עברנו מלחמות, צנע, אינפלציה וטרור, נעבור גם את בנימין נתניהו. אני אופטימיסט מושבע, מבית מדרשו של שמעון פרס. הוא אמר לי פעם שהוא אופטימי, כי אינו יודע מה לעשות עם פסימיות.
 
המדינה עוברת את הגל העכור וההידרדרות המוסרית הגדולים ביותר מאז היווסדה. זה בנפשנו. ניצנים של פשיזם יהודי עם משיחיות פונדמנטליסטית, שהן תולדה של מדיניות הכיבוש בת חצי המאה. אנו חווים את ממשלת נתניהו החמישית, בהובלת הטרויקה נתניהו, אביגדור ליברמן ונפתלי בנט. הגזענות היא מעתה מדיניות רשמית, מדיניות הכיבוש היא כיום מדיניות סיפוח דה פקטו, באמצעות הרחבת התנחלויות והפקעת אדמות פלסטיניות.
 
השליטה המדכאת והמבזה בעם אחר היא סרטן בגופנו; היא מבוססת על דה־הומניזציה של האחר, ואלה מיובאים אל תוך הקו הירוק. הגזענות הזאת מסכנת כיום את הדמוקרטיה הישראלית. אך כמו כל משטר דיקטטורי, או כמעט דיקטטורי, גם זה יגיע לקצו. היחיד שיכול לגבור כיום על בנימין נתניהו הוא נתניהו עצמו; והוא בדרך לחולל זאת. ישנם גם כוחות היסטוריים וחברתיים שעשויים לגרום לישראל לחזור לעצמה; לישראל של מגילת העצמאות.
 

שום כיבוש או קולוניאליזם לעולם לא החזיק מעמד. לפלסטינים תהיה מדינה, כי זכותם לחיות בחירות וכי כל העולם רוצה זאת, פחות או יותר בגבולות 67'. העם היהודי שנשלט רבות על ידי כובשים שלא שרדו אמור לדעת זאת. 
 
העולם כולו, ובעיקר המערבי, שולל כל צורה של כיבוש וקולוניאליזם. במוקדם או במאוחר, הוא יגבה מחיר מאיתנו, מתוך הבנה שמוגלת הסכסוך משפיעה על היציבות האזורית. מיטב ידידינו מודאגים היום משחיקת הדמוקרטיה בישראל, מהחקיקה הגזענית, מהמתקפות על בית המשפט העליון ומהאלימות כלפי ערבים בחוצות ישראל. ישראל היא מדינה שתלויה ביחסי הביטחון והכלכלה שלה עם המערב, ולא תוכל להמשיך לאורך זמן לחיות בהתנגשות אינטרסים וערכים עם ארצות הברית ואירופה.
 
השינוי יבוא גם מבפנים. לעומת ישראל המשיחית, המובלת על ידי נתניהו ובנט, ישנם בחברה מוקדי כוח שעשויים לעצור את המגמה המסוכנת. עולם העסקים הישראלי, בעיקר תעשיית ההייטק, תלוי בקשרים טובים עם ארצות הברית והאיחוד האירופי. ראשיה חוששים מהבידוד הבינלאומי שאליו מוביל נתניהו. הם שמרנים באופיים, אך יבוא יום והם יממשו את כוחם למען השתייכות ישראל למשפחת העמים. 
 
מערכת הביטחון גם היא מבינה שסיפוח השטחים הוא סכנה אסטרטגית, ורובה מעוניין בפתרון שתי מדינות. כמעט כל יוצאיה הבכירים - הרמטכ"לים, ראשי המוסד והשב"כ - מצהירים על כך בפומבי ומגדירים את נתניהו כמסוכן לישראל. בעולם הליברלי הישראלי, האמנים, אנשי התרבות והסופרים דוגלים בערכים אוניברסליים. יש גם את אנשי מרכז המפה, נצים בענייני ביטחון, שרואים בערכים הדמוקרטיים בסיס קיומי, ראה בוגי יעלון ורוני דניאל. 
 
הגאולה לא תבוא מעצמה. קואליציה בינלאומית וקואליציה ישראלית יביאו לשינוי המיוחל, גם אם בדרך יקרו כאן דברים קשים. על כן אני אופטימי, כי אין לי מה לעשות עם פסימיות.