כריסטיאנו רונאלדו הוא אולי הכדורגלן הכי גדול בעולם, בכל הקשור לשמירה על גופו, ושיפור שלו במהלך כל הקריירה. על איכות האימונים שלו כבר נשפכו מאות אלפי מילים, אבל מה לגבי השינה שלו? מסתבר כי ל-CR7 יש תוכנית שינה אישית, אשר מותאמת לו באופן פרטי, אז מה בדיוק הסוד? האם הביצועים קשורים באמת רק לכישרון וליכולת הנרכשת? 
 
אז ככה, הקשר בין ביצועים ספורטיביים לבין שינה איכותית ברור כבר (כמעט) לכל ספורטאי מקצועי. אלא שלא כל מקצוען יודע מהי השינה האיכותית עבורו. רונאלדו, למשל, נוהג לישון חמש פעמים ביום למשך שעה וחצי, שבע וחצי שעות במצטבר. את תוכנית השינה הזאת הוא קיבל מיועץ השינה האישי שלו, ניק ליטלהיילס, שמייעץ גם לספורטאים מקצוענים אחרים. אז מה, 'להעתיק' מרונאלדו? קשה לומר (וגם קשה לבצע, הרי רובנו עובדים בעבודות שהן לא ממש טיפוח הגוף שלנו). לכן, כדאי לאמץ "תוכנית שינה אישית", ברורה ומיוחדת לכל אחד.
 
איך תקבעו את תוכנית השינה האישית שלכם? 

מומחים מחברת "אירופלקס" מסבירים כי ההבדלים בין ספורטאי לספורטאי הם, כאמור, גם אישיים - החל ממבנה גוף, טמפרמנט, רגישויות וכד' – וגם כלליים, כמו מאפייני הענף, השרירים שנושאים ביותר עומסים, האימונים הרלוונטים, וגם אורח החיים הכרוך בנסיעות ועוד. המכנה המשותף הוא הכמות הכוללת של שעות שינה ביממה, המותאמת בדרך כלל לגיל הספורטאי, ועכשיו למנה העיקרית: הצורך באמצעי שינה איכותיים – מיטה מיוחדת, מזרן מיוחד, כרית מותאמת, מצעים ועוד. במקרים מיוחדים, בעיקר בתקופה של התאוששות מפציעה, נדרשים אביזרים ייחודיים.

מערכת השינה הפרטית של ספורטאי מקצועני היא, מן הסתם, רכישה משמעותית, הכרוכה בתכנון קפדני. במקרים רבים הפתרון האישי כולל שתי "תוכניות שינה" – אחת לשנת הלילה ואחת למנוחות ולתנומות (Power Nap) במהלך היום. אצל ספורטאי מקצועני יש חשיבות יתרה לאבחנה בין השינה לבין המנוחה.


כריסטיאנו רונאלדו בפוזה אופיינית. צילום: AFP

בזמן השינה (מינימום 7-8 שעות) מתחולל בגוף תהליך של שיקום נזקים ובנייה מחדש של רקמות. תהליך זה אינו קורה בזמן מנוחה וגם הנמנום (עד 30 דקות, מעבר לזה אנחנו מתקרבים כבר לשנ"צ...), שתפקידן הוא להתגבר על עייפות ולשקם את הערנות והמיקוד, לרוב כבר מיד עם תום הנמנום/המנוחה (ולא לשכוח לשטוף פנים ולהימתח קלות).

תומר בן-חמו, מנכ"ל רשת אירופלקס הסביר: "עייפות היא תופעה שהגורמים לה אינם תמיד פיזיים. ספורטאי יכול לחוש עייפות גם בלי מאמץ גופני, כתוצאה, לדוגמה, ממתח, או מנסיעה ממושכת. ספורטאים מקצוענים רבים בוחרים במצב שינה מתכוונן. מיטה מתכווננת מאפשרת לספורטאי למצוא את תנוחת השינה ומנוחה הנכונה לו בשוטף, וגם - לא פחות חשוב - להתאים את זוויות המיטה המתכווננת למצבים פיזיים משתנים כמו חבלות וכאבים באיברים שונים. רמת הדיוק הנדרשת לספורטאי היא גבוהה. מהניסיון שלנו עם ספורטאים מדובר בתהליך של פיתוח יחסים עם המיטה המתכווננת, שלעתים קרובות תומכת בו ברגעים קשים וכואבים".