בימים אלה אנחנו מציינים שנה ללחימה הקשה של מבצע צוק איתן. אנשים ודאי עדיין זוכרים את הסבל והכאב שהלחימה גרמה לשני הצדדים - ישראל ועזה.

חלק מצלקות המלחמה נראות לעין, ואילו האחרות, אף שהן כואבות באותה מידה, נסתרות. כמו תמיד, אנחנו בעיקר זוכרים את המחיר הפיזי של המלחמה, אך המחיר הנפשי הגבוה שאנו משלמים, ובייחוד השכבות הצעירות יותר, גדול במידה שווה.
לפני מספר שבועות השתתפתי באירוע השקת מרכז Headspace בבת ים, המרכז הראשון בישראל שמוקדש כולו לטיפול בבריאות הנפש של בני נוער.
כל הורה יודע ששנות העשרה הן מהתקופות הקשות בחיי הילד. זו תקופה שבה המתבגרים מתמודדים עם אתגרים קשים ומורכבים - דיכאון, חרדה, אהבות כוזבות, בריונות, שירות צבאי, לחץ חברתי, סמים, בידוד חברתי, דימוי עצמי נמוך, מיניות ועוד. כשמוסיפים לקשיים הטבעיים את הלחץ הנובע מלחימה בת 50 ימים המאיימת על אזורים נרחבים במדינה, אין פלא שמספר בני הנוער בעלי הבעיות הנפשיות זינק לאחר צוק איתן. 

אחד מכל ארבעה בני נוער יחווה קושי נפשי עד גיל 25; התאבדות היא הסיבה השנייה הכי נפוצה למוות בקרב בני נוער בישראל. בממוצע, בכל יום מנסים 17 בני נוער להתאבד, ומאות מקרים נוספים כלל לא מדווחים. הנתונים מדאיגים ומחייבים אותנו לשפר את מערך השירות הנפשי לצעירים בישראל.
מרפאות Headspace הוקמו לראשונה באוסטרליה בשנת 2006, במטרה לשפר את הבריאות הנפשית של האוכלוסייה הצעירה. המוטו שלהם פשוט: ״אנחנו עוזרים לצעירים לאורך התקופה הקשה״. כיום יש יותר מ-100 מרכזי Headspace הפועלים ברחבי אוסטרליה, ובכל שנה נפתחים עוד מרכזים.

הסוד לאפקטיביות שלהם טמון בשלושה עקרונות. ראשית, הבעיות הנפשיות חמורות ונפוצות בקרב צעירים בדיוק כמו אצל הבוגרים. שנית, בני נוער זקוקים לכלים ייעודיים ומיוחדים לטיפול. יש צורך בגישה שונה מהטיפול במבוגרים - ידידותית, נגישה, פרטית ולא שיפוטית. שלישית, זיהוי וטיפול מוקדם של בעיות נפשיות הוא חיוני. כשטיפול מוקדם אינו זמין, מתקבלות לעתים קרובות החלטות רפואיות מוטעות המזיקות לטווח ארוך. ההשפעה על חיי המעורבים, על בני משפחותיהם ועל החברה בכללותה יכולה להיות עצומה ולהימשך שנים, והעלויות למערכת הבריאות עולות בהתאם בצורה משמעותית.
בששת החודשים שבהם פועלת המרפאה בבת ים, ניתנו ל-300 מטופלים חוות דעת ויותר מ-200 בני נוער טופלו. נתוני ביקוש שלא נראו בעבר בשירותי בריאות הנפש לבני נוער בישראל. גישת ״ההתערבות המוקדמת״ מבטיחה חיים טובים יותר, טיפול וסיוע נפשי מוצלחים יותר.
אוסטרליה גאה בתמיכתה. לא רק ש-Headspace אוסטרליה עזרה להקים את המרכז בישראל, משפחות אוסטרליות יהודיות - פראט, לואי, גנדל, סונדרס וסמורגון תמכו כספית בהקמת הסניף הראשון. אנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להבטחת עתידה של מדינת ישראל היא להשקיע בנוער הישראלי. Headspace הוא דוגמה נהדרת לסטארט-אפ אוסטרלי-ישראלי - נחוש, חדשני, ממוקד מטרה ותוצאות ומשנה חיים. 
הכותב הוא שגריר אוסטרליה בישראל