כך מחוללים היסטריה. כמו במערכונים של "ארץ נהדרת״, כשהמנחה שואל את הכתב ״מה הכותרת שלך״, פרשנים וכתבים בערוצי הטלוויזיה מייצרים כותרות מלאכותיות.
אתמול ערך צה״ל סיור קצר לכתבים צבאיים באזור החרמון, ולאחריו נערכו שיחות רקע עם קצינים בכירים בפיקוד הצפון. בתדרוכים כמו בתדרוכים, נמסרו עובדות והערכות. הן היו די שגרתיות. בוודאי שלא היה בדברים שהושמעו משהו דרמטי המעיד על שינוי, או היערכות חריגה או כוננת גבוהה. אבל לנסוע 200 ק״מ לכל כיוון ולהעביר יום שלם בלי חדשות? מה פתאום. אז לאחר הסיור והתדרוכים מצטלמים בתנוחה קרבית על רקע גדר המערכת בצפון רמת הגולן, ומדווחים על תוכנית לתקיפה קרקעית של צה״ל בסוריה.
נכון, גם אפשרות כזו הועלתה. אך זה היה חלק שולי משרטוט שורה של תרחישים היפותטיים. תארו לכם את תגובת התקשורת, הפוליטיקאים או הציבור אם הרמטכ״ל, או אלוף פיקוד או קצין בכיר אחר היו אומרים כי אין לצה״ל שום תוכניות וכי אינו ערוך גם לתרחיש הגרוע ביותר. כמובן שצה״ל נערך לכל אפשרות, גם הקשה ביותר. זה תפקידם של המפקדים, להכין את צה״ל לכל מקרה, תרחיש או אפשרות. 

אך המשפטים הספורים שהעלו הקצינים המתדרכים על האפשרות שצה״ל ישתלט על שטח בסוריה, ואפילו יכבוש כפר או שניים ליד הגבול, היו בשולי הדברים שנאמרו. משפטים אלה נועדו להסביר כי זהו רק אחד התרחישים שתורגלו בתרגיל גדול שנערך לאחרונה באוגדת ״הבשן״ (210) למקרה שארגוני טרור כמו חזית אה-נוסרה או דאע״ש ינסו לפרוץ לגבול רמת הגולן כדי לפגוע בכוחות צה״ל, בנוסח הפעולות של ״מחוז סיני״ של ״המדינה האסאלמית״ (לשעבר אנסר בית אל-מקדס) נגד צבא מצרים.
למעשה, מרוח הסקירות שהושמעו, אין שום שינוי במצב ברמת הגולן וגם לא בגבול ישראל-לבנון. השקט נשמר ואפשר לומר בביטחון כי אין הרבה חדש בצפון. בסוריה אסד ממשיך להיחלש ולאבד שטחים. חזית אה-נוסרה - שלוחת אל־קאעידה בסוריה - ממשיכה לשלוט על מרבית הגבול ברמת הגולן, אך אינה מעזה לתקוף ולאתגר את צה״ל. כוחות דאע״ש הקרובים ביותר לגבול ישראל נמצאים במרחק 70 ק״מ. הסכנה לדרוזים בסוריה מצד דאע״ש לא גברה. איראן באמצעות חיזבאללה ממשיכה לנסות להקים תאי טרור באזור רמת הגולן ואפשר כבר לדבר על ״מפקדה קדמית״ של כוח אל־קודס של משמרות המהפכה.
בלבנון, על רקע האיום מצד ארגוני הטרור של אה-נוסרה ודאע״ש, התחזק שיתוף הפעולה בין חיזבאללה לצבא לבנון, שזוכה להתחמש בציוד צרפתי ואמריקאי. אך זהו קשר שתכליתו נועדה בעיקר לבלום את ארגוני הטרור הסוניים הקיצוניים והוא פחות מכוון נגד ישראל.
בקיצור, על פי כל ההערכות של המודיעין ושל הקצינים הבכירים בפיקוד צפון, המלחמה אינה בפתח. מה שכן יימשך הן הכותרות התקופתיות בכלי התקשורת, במיוחד בעונת המלפפונים של הקיץ.