בדומה לאינתיפאדה שפרצה בשנת 2000, לאחר ביקורו של ראש הממשלה דאז אריאל שרון בהר הבית, הצהרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנוגע לירושלים היא שהיוותה כעת אמתלה לארגוני הטרור לפתוח בסבב של ירי רקטות על ישראל.



חמאס וארגוני טרור נוספים ברצועת עזה יורים בכל פעם מספר בודד של רקטות כדי לגרור את צה"ל לתגובה עוצמתית יותר מאשר ההתקפות הנקודתיות על הרצועה שהוא מבצע בתגובה לכל ירי שכזה. הסיבה לכך היא רצון ארגוני הטרור לגרום לדה־לגיטימציה ולגינוי בינלאומי כלפי פעולות ישראל, מתוך הבנה בדבר הקשר ההדוק בין הזירה הצבאית והמדינית במדינה דמוקרטית כמו ישראל, שנתונה לאילוצים וריסונים לגאליים ומוסריים.



צה"ל לא יכול לתת למצב כזה של "טפטופים" להימשך זמן רב מדי, משום שהירי שוחק את יכולת ההרתעה של ישראל, בייחוד נחיתה של רקטות בשטחים בנויים ופגיעה באזורי מגורים. המשמעות של רקטות שנופלות בשטח בנוי ולא מיורטות על ידי "כיפת ברזל" היא עצומה. "כיפת ברזל" נחשבה מאז הפעלתה באפריל 2011 לנשק הגנתי משמעותי שמאפשר לישראל להגן על אזרחיה, תוך מזעור הנזק הנגרם להם, וגם מאפשר לממשלה ולמקבלי ההחלטות להחליט על ביצוע הפעולות הנדרשות באופן שקול, מבלי להפעיל לחץ גדול מדי מצד האוכלוסייה הישראלית, שחשה מוגנת יחסית. עם זאת, "כיפת ברזל" אינה יכולה להעניק הגנה הרמטית.



ארגוני הטרור מודעים לכך ומנסים למצוא דרכים לחדור דרכה. המערכת, שהיא מוכוונת מכ"ם, קובעת את הצורך ביירוט: אם מתברר כי מקום הנפילה הצפוי הוא מיושב או קרוב למתקנים אסטרטגיים, הרקטה מיורטת. בירי הרקטות בסבב הנוכחי היו כמה נפילות בשטחים בנויים ש"כיפת ברזל" לא הצליחה למנוע. כך נחשפים חסרונותיה של מערכת זו והעורף הישראלי חש מאויים. אפשר לשמוע את הקולות הקוראים לממשלה לפתוח מיד במבצע צבאי בסדר גודל נרחב יותר מההתקפות הנקודתיות המבוצעות.



מכיוון שהלגיטימציה לפעולה צבאית של ישראל היא חלק בלתי נפרד מכל פעולה שבה תבחר לנקוט, עליה להבטיח כבר כעת, כדי להכין את הקרקע לפעולה, שההסברה הבינלאומית שלה תהיה נרחבת ומדויקת ככל האפשר. עליה לתת אולטימטום ברור לחמאס – מתי לא תהיה מוכנה להבליג עוד. מדובר באולטימטום שלא יינתן רק "מאחורי הקלעים", בשיחות סגורות, אלא יהיה גלוי גם לקהילה הבינלאומית. זאת, כדי שאם וכאשר ייפתח מבצע צבאי, הסיבות שהביאו לפרוץ המבצע יהיו ברור ונהירות לכל.



ככל שהלגיטימציה שישראל תקבל תהיה גדולה יותר, כך מרווח התמרון שלה יהיה משמעותי יותר והיא תוכל לפעול כלפי החמאס וארגוני הטרור הנוספים במערכה שתימשך זמן רב יותר.



הכותבת היא עמיתת מחקר ב־ICT International Institute For Counter) Terrorism) ומתמחה באתיקה צבאית, גרילה וטרור