בשורה לנכים: בג"ץ קבע בהחלטה עקרונית שהם לא ייאלצו להמתין חודשים ארוכים להחלפת פרוטזה. בפסק הדין נקבע בין היתר כי משרד הבריאות יפעל לצמצום זמני ההמתנה לשלושה שבועות, עד סוף 2016, ולאחר מכן יפעל לצמצום נוסף של זמני ההמתנה. היעד שהציב בית המשפט הוא שבועיים בלבד. עוד נקבע כי במקרים דחופים, לרבות ילדים ומאושפזים, יש לקבוע תור בתוך ארבעה ימים בלבד.



סוגיית ההמתנה לרופא להזמנת פרוטזה או אביזר הליכה שלו זקוקים קטועי רגליים כדי להתנייד עמדה לפתחו של בג”ץ בעקבות עתירה שהגישו עמותת קר”ן (קטועי רגליים נלחמים) נגד משרד הבריאות, באמצעות עו”ד שחר הופמן.



בעת הגשת העתירה, ביולי אשתקד, נאלצה אחת העותרות, בת 4 מהצפון הסובלת משיתוק מוחין ומתניידת באמצעות הליכון, להמתין כחמישה חודשים. חיים רייזלר, תושב הקריות, יו"ר עמותת קר"ן וקטוע רגל בעצמו, התבקש להמתין כשלושה חודשים לתור, וזאת עוד בטרם ימתין לאישורים נוספים ולהכנת האביזר עצמו.



"סבל שלא ישוער שנגרר על פני חודשים"



“הסבל שנגרם לנכים בשל כך שהליך שצריך להימשך לכל היותר ימים אחדים נגרר על פני חודשים ארוכים הוא בל ישוער”, אומר רייזלר. “אני שמח שהצלחנו להביא לשינוי בגישה של משרד הבריאות לעניין, ומקווה שהם יפעלו בהתאם להתחייבות שלהם לבית המשפט העליון. נמשיך לעקוב אחר הדברים ונוודא כי הנכים מקבלים את הזכויות המגיעות להם”.



לדברי העותרים, הסיבה להמתנה הארוכה היא מחסור ברופאים מורשים ובכמות המטופלים הזעומה שרופאים אלו מקבלים בדרך שגרה. רק בעקבות העתירה החל משרד הבריאות לפעול כדי להגדיל את כמות הרופאים המורשים. הוא גם נקט צעדים נוספים, כמו הקמת מרכז טלפוני ארצי לזימון תורים, ולאחרונה הודיע כי תקופת ההמתנה הממוצעת עומדת כיום על שלושה שבועות וחצי.