אני מצטערת להיות זאת שתבשר לכם את הבשורה, אבל כנראה כבר לא יהיה חורף השנה. יכול להיות שיהיה פיגוע בבריסל. יכול מאוד להיות שנגלה שצ’ארלי שין הדביק את לינדזי לוהן בנגיף ה־HIV (תזכרו אצל מי שמעתם את זה קודם!), אבל גשם? כנראה שכבר לא יהיה כאן. אף על פי שנולדתי בשיא הקיץ, ויש הטוענים שזה בדרך כלל מה שקובע לאיזו עונה אדם מתחבר, תמיד הייתי בחורה של חורף. במספר המועט של חודשי החורף יש כל מה שאני אוהבת – כרבולים מתחת למיטה בלי לצאת מהבית, צפייה מסיבית בסדרות טלוויזיה בלי לצאת מהבית, בקיצור – לא לצאת יותר מדי מהבית פלוס הפריבילגיה להעמיד פנים שאני גרה באירופה כי סוף־סוף אין לחות באוויר, ממש כמו בלונדון. עוד אחד מהאספקטים החביבים עלי בעונת החורף הוא כמובן האופנה: לא עוד גופיות חושפות בתי שחי מדובללים – ברוכים הבאים מעילים עמוסי פרווה – ובאופן כללי, שכבות טרנדיות בניחוח נורדי.



אבל לא, כמו שכבר אמרתי, חורף כבר לא יהיה כאן. אני נותנת לנו גג שבוע של גשמי ברכה עד שנדלג בעצב היישר אל עונת האביב הבאה. אוי, התוגה. נושא הבלבול והערבוב בין העונות הוא נושא שתעשיית האופנה עוסקת בו כבר מספר שנים. כידוע, ההתחממות הגלובלית הפכה את הכפר הגלובלי שלנו לברדק לא חינני בעליל של עונות לא סדירות. עבור חברות אופנה שהביזנס שלהן מבוסס על קולקציות עונתיות סדירות, מדובר באסון מסחרי שגורר מדפי סיילים מוקדמים ושאר רעות חולות (בשבילן, כן? בשבילנו סיילים בתחילת עונה זה אחלה).
 
אבל לצד ההשפעות הכלכליות, מסתבר שלמזג האוויר ההפכפך יש השפעה קריטית על מדד השיק שלנו. כן, קריטית. שינויי האקלים אומנם משבשים אקולוגית את הסביבה שלנו, אבל על פי מאמר של “הניו יורק טיימס”, השינויים האלו הרסניים גם כלפי המלתחה שלנו. “נכון, קיים חשש שגרינלנד נמסה לגמרי”, טוען המאמר בטיזר מעט לעגני, “אבל עבור חלק מהאנשים ההשפעה של שינויי האקלים היא הרבה יותר מיידית ואישית: האם הם אי פעם ילבשו שוב את בגדי החורף שלהם?”. 


הקולקציה הארקטית של חגית קרקובסקי למותג OAOA. צילום: יח"צ

ואכן, עם השנים מלתחת החורף ומלתחת הקיץ שלנו השתנו פלאים. אם בעבר היה ברור שלקראת החורף שולפים מעיל ובקיץ מחליפים אותו בחולצות קצרות, היום המצב מורכב יותר. חלקנו יכולים להעביר עונת חורף שלמה, בעיקר בישראל, עם גופייה וקרדיגן, וחלקנו צריכים לשלוף את החולצות הארוכות גם בעונת הקיץ (בעיקר בגלל המזגנים). לא יעזור, שינויי מזג האוויר הטבעיים והעובדה שאנחנו נמצאים מרבית היום בתוך חלל שבו אנחנו שולטים בתנאי הטמפרטורה הפכו את כל נושא הלבוש העונתי לתעלומה שכולה בחירה אישית. 
***
לא מעט חוקרים מדיסציפלינות שונות עוסקים בשאלת מקורם של טרנדים. לצד נושאים כמו השפעות תרבותיות או מחירי חומרים וסחר בינלאומי, נושא האקלים משפיע רבות על נושא הטרנדים והמגמות בלבוש האישי. כך למשל מראה השכבות, שהפך לאחד המראות הברורים מאליהם בעונות האחרונות, מייצג באופן כמעט מושלם את נושא שינויי מזג האוויר.

לצערנו, המאמר של “הניו יורק טיימס” מבכה את הטרנד הזה, שנוצר עקב כפייה של מזג האוויר הנוכחי, ורואה בו כאחת מהרעות החולות של כל סיטואציית האקלים ההפכפך: “להתלבש במראה השכבות באופן ראוי זו משימה מאתגרת שמצריכה מחשבה ותחכום, בעוד מעיל בשילוב כפפות וצעיף הוא משימה פשוטה בהרבה. כשיש גדרות טובים, יש שכנים טובים; וכשיש עונות טובות – יש מתלבשים טובים”. אגב, זו רק אני או שהמאמר מצדיק את מה שפאשניסטות ישראליות טוענות שנים – באקלים המחריד של מדינת ישראל – לא פלא שכולנו נראות כל כך נטולות שיק. יאללה בנות, להיכנס לפיג’מה, גם ככה אין לנו סיכוי. “הניו יורק טיימס” אמר!