בנימין נתניהו פנה ב־4 באוגוסט ל־100 קהילות יהודיות בארצות הברית בשידור חי על מנת להמריצן לשכנע את חברי הקונגרס האמריקאי, בעיקר הדמוקרטים, להפיל את הסכם הגרעין עם איראן.

הוא השתמש במיטב יכולות התעמולה שלו כדי לתקוף את מדיניות נשיא ארצות הברית. לא זכורה ביחסי ישראל־ארצות הברית תופעה של ראש ממשלה ישראלי התוקף חזיתית את נשיא ארצות הברית, בן הברית החשוב ביותר לביטחון ישראל, בוודאי שלא על מגרשו הפוליטי; ותוך כדי כך מגייס אזרחים אמריקאים להילחם בו פוליטית. עבור ישראל זהו סוג של חרקירי מדיני. 
את יהודי ארצות הברית ראש הממשלה מציב בפני המבחן החמור ביותר - לבחור בין נאמנותם לנשיאם או לראש ממשלת ישראל. זו התגשמות של חלום בלהות שממנו חושש כמעט כל יהודי אמריקאי - מבחן הנאמנות הכפולה.
נתניהו מקים למען מאבקו האבוד מראש קואליציה לא קדושה של ישראל, המפלגה הרפובליקנית והשדולה הפרו־ישראלית, איפא”ק. סביר להניח שקואליציה זו תיכשל, כי הנשיא אובמה מגייס את כל כוחו הפוליטי של הבית הלבן, ודי לו לשכנע את חברי מפלגתו הוא כדי להביס את הצעת הרפובליקנים בווטו נשיאותי בחודש ספטמבר.

התוצאה של טחנות הרוח של נתניהו תהיה שבר עמוק ביותר ביחסי ישראל עם הממשל האמריקאי, וגם יצירת משבר בין יהדות אמריקה לבין הממשל והמפלגה הדמוקרטית. מדיניות חוץ דו־מפלגתית היא קודש הקודשים של הברית הלא כתובה בין ישראל לארצות הברית. 
חייבים לזכור שמדובר בנשיא שסייע לישראל ביטחונית יותר מכל קודמיו, בסיוע שמתקרב ל־4 מיליארד דולר, כולל כיפת ברזל ומנגנוני הגנה מתוחכמים אחרים, וחילופי מודיעין שהם מסד הביטחון הלאומי שלנו.
פגיעה באלה מסוכנת פי כמה מסוגיית הגרעין האיראני, שבמקרה הגרוע נדחה בכמה שנים בזכות ההסכם (גם לפי דעת מומחי גרעין מובילים בארץ). לאיפא”ק ולארגונים יהודיים אחרים (כגון ראשי ועידת הנשיאים) אחריות לשבר שנוצר. ארגונים אלה אמורים לייצג את יהודי אמריקה בהקשר ליחסי ישראל־ארצות הברית ולא את ממשלת ישראל. על פי כל הסקרים שהתפרסמו לאחרונה בארצות הברית, כמחצית מיהודי אמריקה תומכים בהסכם לעומת קרוב ל־30% ששוללים אותו.
 
איפא”ק, אולי הלובי האפקטיבי ביותר בוושינגטון, הכניס את עצמו למלכודת, בכך שבמאבקו בנשיא ארצות הברית, הוא בחר לייצג את עמדת ראש ממשלת ישראל ולא את עמדת מרבית יהדות אמריקה. עלולות להיות לכך השלכות חמורות, לייצוג הברית הישראלית־אמריקאית, בוושינגטון, ואולי אף ביחסם של היהודים תומכי המפלגה הדמוקרטית (כ־70%) כלפי ישראל.
ראש הממשלה נתניהו יוכל להתפאר בשיא גינס עולמי בגרימת נזק לאינטרסים היסודיים של מדינתו. 
הכותב הוא מייסד־שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת יאללה מנהיגים צעירים