רק לפני שבוע קבע בית המשפט העליון כי "הגרעין הקשה של דיני המשפחה בישראל – דיני נישואין וגירושין – מאופיין בחוסר שוויוניות בין גברים לנשים" ותיקן את אחד מביטויי חוסר השוויון במזונות הילדים. בית המשפט קבע למעשה ששני ההורים חייבים במזונות ילדיהם והסדר המזונות יקבע בשילוב גובה ההשתכרות וזמני השהות גם יחד.  

עוד לא יבשה הדיו על החלטתו הברוכה והנה היום אנחנו מתבשרים על החלטת בית הדין הרבני בבאר שבע שביקר בחריפות את פסיקת העליון וקובע כי אין להטיל על אישה מזונות, גם אם היא מרוויחה יותר מהגבר, מאחר וזה ימנע ממנה למלא את תפקידה כאם. האם לנצח המדינה תטפח את מירוץ הסמכויות בין בתי המשפט לבתי הדין הרבניים? היכן ארגוני הנשים היום למשמע משפט פרמיטיבי זה? בית הדין הרבני ממשיך לתחזק עוולות כנגד גברים, ממשיך בצורה בוטה ודורסנית לחדד את השסע בין ארנק האב לארנק האם ומותיר בורות כלכליים כבדים אצל הגברים.

בית הדין הרבני לא הפנים כי העת השתנתה, וכי השוויון המיוחל אליו שאפו הנשים החל לרקום עור וגידים כך שהן מפרנסות ולעיתים אף משתכרות יותר מהאב. שכח לפקוח את עיניו ולהביט אל העוולות בשטח, אל השינויים שהתרחשו בעשורים האחרונים כאילו מסרב להבין כי המציאות השתנתה והאישה התקדמה, החלה לשרת בצבא, לצאת לעבודה לאייש משרות בכירות המתכלכלות יותר מהאב. מסרב לפקוח את עיניו, להתעדכן ולהבין שהתרחשה פה מהפכה נשית בעשורים האחרונים שזעקה לשוויון וקיבלה. הוא, עוצם את עיניו ואוזניו נאחז בקרנות המזבח וזוכר את הנשים בימי שרה המגדלות ילדים, מתחזקות את הבית בלבד ושואבות מים מן הבאר.
גם ארגוני הנשים שכחו היום, הן שכחו למען מה נלחמו, שכחו מה מהות המהפכה והאג'נדה עליה נלחמו משך דורות, הן שותקות למשמע המשפט האווילי והחלטת בית הדין הרבני ושתיקתן רועמת. בל הוקס ודאי הייתה משתגעת מההחלטה הפוגענית הזו כנגד הנשים שמחזירה אותן ואת המאבק הפמיניסטי למעמד נחות, פרימיטיבי וכושל המתעלם מיכולתן של הנשים להתפרנס בכבוד. אינני יכולה לעצור את הזעם מחמת השתיקה הסלקטיבית. האין ארגון פמיניסטי אחד מאמין בשוויון באמת? האם כולם אינטרסנטיים?
 

הילה שי וזאן

אנחנו רוצים לראות מדינה שבה השוויון המגדרי הוא ערך חשוב, ולא מס שפתיים להתקרבנות, לאפליות מתקנות, להנצחה של נשים תחת סטראוטיפים של מוחלשות ומסכנות כי טובות, לא צריכות טובות. אנחנו רוצים לראות במדינה שבה השוויון ממומש בכל האפיקים וההיבטים. אנחנו רוצים לראות מחוקקים ושופטים אמיצים, שאינם חוששים מהתמודדות ישירה עם בעיות ואתגרים בתחום הזה, ומיצירת תיקון חברתי שמוביל לכולנו. צריך להחזיר את השפיות לשיח בין גברים לנשים – גם ברמה החברתית ובחיי היום יום, וגם במערכות הממסדיות שלנו.
 
האם הצעד הזה יוביל אותנו לדרך חדשה, שפויה ובריאה, או שיהיה רק צעד נקודתי, חסר תקדים, שימשיך להנציח את הפערים, האפליה והשנאה? התשובה לכך נתונה בידיים שלנו - אזרחים ואזרחיות שמוכנים לפעול ביחד למען שוויון אמתי, לכולם. 
הכותבת היא יו"ר תנועת שווים שונים הפועלת לטובת שוויון זכויות בין גברים לנשים