משה כחלון נקלע בשבועות האחרונים לצרה צרורה. נפל עליו תיק לא פשוט, ששמו תקציב המדינה. תשכחו מסיפור הגז. אישור התקציב בממשלה ובכנסת הוא האתגר הרציני ביותר שלו מאז מינויו כשר האוצר.
מצד אחד, כחלון הוא שר חברתי, כפי שמשתקף ממצע כולנו. הוא היה שמח מתוספת לקצבאות הילדים, מתוספות שכר לשוטרים ולחיילים, משדרוג תנאי השכר במגזר הציבורי, ממע״מ 0% על מוצרי מזון בסיסיים ומה לא. תנו לו את תפקיד שר הרווחה והוא היה רוקד משמחה.
אבל כחלון רצה את תיק האוצר ואולי לא ידע לאיזה סיפור הוא נקלע. כשר אוצר יש לו אחריות מרכזית למסגרת התקציב, לאי חריגה מיעד הגרעון, לשמירה על כלל ההוצאה ולנתונים סטטיסטיים נוספים שחריגה מהם עלולה להיגמר בבכי.

לא צריך להיות חכם גדול. מספיק לצפות בטרגדיה היוונית כדי להבין מה עלול לקרות למדינה שנוהגת בחוסר אחריות תקציבית. ובניגוד אלינו, ליוונים עוד קיים האיחוד האירופי והבנק העולמי.
לכן זהו המבחן האמיתי של כחלון. הוא אינו יכול להרשות לעצמו להיות רשום בתולדות המשק כשר אוצר כושל, גם אם יצליח בהורדת מחירי הנדל״ן.
קודמו בתפקיד, יאיר לפיד, שילם מחיר יקר על צעדי המיסוי שנקט, אבל לפחות סגר את הבור התקציבי בסך 40 מיליארד שקל שהשאירו לו. כחלון אינו מעוניין להעלות מסים, וטוב שכך, אולם ללא צעד זה הוא בבעיה רצינית.
הבעיה המרכזית של כחלון היא חריגה ממסגרת ההוצאות המאושרת. במילים פשוטות, אם ימומשו ההתחייבות שפוזרו בשפע, הגירעון עלול לגדול ב־14 מיליארד שקל. הבנקאית הראשית, קרנית פלוג, שהיא גם היועצת הכלכלית לממשלה, מזהירה מכך.
והיא לא לבד. גם בכירי האוצר, ובראשם הממונה על התקציבים אמיר לוי, משדרים אותות מצוקה, וגם כלכלני קרן המטבע הבינלאומית מודאגים.
האשם העיקרי בחריגות התקציביות הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכעת הוא מנסה לתקן אותן. ערב הקמת הממשלה הוא פיזר התחייבויות ללא כיסוי למפלגות הקואליציה בהיקף של כ־7.5 מיליארד שקל, ובראשן התחייבות חסרת תקדים להחזרה רטרואקטיבית של קצבאות הילדים.
ככה לא נוהג ראש הממשלה. ככה מתנהג פושט רגל. כעת, אחרי שהתחייבויות אלה כבר ניתנו, הוא מבקש ״הסדר תשלומים״, כמקובל בפשיטת רגל. ועוד לא הזכרנו את תקציב הביטחון, שבמסגרת מתווה לוקר מצריך תוספת של 4 מיליארד שקל מעבר לתכנון. המלצתנו לנתניהו: דחה את המלצות ועדת לוקר לימים טובים יותר. טפל תחילה בקואליציה הרעועה, כדי שהפיאסקו של סיפור הגז בכנסת לא יחזור על עצמו.