השבוע צופי הטלוויזיה של המשטר הסורי חזו בנשיא סוריה, בשאר אל־אסד, מודה לראשונה בפומבי בקשיי כוחות המשטר בקרבות מול המורדים. אסד הודה כי צבא סוריה סובל ממחסור כוח אדם ועל כן אינו מסוגל להגן על כל חלקי סוריה מפני ה"טרוריסטים", והזכיר את התבוסות בשדה הקרב ואת תופעת העריקה והנפקדות מצבא המשטר. זהו הנאום המציאותי ביותר של אסד מאז ראשיתה של ההתקוממות העממית הלא אלימה בסוריה במרץ 2011, שהפכה בהדרגה למלחמת אזרחים עקובה מדם שגבתה את חייהם של לפחות רבע מיליון איש. 



מצבו של משטר הבעת' בסוריה קשה הרבה יותר ממה שאסד מוכן להודות. התבוסות בקרבות מול מורדים סורים ודאע"ש (שרוב לוחמיו זרים) הותירו בידי המשטר רק כרבע משטח סוריה. מימיה הראשונים של מלחמת האזרחים, בשל חשש מחוסר נאמנותם של החיילים הסדירים הסונים, הותיר המשטר רבים מהם בבסיסים ועל כן סבל ממחסור בכוח אדם. מחסור זה החמיר בהדרגה בשל נפילתם בקרב או פציעתם של חיילים ובשל מגמה גוברת של עריקה ונפקדות מהשירות בצבא הסדיר והמילואים.

מניעיהם של סונים להימנע משירות הם ברורים, אך במהלך השנה האחרונה התרחבה התופעה של נפקדות בקרב בסיס התמיכה של המשטר – בני המיעוטים העלווים, עדתו של אסד והדרוזים. נפקדותם ועריקתם של בני מיעוטים נובעת לרוב בשל חשש להיהרג בשדה הקרב ובשל חוסר רצון להקריב את חייהם כדי שהמשטר יוכל להמשיך להיאחז במעוזים במחוזות מרוחקים. על מנת להתמודד עם נפקדות נרחבת זו, פתח המשטר במבצעי מעצרים וגיוס בכפייה של נפקדים ועריקים לשורות הצבא.
 
עקב חוסר הרצון והיכולת להישען על חיילים מקבוצת הרוב הסונית בסוריה, פנו משטר אסד ובעלת בריתו איראן לגיוסם של בני מיעוטים סורים, בעיקר עלווים, לשורות המשטר במיליציות במימון איראני. לצד מיליציות אלו של סורים, איראן שיגרה לשדות הקטל בסוריה מיליציות שיעיות מלבנון ומעיראק הממומנות על ידה. עם השתלטות דאע"ש על חלקים נרחבים בעיראק ב־2014, חזרו המיליציות השיעיות העיראקיות למולדתן כדי לבלום את התקדמות הארגון הג'יהאדיסטי, ואותן החליפו מיליציות חדשות במימון איראני המורכבות מאפגאנים ופקיסטאנים שיעים שחיו באיראן.

הלוחמים במיליציות החדשות חסרי מיומנות, ומשמשים בעיקר כבשר תותחים. הם מתקשים לתחזק מתקפות או אפילו קווי הגנה נגד המורדים. צבא סוריה לא מתמודד עם המורדים בהצלחה גדולה יותר. בשל מורל ירוד, מיומנויות לחימה טעונות שיפור ומחסור בכוח אדם, הצבא לא הצליח לכבוש שטחים במהלך שנת 2015 בזירות שבהן נלחם לבדו. למעשה, כל הישגי המשטר מהשנה האחרונה בסוריה שייכים לחיזבאללה שסילק את המורדים מאזורים הרריים סמוך לגבול עם לבנון.
 

נאומו של אסד לא הבטיח לתומכיו דבר מלבד "עמידה איתנה" ומלחמה ממושכת שתדרוש עוד הקרבה. אסד שלל על הסף ניהול משא ומתן עם המורדים או האופוזיציה הסורית הגולה. נאומו של אסד מעיד כי הוא סבור שאף על פי שהמשטר מפסיד בשדה הקרב, הזמן משחק לטובתו, בין היתר בשל השינוי בעמדת מדינות המערב, שכיום רואות בעדיפות עליונה את המלחמה בדאע"ש ולא את הפלת אסד. 
 
קהל היעד של הנאום הוא בסיס התמיכה של המשטר שעייף ממלחמה ומאובדן. יותר ויותר קולות נשמעים בקרב בני המיעוטים על נכונות למשא ומתן עם האופוזיציה ולחלופין קריאות להסיג את כוחות המשטר לחלקי סוריה שבהם חיים בני המיעוט ולהגן רק עליהם, וכך ליצור "עלוויסטאן". אסד לא מוכן לקבל אף לא אחת מאפשרויות אלו שתביא לסילוקו מהשלטון או תפגע בלגיטימיות שלו כשליט סוריה. נראה אם כן שאסד נחוש להצעיד את בני עדתו עד הסוף המר.
הכותבת היא עמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית