הנשיא האמריקאי ברק אובמה ואנשיו אינם נחים לרגע. בזמן שהסכם הגרעין שהם חתמו עם האייתוללות תופס את מרבית תשומת הלב שלנו, הם כבר עברו למטרה הבאה.



במסיבת עיתונאים שאובמה קיים כבר לפני שבועיים, הוא אמר שכנראה היעד הבא למדיניות החוץ שלו יהיה סוריה. נשיא ארצות הברית ציין שבניגוד לעמדתו עד כה, עכשיו הוא מאמין כי איראן צריכה להיות שותפה בייצוב המצב בסוריה. אבל למרבה הצער, האיראנים זרקו אותו מכל המדרגות.
אז אובמה חיפש שותף אחר. היות שבן הברית האיתן והאמין היחיד שיש לארצות הברית בסוריה הוא הכורדים, והתומכת מספר אחת בארגון דאע׳׳ש היא טורקיה, נשיא ארצות הברית סגר עסקה עם טורקיה.
 

מאז פרצה מלחמת האזרחים בסוריה שיחק משטר ארדואן תפקיד מרכזי בהפיכת המלחמה מאירוע מקומי למלחמה אזורית, עם סממנים ברורים של מלחמת דת בין שיעים לסונים.
 
בתחילת הדרך ביקש אובמה ממנהיג טורקיה לארגן את כוחות האופוזיציה. בעוד הממשל בוושינגטון דיבר על איחוד הכוחות המתונים, ארדואן ארגן קואליציה שבה האחים המוסלמים הם השחקן הדומיננטי. עם הזמן, האחים המוסלמים הפכו לאל־ קאעידה. ובשנה וחצי האחרונות, פלוס מינוס, אל־קאעידה הפך לדאע׳׳ש.
 
בכל תחנה של הידרדרות והקצנה של כוחות האופוזיציה הסונית, טורקיה הייתה שם עם תמיכה לוגיסטית, ביטחונית, כלכלית ופוליטית.
טורקיה היא עורק החיים העיקרי של דאע״ש. המגויסים מכל העולם מגיעים באלפיהם לסוריה דרך טורקיה. העורף הלוגיסטי של דאע׳׳ש נמצא בטורקיה, לרבות מרפאות ואספקה. והכי חשוב, טורקיה היא השוק העיקרי של דאע׳׳ש. רוב הנפטשהארגון מפיק בסוריה משווק בטורקיה. האמריקאים מעריכים כי דאע׳׳ש מרוויח בין מיליון לארבעה מיליון דולר ליום משיווק נפט סורי בטורקיה.
 
בחודש מאי, במבצע הקומנדו הידוע היחיד שכוחות אמריקאיים ביצעו בסוריה מאז פרוץ המלחמה, הם חיסלו את אבו סייף, מנהל הכספים של דאע׳׳ש. בעת החיסול הם עצרו את אשתו והחרימו מחשבים. על פי דיווח שהתפרסם השבוע בעיתון ״גרדיאן׳׳ הבריטי, המחשבים חשפו את שיתוף הפעולה הכלכלי הרשמי שדאע׳׳ש מקיים עם גורמי ממשל בטורקיה.
 
שיתוף פעולה זה הוא שמאפשר לדאע׳׳ש לנהל מעין מדינת רווחה, לרבות תשלום משכורות גבוהות יחסית, ניהול מערכת חינוך, תשלומים למשפחות החיילים ופעולות רווחה רבות אחרות. על פי מקור מערבי שדיבר עם כתב העיתון, הגילויים היו עשוים לשנות את היחסים בין טורקיה והמערב באופן משמעותי ועמוק.
 
ובאמת, במהלך השבוע האחרון יחסים אלה אכן השתנו מעט. במקום לקרוא את ארדואן לסדר, חברות ברית נאט׳׳ו, בהובלת ממשל אובמה, מעניקות עכשיו גיבוי לארדואן ועתידות לסייע לו במלחמה שהוא פותח נגד הכוחות הכורדיים בסוריה ובעיראק.
 
מאז שדאע׳׳ש בא לעולם, הכורדים הם היחידים שמצליחים להביס אותו. מאז אוקטובר האחרון הם שחררו ערים וכפרים בסוריה שנכבשו על ידי "המדינה האסלאמית". בין השאר, לאחר קרב מר וקשה ביותר בינואר, בסיוע אווירי אמריקאי, הצליחה המיליציה הכורדית בסוריה, ה-YPG, לשחרר את העיר כובאני על גבול טורקיה מכוחות דאע׳׳ש.
 
אזור לא בטוח

מאז הניצחון בכובאני, הכורדים ממשיכים במתקפה. הם השתלטו על הכפר תל אבייד, העומד על אם הדרך בין טורקיה לעיר הבירה של דאע׳׳ש א־רקה, ובכך ניתקו את השרשראות הלוגיסטיות של הארגון לטורקיה.



 לוחמים כורדים לאחר שחרור תל אל אבייד. צילום: רויטרס
 
על פי פרשנים כורדים וטורקים שדיברו בחודש האחרון עם השבועון האמריקאי ״טיים״, המשטר באנקרה נכנס לפאניקה של ממש לאחר כיבוש תל אבייד. זאת משום שלא רק שהכיבוש ניתק את א¬רקה מהבסיס הלוגיסטי והכלכלי של דאע״ש בטורקיה, הוא חיבר בין שתי בועות בשליטה כורדית ובכך אפשר רצף טריטוריאלי לאוטונומיה הכורדית בסוריה, על גבול טורקיה.
 
כיבוש תל אבייד הגביר את האמון והלגיטימציה שהמעצמות מעניקות לכורדים. בריטים ואמריקאים אף התחילו לדבר על האפשרות שיפסיקו להגדיר את המיליציה הכורדית בטורקיה, ה-PKK, כארגון טרור.
 
בתוך טורקיה עצמה, מעמדם הפוליטי של הכורדים נמצא בעלייה. בבחירות לפרלמנט שנערכו בחודש יוני הגדילה מפלגת הכורדים, ה-HDP, את אחוזי התמיכה בה בבית המחוקקים, ובכך מנעה רוב פרלמנטרי למפלגת ה-AKP של ארדואן. מאז הבחירות, ה-AKP לא מרכיבה ממשלה משום שהיא לא מצליחה להגיע להסכמים עם המפלגות הקטנות יותר שמועמדות להיכנס לקואליציה.
 
התבוסה של ה-AKP בבחירות מונעת מארדואן לבצע שינויים חוקתיים שהוא מבקש לחולל, ואשר יהפכו את טורקיה למשטר נשיאותי עם גושפנקה רשמית לרודנות שלו.
 
על רקע זאת, ב־20 ביולי חדר מחבל מתאבד לתוך קבוצת צעירים כורדים בסורוק - והתפוצץ. 32 נרצחו. שלטונות טורקיה טענו כי המחבל היה חבר דאע"ש, ואגב, ממוצא כורדי.
 
הכורדים, מצדם, לא האמינו. פוליטיקאים מהמפלגה הכורדית האשימו כי לשלטון הייתה יד בפיגוע. יומיים לאחר הטבח רצחו כוחות מארגון הטרור הכורדי הטורקי PKK שני שוטרים טורקים בכפר שכן בטענה ששיתפו פעולה עם דאע"ש.
 
ארדואן הודיע כי הפיגוע בסורוק ורצח השוטרים שכנעו אותו לצרף את טורקיה לחברותיה בברית נאט"ו במלחמה נגד דאע"ש ונגד המחבלים הכורדים. לצורך כך סיכמו במהרה ארדואן והאמריקאים כי טורקיה תאפשר לחיל האוויר האמריקאי לבצע גיחות נגד יעדי דאע"ש משני בסיסי חיל אוויר טורקיים. בתמורה, האמריקאים הסכימו כי יוקם "אזור בטוח" בשטחים בתוך סוריה, לאורך הגבול עם טורקיה. האזור אמור לאפשר באין מפריע התארגנות כוחות נגד דאע׳׳ש ונגד הנשיא אסד.
 
במקביל לסיכומים הללו הורה ארדואן לכוחותיו להתחיל לפעול במרץ נגד המחבלים. ואומנם, חיל האוויר הטורקי ביצע כמה גיחות נגד "המדינה האסלאמית" ועצר כ־200 חשודים בהשתייכות לארגון בתוך טורקיה.
 
אבל המטרה העיקרית של המערכה הטורקית, בתמיכת נאט׳׳ו, היא הכורדים. בשביל כל מעצר של אנשי דאע׳׳ש, הטורקים עוצרים שמונה כורדים. מרבית המתקפות האוויריות של חיל האוויר הטורקי בוצעו עד כה נגד מטרות כורדיות, בעיראק ובסוריה.
 
הכורדים חוששים כי ארדואן מתכוון להשתמש ב׳׳אזור הבטוח", שסיכם על הקמתו עם האמריקאים, כדי לשטוף את האזורים הכורדיים בפליטים סורים, לנטרל את כוחם ולהרוס את האזור האוטונומי שהצליחו לבנות לעצמם באמצעות המלחמה בדאע׳׳ש.
 
בתוך טורקיה עצמה היעד המרכזי במעצרים ההמוניים הוא המחוקקים הכורדים. על פי ״רול סטריט ג׳ורנל", השבוע פנה ארדואן לחברי הפרלמנט מהמפלגה שלו והורה להם לפעול להסרת החסינות של החברים מהמפלגה הכורדית. פרשנים מזהירים כי ארדואן מעוניין עכשיו במלחמה נגד הכורדים. דרכה, הוא מאמין, יוכל להשתלט מחדש על הפרלמנט.
 
על פי החוק הטורקי, אם המחוקקים לא מצליחים להרכיב קואליציה, נערכות בחירות חדשות. ארדואן כנראה מאמין כי אם תהיה מלחמה עם הכורדים,
הוא יזכה מחדש בתמיכה של
לאומנים טורקים, שלא הצביעו עבור ה-AKP ובחלקם הצביעו עבור המפלגה הכורדית בבחירות האחרונות. ממשל אובמה, מצדו, מציג את ההסכם עם טורקיה כהישג. בראיון טלוויזיוני השבוע, סגן מזכיר המדינה ברט מקגורק, שליחו של אובמה לענייני הקואליציה נגד דאע׳׳ש, הסביר כי התהליך שהביא את טורקיה לקואליציה התחיל באוקטובר האחרון, בשיחת טלפון בין הנשיא לארדואן. במהלך השיחה אישר ארדואן לאמריקאים להעניק סיוע אווירי למגינים הכורדים בכובאני ולפתוח שרשרת אספקה עבור הפשמרגה הכורדים דרך טורקיה.
 
השיחה השנייה התקיימה בשבוע שעבר, ובה אישר אובמה לארדואן להפציץ יעדים כורדיים. אומנם על פי מקגורק, הנשיא האמריקאי הסכים רק להפצצת מטרות PKK בתוך עיראק, אולם המיליציה הכורדית בסוריה, ^YPG, טוענת כי השבוע הפציץ חיל האוויר הטורקי את עמדות לוחמיה מחוץ לעיר הגבול ג׳רבלוס, הנשלטת בידי דאע׳׳ש.
לא רואים

לפני שנתיים עבר אסד את הקו האדום שאובמה הגדיר לו והשתמש בנשק כימי נגד מתנגדיו, לרבות אזרחים. העולם עצר את נשימתו לנוכח ההכנות האמריקאיות למתקפה צבאית נגד משטר אסד. בדקה ה־90 ביטל אובמה את המתקפה, ובכך הרס את האמינות של איומים אמריקאיים בעיני עמי האזור.
כדי להצדיק את מעשיו הסכים אובמה להצעה רוסית, ולפיה אסד יוותר מרצונו על הנשק הכימי ויעביר אותו לפקחים, והם יוציאו אותו מחוץ לסוריה.



נציג האחים המוסלמים, רג'יפ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס 
 
לפני שנה הכריז ממשל אובמה ברוב טקס כי אסד הוציא את כל הנשק הכימי שלו מחוץ לסוריה. לא משנה שהוא המשיך לתקוף את מתנגדיו בנשק כימי. האמריקאים לא ראו כלום.
 
עד שבשבוע שעבר העובדות השיגו אותם. "וול סטריט ג׳ורנל" דיווח כי אסד בעצם שיקר. על פי סוכנויות המודיעין של ארצות הברית, נשיא סוריה הסתיר למעשה נשק כימי מהפקחים, ואף הצליח להרכיב פצצות חדשות מאז שהתחייב למסור את כל הנשק הכימי לפקחים.
 
כפי שההסכם עם איראן נותן לטהרן שליטה מלאה על מה מותר ומה אסור לפקחים לראות ולעשות, ואף לא דורש מהאיראנים לחשוף את כל הפעילות הגרעינית שביצעו בעבר, כך ההסכם עם סוריה העניק לאסד שליטה בכל מערך הפיקוח. הוא ניצל את שליטתו כדי להסתיר מרכיבים רחבים של המערך הכימי שלו מעינם הבוחנת של הפקחים.
 
עם השלמת ההסכם עם ארדואן, אובמה בעצם סוגר את המעגל. מאז שנכנס לבית הלבן הוא מנסה לפייס הן את הג'יהאדיסטים הסונים והן את הג'יהאדיסטים השיעים. בהסכם הגרעין עם איראן, כמו בהסכם הכימי עם אסד, הוא נכנע לשיעים, והיה למעשה נגד בנות הברית של ארצות הברית בעולם הערבי ונגד ישראל.
 
סגירת העסקה עם ארדואן פירושה שאובמה תומך למעשה בנציג החזק ביותר של האחים המוסלמים - ארדואן. הוא גם פגע פגיעה ישירה בכורדים, בני הברית החשובים ביותר של אמריקה במערכה נגד דאע׳׳ש.

מעניין מה נשיא ארצות הברית יעשה בשבוע הבא .