מה פעמים שמעתם על החבר הזה, שהשיג טיסה ב־300 שקלים או מלון לארבעה לילות ב־500, ובכל פעם שאלתם את עצמכם איך לעזאזל הוא עשה את זה? המיזם של בני בן הרוש, צעיר בן 35 מרמת גן, מהנדס במקצועו, עונה בדיוק על שאלה זו ומלמד ומעניק כלים מעשיים להרכבת חופשות מוזלות עד 1,000 שקלים לאדם. הרגשתי שהגיע הזמן להתעורר ולומר סטופ”, הוא מסביר, “להפסיק להיות מנוהלים על ידי הצעות מחיר מטורפות וללמוד להרכיב את החופשה שלנו לפי הצרכים הנכונים לכל אחד, ולא במחיר כולל, שלא ידוע לנו סך מרכיביו ולרוב אנחנו לא זקוקים לחלק מהם. המיזם בא להצהיר שלחלוטין אפשרי וריאלי לנפוש בפחות מ־1,000 שקלים, וגם להוזיל בעשרות אחוזים חופשה ליעדים מרוחקים”.  
 
והוא לא היחיד. לענף התיירות נכנסו לאחרונה גם יזמים ישראלים, שזיהו את הפוטנציאל הגדול הטמון בו וכעת מסייעים למבקשים לנפוש בשלל רעיונות כיצד לטוס חכם, יעיל ובזול ואפילו לקבל שף צמוד לשומרי הכשרות.  הפרויקט של בן הרוש, למשל, התחיל כיוזמה חברתית נטו. בן הרוש היה מייעץ  למשפחות ומטיילים שהפרוטה אינה מצויה בכיסם, בעיקר מפה לאוזן, ולאחר מכן בקבוצות המטיילים בפייסבוק. אנשים זיהו את הידע שלו, פנו אליו והוא לימד אותם את סודות החיפוש ברשת. עם הזמן התעצם הביקוש להמלצותיו של בן הרוש והוא פתח דף פייסבוק העונה לשם “חופשה בחו”ל בפחות מ־1,000 ש"ח”, שבו הוא מעניק שירות של ליווי, ייעוץ, בניית חופשה לפי תקציב, טיפים ומסלולים, והמטרה הסופית היא, כמובן, לא לעבור את 1,000 השקלים, אלא אם התקציב של הפונה גבוה יותר. 
 
“אני שואל מהי מסגרת התקציב, התאריכים והיעדים ומהי חופשת החלומות שהיו רוצים להרכיב”, מספר בן הרוש, “לאחר בדיקה מקיפה והשוואות מחירים  אני מציע כמה אופציות ומפנה אותם לאתרים והשוואות ברשת, שיוזילו להם את החופשה, מסביר איפה נכון להזמין לינה ואיך לבדוק את איכות המלון, איך ניתן לשדרג את חוויות המלון ולהוסיף פינוקים שאפילו לא מודעים אליהם. אחרי שהוחלט מה היעד, הנוסע יושב מול המחשב, ואני מלווה אותו און ליין בטלפון איך לבצע כל שלב בהזמנה, באילו חברות תעופה אפשר להירשם ולקבל הנחות, איך להיזהר מקנסות של כבודה, בונוסים באתרים ועוד. עבור חלק מהיעדים אני מעניק חומרים ומידע על היעד ואפילו שולח ווסטאפ עם תזכורות לפני טיסה מה לא לשכוח. אחד ההבדלים, למשל, ביני לבין סוכנות נסיעות הוא העובדה שייתכן שאני אייעץ לנופשים לחכות, כי הטיימינג לא נכון כלכלית, ואז אני עוקב יחד איתם. ברגע שהמחיר יורד, אני מיד מודיע שניתן להזמין”. 
 

בן הרוש לא מתפרנס מזה. הוא רואה במיזם פלטפורמה לעזרה הדדית. עלות השירות היא 150 שקלים לאדם, המשולמים רק כשנסגרת חופשה. פונים אליו אנשי הייטק, מנכ”לים, משפחות מרובות ילדים וחד־הוריות וסתם מטיילים שמבקשים ללמוד את סוד ההרכבה העצמית ולחסוך בזמן ובכסף. “הרגלי הנופש השתנו”, הוא חורץ, “אנשים רוצים להרכיב חופשה לפי הפרמטרים שנוחים ומתאימים להם ולא לקחת דיל שלם שמוצע להם. הישראלים מעדיפים ללמוד לשוטט באתרי טיסות ולינות בעצמם, מבינים שכדאי להסתפק במזוודה קטנה, לנסוע ברכבת משדה התעופה, לעקוב אחר מחיר או יעד זול יותר ועוד. חלק לומדים ומשתמשים לבד, וחלק חוזרים לקבל עזרה ושירות”. 
 
יש לך איזה טיפ לתת? 
“הכל מתחיל ונגמר בתאריכים. תעמיקו את הידע שלכם, תלמדו את תנודות השוק על ידי מעקב אחר חברות התעופה, תקראו במדורי התיירות ואל תתפתו לחשקים. לדוגמה, אם בא לכם בקיץ לונדון ואחר כך ברלין, אולי שווה לשקול להחליף ביניהן ולחסוך המון כסף”. 

מהם הרגלי החופשה שלך?
 
“אני התמכרתי לחופשות זולות (צוחק). בשנת 2016 נסעתי לשמונה יעדים בחו”ל. הפייסבוק האישי שלי מוצף בתמונות, וזה שיגע אנשים ששאלו אם אני מיליונר. אז התשובה היא שממש לא. אני פשוט מתכנן נכון, מתגמש ומוותר על דברים מיותרים. אני רוצה שכל משפחה תהיה מסוגלת ליהנות מחופשה בלי לפשוט רגל, רוצה לצעוק לכולם שיתעוררו ויבינו שזה אפשרי”. 


זאי לסרי ומשפחתה. צילום: פרטי

התמסרות לנהר החיים
 

כשמדובר במשפחה של חמש או שש נפשות, זה כבר נהיה עניין מורכב יותר, וההוצאה הכלכלית עלולה להיות כבדה. זואי לסרי, אם חד־הורית לשלושה ילדים, תרמילאית בנשמה, מסבירה בבלוג הטיולים שלה “תותי – חו”ל עם ילדים פשוט ובזול”, איך ליהנות עם כל המשפחה בעלות מינימלית. היא, אגב, טסה כבר שבע שנים, עם ילדיה, כעשר פעמים בשנה בממוצע. 
 
“לטייל זה הרבה עבודה”, היא מסבירה, “בבלוג אני מפשטת את הדברים ועושה את כל הבדיקות עבור הנופשים, את המסלול ואת השלבים הטכניים ומציידת אותם בטיפים ובשיטות שיעזרו להם להגשים את החופשה ביחד עם בני המשפחה”. הבלוג של לסרי מלא בהנחיות למשפחות מטיילות: מציאת טיסה במחיר הכי זול, השכרת רכב, השוואות מחירים, המרת מטבע, סים מקומי ואינטרנט, אריזה חכמה, כללים של חברות לואו קוסט, ניווט בחו”ל ועוד. לדבריה, הבלוג שלה נהנה מ־200 אלף כניסות בחודש.  
 
“כשעושים טיול מחוץ למסלול התיירותי, למשל, אפשר לשהות שבועיים ביעד בתקציב זעום”, מסבירה לסרי, “קודם צריך להגיע ליעד ולנשום את המקום. ואז מתייעצים עם המקומיים לגבי מקומות לבקר בהם. אין מסלול מוכתב מראש. יש המון גמישות, וזה הופך את הטיול לממצה יותר בלי הכתבה מה כן ומה לא”.  
 
בכל טיול שלה ושל ילדיה חוזרת לסרי ומפרטת לגולשים את המסלול שעשתה.  “זה התחיל מהמקום הכי מצחיק בעולם” היא מספרת, “ישראלים תמיד מדברים ביניהם בטיסה ומשווים, ופתאום גיליתי שהמון אנשים בהלם מהמחירים ששילמתי על טיסות ולינה וממש ביקשו שאסביר להם איך זה עובד. פתאום נפל לי אסימון שהם באמת לא יודעים”. 
 
לדברי לסרי, משפחות רבות סבורות כי המודל האידיאלי והבטוח עבורן הוא קונספט הטיולים המאורגנים, פשוט מכיוון שזה יותר נוח. לטענתה, משהו בחוויה הולך לאיבוד בטיולים מאורגנים. “מצד אחד, יש ביטחון בטיול מאורגן, והכל מתקתק ונוח, אבל מצד שני, בלי מסגרת יש חופש מוחלט, זרימה וגמישות. זה כמו ההבדל בין לאכול מהר לבין להתענג על כל ביס. אתה כמו בבולימיה, בסוף לא נשאר הרבה. ופה לעומת זאת, אולי טכנית רואים פחות מקומות, אבל אוספים חוויות מקומיות ומתמסרים לנהר החיים ולאופי של המקום. כשאתה חי את זה, אתה מגלה חידושים כל הזמן. זה תחום מאוד דינמי. מה שהציבור יודע הוא מה שסוכני הנסיעות מספרים לו, לא דיווח אותנטי מהשטח. סוכן אחד אמר לי פעם שאני כמו הילד הקטן שמכריז ‘המלך הוא עירום’”. 
 
לסרי ושלושת ילדיה - בני 4, 7 ו־12 - ביקרו יחדיו כבר בכ־40 מדינות. מאחר שהם טסים כמעט אחת לחודש, הילדים נוטים להחסיר חלק נכבד מימי הלימודים, אך לדבריה הם תלמידים טובים והערך המוסף שלו הם זוכים שווה כל דבר. “אני מרגישה תחושת שליחות”, היא אומרת, “כשאנשים טסים בשליש מחיר בזכותי, או משפחות לא טיילו שנים כי לא יכלו להרשות לעצמם, זה מחמם את הלב”.  
 
דרך נוספת להוזיל את המסע לארצות רחוקות הוא באמצעות לינה חינמית. נשמע כמו פנטזיה? דווקא לא. הרשת החברתית HIT מזמינה ישראלים ללון ולהתארח בבתיהם של ידידי ישראל בעולם, חינם אין כסף. האתר הוא פרי יוזמה של ישראלי בשם עמרי יעקובוביץ, יליד קיבוץ רמת השופט, המתגורר מזה 20 שנה באוסטרליה וניו זילנד.  
 
 יעקובוביץ וצוותו מגייסים אוהבי ישראל ברחבי הגלובוס, המוכנים לפתוח את ביתם ונרשמים כמארחים. לרוב מדובר בנוצרים אוהבי ישראל, יהודים בקהילות או ישראלים לשעבר. התהליך פשוט: נרשמים לאתר ובוחרים את מדינת היעד והאזור. רשימות המארחים נפתחות ומוצג כרטיס ובו המידע על אודות המארח ומשפחתו. ההתקשרות מתבצעת ישירות מולו. האתר ברובו חינמי (למעט באוסטרליה וניו זילנד, שם יש לשלם מנוי סמלי לאתר) ומציע חדרי אירוח בהולנד, אירלנד, דרום אפריקה, אנגליה, פיג’י ואפילו הוואי. מטיילים רבים עוברים מאירוח לאירוח וחוסכים בצורה זו את עלויות הלינה בטיולים ארוכים. תוצר לוואי נהדר נוסף הוא קשרים אמיצים הנרקמים בין המטיילים למשפחה המארחת.
 
“מאז היווסדה, השתמשו ברשת למעלה מ־15 אלף ישראלים בנקודות מגוונות בעולם, ורשומים באתר נכון להיום 1,800 מארחים”, מספר יעקובוביץ, “אני בא לתת הזדמנות לכל אוהבי ישראל בעולם לברך את העם היהודי בדרך הכי פרקטית שיש, וזה לפתוח להם את הבית ואת הלב”. 


משגיח כשרות ושף צמוד של AIR CHEF צילום: חנה כצנלסון

פרודוקטים מארץ הקודש 
 
עבור ציבור ישראלי שלם טיסה ולינה הם החלק הקל של החופשה. המוקש העיקרי אצלם הוא האוכל. אוכלי הכשרות, כרבע מיליון איש בקרב הנופשים, נאלצים לבזבז זמן יקר על חיפוש אחר בית חב”ד או מסעדות כשרות או להסתפק בקופסאות שימורים וחסה. חברת AIR CHEF באה לתת מענה על צורך זה ומקימה מטבח כשר עם שף המבשל ארוחות כשרות בעזרת פרודוקטים מהארץ. מי שעומד מאחורי היוזמה הוא ניסים עקיבא, אילתי בן 32, שהגה את הרעיון בשעה שנפש ביוון ופנטז על ארוחות הבוקר במלונות הישראלים בעודו נאלץ להסתפק רק בסלט ירקות. 
 
“יצרנו קשר עם בתי מלון ורשתות ברחבי אירופה, ושלחנו שף ומשגיח כשרות שיבשלו ויספקו לציבור הישראלים מנות כשרות בהשגחה רבנית קפדנית”, הוא מספר, “הכלים והפרודוקטים מגיעים מהארץ, המטיילים יורדים לארוחות ומוגש להם בופה עשיר שהם יכולים להיות רגועים שלא בושל חלילה עם חזיר”.  
בימים אלה אמור לעלות לאוויר האתר החדש של AIR CHEF, ואפשר להזמין בו ישירות או באמצעות סוכני הנסיעות. קבוצות מאורגנות יקבלו שף ומשגיח פרטי ונוסעים בודדים יוכלו לבצע הרשמה ותיאום מול צוות החברה, בתנאי שישהו באותו המלון. כל קבוצה של 30 איש תזכה שיתלווה אליה לטיסה שף ומשגיח מהארץ. מחיר השירות הוא כ־800 שקלים לאדם לחופשה ממוצעת של ארבעה ימים על בסיס שש ארוחות למהלך כל החופשה. נוסף על כך, קיים מסלול לטבעוניים וצמחונים וחולי צליאק. המנות עצמן תואמות את הטעמים הקולינריים של ארץ היעד. 
 
“יש כבר הרשמות וביקוש גדול מאוד לקיץ”, מוסיף עקיבא, “כרגע אנו מרושתים באירופה, אבל בונים עוד יעדים, ונגיע לכל יעד שיהיה בו ביקוש. כמו כל מטייל אחר, יוכלו שומרי הכשרות לקום בבוקר, להגיע לחדר האוכל שבמלון וליהנות ממזנון בוקר שופע ומרהיב, ממש כמו בארץ. לאחר שיסיימו יוכלו לקחת אוכל בקופסה או ליהנות מארוחת ערב בה מגוון בשרים כשרים”.