עם צאת השבת נחתה הבשורה המרה על פטירתו של רבי שמואל אוירבך, זכר צדיק לברכה. מי שהשיג את הכותרות "מנהיג הפלג הירושלמי" גילם בביוגרפיה תלמיד חכם בעל שיעור קומה, אבא טוב לאלפי תלמידיו ודמות מופת למידות טובות ונימוסים. אביו הגדול, רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, היה פוסק ההלכה הבכיר ביותר בחברה החרדית. יותר משהיה דמות הלכתית הוא הותיר מורשת מופלאה של מתינות, הטבה עם הבריות וקסם רב שעליו מחנכים היום אלפי צעירים בארץ ובעולם.
הוא היה אחת הדמויות האחרונות בהוויה הישראלית דתית שיכלו להכיל את כל קצווות העולם הדתי. מדובר במשפחה שהעמידה שורה של דמויות מוערכות מאוד והתנזרה בקנאות מעיסוק ציבורי או שררה. רבי שמואל פרץ לתודעה הישראלית והצליח לקומם חלק גדול מהחברה הליטאית עקב עמדתו הנחרצת בעניין חוק הגיוס. 
בעולם החרדי מקננת חרדה עצומה מפני המפגש עם הישראליות. הגנום החרדי עמוס במנות גדושות של מידע שאינן מניחות אפשרות לפשרה ובוודאי לא לניסיונות גישור והשתלבות. בעיניים חרדיות, שאינן לב המחלוקת אלא מרחב חרדי עצום, ספרדי ואשכנזי, ליטאי או חסידי, אלו כמו אלו דברי אלוקים חיים. ביום כזה הבשורה המרה מכה בכולם. האישיות שבכותרת נבחנת בראש ובראשונה באישיותה רבת הגוונים. עמל בתורה שנים ארוכות בשקידה מופלאה, אהב את תלמידיו אהבה עזה ודאג להם כאב אוהב, למרות היותו חשוך ילדים. הנהגה אנושית עם הבריות, הרצופה מידות נאצלות.

אלו אוצרותיו, על כך הוא נשפט. היחס החרדי לגדול בתורה מניח בעת הזו בקרן זווית את עמדתו האישית ורואה את הטוב. השנים הבאות יוכיחו עם מי היה הצדק - עם המתבדלים או עם המשתלבים, עם המתפשרים או עם העומדים על דעתם. לטעמי, לטובת האיזון וקיום החברה החרדית שניהם נחוצים. אנו מאמינים בני מאמינים שיקוים בהם מה שפירשו חכמים שלבסוף יהיו אוהבים זה לזה, כי אלו ואלו דברי אלוקים חיים.