ערכה: ליאת מלכא בלכט1בסקי ת התארגנות קשה. הכל מבולגן אצלי, המחברות שלי מבולבלות, הכל אצלי רשום על פתקים, ואני תמיד שוכחת ומאבדת דברים. אני מרגישה שהבעיה הזאת ממש פוגעת לי בחיים המקצועיים. אני מורה לחינוך מיוחד, ולדעתי משום שמנהלי בית הספר מודעים לבלגן שלי הם לא נותנים לי תפקידים בבית הספר. אני תמיד רוצה לסיים את כל המטלות שלי במהירות, ויכול להיות שזה משפיע על שיקול הדעת שלי. מה עלי לעשות?



לעניות דעתי את לא סובלת מבעיית התארגנות. אדם שבאמת סובל מבעיה כזו לא מסוגל לתאר ולהגדיר אותה בצורה כל כך פשוטה. יש לך בעיה אחרת לחלוטין שבאה לידי ביטוי בצורת התארגנות שלך. לדעתי מכיוון שאת רוצה להספיק הכל ולא רוצה להפסיד כלום, את מוותרת על ההתארגנות ומשלמת מחיר. בעיני, את חייבת להספיק הכל כי רק ככה את מרגישה שאת מספיק טובה.

אם תארגני את סדרי העדיפויות שלך, תיאלצי לוותר על חלק מהדברים שאת עושה, והדבר יוריד את ערכך בעיני עצמך. אני מציע לך להכיר בכך שאת מספיק טובה מעצם זה שאת פשוט מספיק טובה. זכותך הלגיטימית כאדם להחליט בתוך היום המטורף שלך אילו דברים עבורך מהווים את האבנים הגדולות והחשובות ואילו דברים הם חול וחצץ. במשך שבוע תתעדי את כל המטלות והדברים שאת לוקחת על עצמך, ותנסי להבין מהם הדברים שהכי חשובים לך.

תבחרי במה להתמקד ותבררי מה המשמעויות של זה, ובהמשך תבחרי לוותר על כמה מהדברים. במקביל כדאי שתעשי סדר מחודש מול סביבתך: מה את לוקחת על עצמך, מה אחרים לוקחים על עצמם, ואיפה את מבקשת עזרה. תעשי זאת כדי למקד את עצמך. כך לא תהיי קרועה בין כל העולמות.
בני בן ה־40 הוא גבר נאה ומשכיל, אך יש לו בעיה חמורה עם נשים. מעולם לא הייתה לו בת זוג רצינית, והוא לא מצליח ליצור קשרים משמעותיים. בעקבות הכישלונות שהוא חווה וחוסר ההיענות מהצד השני, הוא פיתח מין שנאה תהומית למין הנשי. הוא לא שולל את אפשרות לקשר, אבל הכל חסום אצלו והוא לא מוכן להתפשר. אני רוצה לעזור לו אבל לא יודעת איך. מה עלי לעשות כדי לקדם אותו בנושא?

לא ניתן לדעת מדוע לעתים נוצרים חסמים ובעיות אצל אנשים מסוימים. לפעמים אנחנו חווים חוויה קשה שמותירה בנו צלקות, ובשלב מסוים אנחנו בונים סביב העניין תיאוריות, ולאחר מכן הנבואה מגשימה את עצמה במין מעגלים שאינם מסתיימים. מניסיוני, כאשר לאדם יש בעיה שהוא לא יודע לפתור בכוחות עצמו, הדבר הגרוע ביותר שהוא יכול לעשות זה להתעקש בכל זאת לפתור אותה לבד. אנחנו אלה שיצרנו את הלופ שבו אנו נמצאים, ולכן אנחנו חייבים שגורם חיצוני יראה לנו את מה שאנחנו לא רואים מבפנים.

לדעתי אפילו את לא צריכה לנסות לעזור לו ולהיות מעורבת בנושא הזה. המקסימום שאת יכולה לעשות הוא להקשיב לו ולהיות שם בשבילו. אם בנך רוצה זוגיות, הוא חייב לצאת מעורו ולקבל עזרה, אני מציע שהוא יפנה לבעל מקצוע המתמחה בנושא. אדם כזה יוכל לתת לבנך כלים חדשים שיעזרו לו למצוא זוגיות.

אני בן 30 ובן זוגי בן 26, ואנחנו נשואים כבר שש שנים. אנחנו מאוד רוצים להרחיב את התא המשפחתי, אך עלות הליך הפונדקאות עולה כ־400 אלף שקלים. כרגע יש לנו 100 אלף שקלים שסגורים בפיקדון. אנחנו לא מצליחים לחסוך כי כרגע אני משלם על לימודי תואר ראשון שאותם אסיים בעוד כשנה. כיצד נוכל להצליח לגייס את הכסף בתנאים כאלו, וכמה כסף צריך כדי לקבל הלוואה בבנק?
 
כדי להצליח לגייס את הכספים הדרושים לכם אתם צריכים לפני הכל להשקיע את הכסף שצברתם בצורה נכונה. עליכם לעשות תיק השקעות מסודר ומנוהל שיש בו גם מרכיבים יותר סולידיים כמו איגרות חוב ממשלתיות ואיגרות חוב אחרות, חלק מהכסף צריך לשבת בשוק ההון. התיק הזה אמור להניב כמה אחוזים בשנה ולהגדיל את הסכום שצברתם.

ברגע שאתה מסיים את הלימודים, אני מציע שאתה ובן זוגך תעשו לעצמכם תכנון מחדש ותחליטו שאתם חוסכים סכום כסף מסוים בכל חודש (אגב, אפשר להחזיק את זה באותה קופה בבית ההשקעות כתוכנית חיסכון). יהיה לכם קשה להגיע לסכום של 400 אלף שקל בתוך שנה-שנתיים, אבל לדעתי אם תצליחו לצבור סכום של כ-250 אלף שקל, תוכלו לקבל הלוואה בתנאים טובים אפילו מבית ההשקעות עצמו, כשה¬כסף שלכם משמש כבטוחה.

ערכה: ליאת מלכא בלכט1בסקי


מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־08:00 ב"רדיו ללא הפסקה" 

ערכה: ליאת מלכא-בלכטובסקי