בימים אלו יש נטייה להגדיר כמעט כל ילד כלוקה בהפרעות קשב וריכוז ובהיפראקטיביות, ולדחוף לו מינונים נאים של ריטלין ודומיו. ובעוד שמשרד הבריאות מנסה למקד את האבחונים הללו, קבוצת מחקר מטאיוואן דווקא טוענת - ניתן לאבחן ההפרעות הללו באמצעות תאריך הלידה.

החוקרים גילו שלילדים בגיל יסודי ומטה שנולדו באוגוסט, סיכוי גבוה יותר להיות עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) ועליהם להיות מטופלים בתרופות, זאת לעומת חבריהם לכיתה שנולדו בספטמבר. אך המחקר מסייג את עצמו, ומגלה כי על בני נוער המסקנות היו שונות.

הילדים הצעירים בכיתה נמצאים בסיכון

במחקר, נאספו נתונים של 380 אלף ילדים במדינה, בין הגילים 4-17. הילדים חולקו לפי האבחון שלהם, קבלת טיפול תרופתי ולאחר מכן לפי חודש לידתם.

בטאיוון, תאריך הסף לכניסה לכיתה א' הוא 31 באוגוסט, ולכן ילידי חודש זה הם הצעירים ביותר בכיתה. יכול להיות שלעובדה זו יש השלכות על הופעות הפרעות הקשב, כפי שתואר במחקר.

לכן בעצם, נמצא קשר ישיר לגיל הילד ביחס לבני כיתתו, ולהפרעות קשב וריכוז. כלומר, אם בישראל ילידי חודש נובמבר הם בין הקטנים בכיתה, יש סיכוי גבוה, כך לפי המחקר, שהם יאובחנו ויטופלו תרופתית או שהם חלק מקבוצת הסיכון.

למה זה קורה?

לפי החוקרים, ילדים שמוחם לא מפותח דיו או שאינם בוגרים מספיק ביחס לבני כיתתם, יחוו סימפטומים כמו אימפולסיביות, היפראקטיביות וחוסר תשומת לב בבית הספר. לכן אותם ילדים יופנו לאבחון וסביר להניח שיקבלו מקדם לריטלין.

הממצאים של מחקר זה מדגישים את חשיבות הגיל והיחס לבני הכיתה בעת האבחון. תפקיד ההורה במקרה כזה, הוא בעיקר להבין את הילד ואת מקומו בכיתה, ולא ללחוץ עליו להישגים שאינו יכול לבצע או לחלופין, לא להקפיץ אותו כיתה כל כך מהר.