המחבלים היהודים שככל הנראה הציתו את ביתם של משפחת דוואבשה בכפר דומא, וחבריהם בגבעות הגדה המערבית, עלולים יום אחד להצית את המזרח התיכון כולו.  



נכון שמדובר בקבוצה לא גדולה במיוחד של אנשי ימין קיצוני, ושמרבית אנשי המחנה הימני מתנער מהם, מחשש לנזק תדמיתי. אך עשבים אלה גדלים על קרקע פורייה של אידיאולוגיה ימנית של שנאת ערבים ורצון להנציח את השליטה על הגדה המערבית. מי שלא מוכן להקנות שוויון לשכנינו הפלסטינים, גורם לדה הומניזציה שלהם. הדרך משנאת האחר לרצח יכולה להיות קצרה. 



למרות ההיקף הקטן יחסית של תאי המחבלים היהודיים, מדובר באיום אסטרטגי על מדינת ישראל. אם ההצתה תתרחש יום אחד במזרח ירושלים או חלילה במסגדי הר הבית, העולם הערבי כולו עלול לצאת למלחמת דת נגד ישראל. הכתובת על הקיר, והגפרור הוצת. 
 

מה שגורם לכך שהצתה עלולה להידרדר לאלימות רבתי היא העובדה שאין מאזן אינטרסים משותפים בינינו לבין הפלסטינים. אם לעומת זאת מטורפים ישראלים ירצחו חלילה מצרי או ירדני, אז במאזן היחסים עם שתי מדינות אלו ניתן יהיה להכיל אסון טרגי כזה מבודד. בהקשר הפלסטיני אין בסיס לכך. 
 
הביקורות בחברה ובהנהגה הישראלית על הרצח היו חריפות, אך לא מספיקות. כדי שהמחבלים היהודים לא יציתו את האזור, צריך קודם כל למגר את התופעה, וכן לייצר מצב מדיני שבו אירוע קיצון יהיה תחת שליטה מדינית. לשם כך צריך להעניק לשב"כ את כל הכלים המשפטיים הדרושים כדי לשים מאחורי סורג ובריח מחבלים אלה ומתכנני הטרור העתידי. זה אומר שאותו דין חל על טרוריסט יהודי ועל טרוריסט ערבי - הגדרת התארגנויות כגון תג מחיר כארגוני טרור, כמו גם ארגונים גזעניים כלהב"ה. יש להמשיך לאפשר מעצר מנהלי והריסת בתי המחבלים היהודים על פי דין. זהו קרב שבנפשנו. 
 
יתר על כן, בהינתן שהן ממשלת ישראל והן ממשלת אבו מאזן מעוניינות למנוע טרור, חובה יותר מאי פעם לייצר תהליך מדיני על בסיס פתרון שתי מדינות, תוך כדי הידוק האמצעים לשיתוף הפעולה נגד הטרור. 
 
אין סיכוי שממשלת נתניהו הנוכחית תיזום מהלך מדיני הכרחי. זו העת, יחד עם תוכנית מדינית משותפת, על בסיס פתרון שתי מדינות, הקפאת ההתנחלויות ושיקום היחסים עם הנשיא אובמה, לצרף את המחנה הציוני לממשלת אחדות, ללא הימין הקיצוני של נפתלי בנט. זו הדרך היחידה להתמודד עם בעיית הטרור היהודי, שצמח על רקע שנאת ערבים והיעדר תהליך מדיני. 
הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת "יאללה - מנהיגים צעירים"