אלרגיה היא תגובה מיידית של המערכת החיסונית לנוגדנים ומתרחשת תוך דקות ספורות מרגע החשיפה אליהם. זה יכול להיות מגע, אכילה, ואפילו בנשימה.

תסמיני האלרגיה יכולים לנוע מצינון ועד לסכנת חיים ממש. אך לרוב מדובר בעיטוש, גירוד, דמע ואדמומיות בעיניים, לחץ בחזה, שיעול, נפיחות בשפתיים, בלשון, בעיניים ובפנים. לעתים אלרגיה תתבטא בכאבי בטן ובהקאות.

תגובה אנפילקטית היא כבר תופעה קשה יותר של האלרגיה ויכולה להיגרם עקב חשיפה לאגוזים, בוטנים, סומסום, ביצים, פניצילין, עקיצות דבורים ולטקס.

איך אדע אם יש לי אלרגיה?

אפשר לאבחן רגישות למאכלים מסוימים די בקלות במרפאות אלרגיה המפוזרות ברחבי הארץ.

בנוסף, אתם יכולים לערוך בדיקה ביתית: תעדו את כל מה שאתם אוכלים ביומן, ורשמו את תופעות הלוואי שצצות, אם בכלל. אם אכן יש סימנים שונים, נסו להוציא מהתפריט את המאכלים שלפי דעתכם משפיעים ובדקו איך הגוף מגיב בלעדיהם.

פעם הייתי שותה מלא חלב, ועכשיו קשה לי. למה?

להרבה מבני האדם יש רגישות ללקטוז ולכן יכולים לאכול כמות מסוימת, אחרת כואבת להם הבטן. יש לציין שלקטוז מצוי במוצרי חלב, אבל גם בלחם, עוגות ורטבים שונים.

אצל בני האדם, סבילות ללקטוז משתנה עם השנים, כשבגיל 35 בדרך כלל, קצת יותר קשה לנו לעכל את החומר הזה.

מה לגבי ילדים ובוטנים?

בישראל, המאכל הנפוץ ביותר הוא ללא ספק - במבה. אבל הבמבה מכילה אלרגן מסוכן מאד ולא פעם עולה השאלה, מתי בטוח לתת לילד לטעום?

אז לדעת מומחים רבים - כמה שיותר מוקדם, ולכן בישראל לדוגמה, בגלל הבמבה המפורסמת, ישנם אחוזים נמוכים יותר של אלרגיות לבוטנים בקרב ילדים (10% פחות מילדי העולם).

מחקר נוסף בנושא מציין כי מתן מאכלים אלרגנים לתינוקות מגיל שלושה חודשים, יכול להקטין משמעותית את הסיכוי שלהם לפתח אליהם רגישות בעתיד.

יש לי אלרגיה - מה אפשר לעשות?

מהי חומרת האלרגיה שלכם? אם אתם סובלים מתופעות רבות עקב חשיפה יחסית קטנה, עליכם לגשת את הרופא שלכם ולבקש הפנייה למרפאה המתמחה באלרגיות לצורך בדיקות.

במידה שיגלו שאכן נשקפת לכ סכנה בעקבות חשיפה לחומרים מסוימים, עליכם לשאת מזרק אדרנלין בכל עת וליידע כמה שיותר אנשים בסביבתם, כדי שיידעו להרחיק מכם את הגורם המסכן, ולטפל אם חלילה יקרה משהו.