עשרות בודדות של חממות טכנולוגיות שפועלות כיום בישראל, מאגדות את הסטארט־אפים המבטיחים, מושכות אליהן משקיעים מקומיים וזרים וגם גוזרות קופון על אקזיטים במיליארדי דולרים. החממה החדשה של מטב בחרה להתמקד בסטארט־אפים חברתיים העוסקים בפיתוח טכנולוגיות חדשניות, שמסייעות לאזרחים הוותיקים להזדקן בקהילה ובביתם בכבוד.



"מספר הקשישים עולה והוא יכפיל את עצמו בשנת 2034 - מ־900 אלף לכ־1.6 מיליון איש", אומר עידו בנימין, מנהל הפיתוח החברתי־עסקי בעמותת מטב. "נוסף על הקשישים עצמם, כבר כיום יש כמיליון בני אדם שמטפלים בהוריהם המבוגרים, והאמצעים הטכנולוגיים מיועדים גם להם. פלח שוק נוסף הוא עשרות אלפי מטפלים בקשישים, ישראלים וזרים. גם לקהל היעד הזה אנחנו פונים".



מיקוד של סטארט־אפים בקהל המבוגר, ששיעורו מכלל האוכלוסייה עולה בהתמדה, מביא לכך שבפני היזמים עומדת הזדמנות כפולה - יצירת אימפקט חברתי, לצד פוטנציאל כלכלי בלתי מבוטל. "עולם ההייטק חווה שינוי דרמטי, ויש דור חדש של יזמים ומשקיעים שמחפשים לצד הרווח הכלכלי גם לגרום לשינוי חברתי", אומר ניר שמעוני, מנכ"ל חברת TechForGood, המקדמת סטארט־אפים שמפתחים פתרונות טכנולוגיים חדשניים לסוגיות חברתיות וסביבתיות גלובליות. "אנחנו מייצרים טכנולוגיות ידידותיות ומותאמות לגיל השלישי. יש כאן שוק בינלאומי אדיר עם הרבה מאוד פוטנציאל כספי", הוא מבהיר.



הסטארט־אפים שייבחרו להשתתף בחממה, יזכו לליווי מקצועי באמצעות מנטורינג של מומחים טכנולוגיים, עסקיים ושיווקיים, והמוצר שלהם ייחשף בפני משקיעים מקומיים ובינלאומיים. ההתמחות של מטב, שמעניקה שירותים מתקדמים לאזרחים הוותיקים בביתם, תסייע לאותן חברות לבחון את המוצרים שלהם בשטח.



"מיליון איש מטפלים בהוריהם". עידו בנימין, מנהל הפיתוח העסקי בעמותת מטב. צילום: אלוני מור
"מיליון איש מטפלים בהוריהם". עידו בנימין, מנהל הפיתוח העסקי בעמותת מטב. צילום: אלוני מור



"אנו רואים ביישום טכנולוגיות חדשניות מענה הכרחי וראוי להתמודדות עם האתגרים הנוגעים בהזדקנות האוכלוסייה והעלייה בתוחלת החיים", אומר ליאור שטרסברג, מנכ"ל מטב, שיזמה את הפרויקט. "בשל ההתמחות הייחודית וההבנה שלנו בתחום, נוכל לתת ערך מוסף ליזמים בכל הקשור לפיתוח הטכנולוגיות.



"החממה הייחודית שהשקנו עם TFG תעודד יזמים עם מוצר או שירות רלוונטיים להצטרף אלינו וליהנות מהידע המקצועי הרחב ולעשות שימוש בתשתית הארצית שלנו. נסייע ליזמים שלהם רעיון בסיסי לזהות מהם האתגרים הגדולים שעמם מתמודדים בני הגיל השלישי ונעזור להם לפתח את הרעיון לשירותים או למוצרים שאנחנו יודעים לומר שיהיה להם שוק רחב בארץ ובעולם".



מנכ"ל עמותת מטב, ליאור שטרסברג. צילום: שחר קלאורה
מנכ"ל עמותת מטב, ליאור שטרסברג. צילום: שחר קלאורה



לדברי שמעוני, פיתוח טכנולוגיות מתקדמות לדור השלישי הוא תחום שצובר תאוצה ומתפתח בקצב מהיר. "ישנם כיום כמעט מאה סטארט־אפים רלוונטיים לעולמות הקשישים", הוא מציין. "אנחנו פותחים בפני היזמים אפשרויות להתייעצות עם אחים, אחיות ועובדים סוציאליים, אנשי מקצוע, מומחים בזקנה וכמובן עם הקשישים ובני משפחותיהם. מדובר באוכלוסייה מאוד גדולה עם צרכים ייחודיים ומאתגרים".



עבור אנשי מטב, מדובר בפרויקט שהוא קודם כל שליחות. "לרוב קרנות הון סיכון חוששות מיוזמות חברתיות, ובשביל זה אנחנו כאן. יש כאן סדר יום חדש, יש כאן הזדמנות, והתחושה היא של חלוציות", אומר בנימין ומוסיף: "אין לנו כאן שיקולים כלכליים. אנחנו לא משקיעים בחברות וגם לא מחפשים להיות שותפים שלהן ולהרוויח מכך".



פרויקט שהוא שליחות. ניר שמעוני, מנכ"ל חברת Good Tech
פרויקט שהוא שליחות. ניר שמעוני, מנכ"ל חברת Good Tech



המהפכה הטכנולוגית יוצרת שינוי גדול עבור האזרח הוותיק. "במטב רואים חשיבות רבה בטכנולוגיה ככלי עזר משלים לטיפול בקשישים, אבל לא כתחליף למגע האישי. הטכנולוגיה לא מחליפה את השיחה, את החיוך, את הטלפון היומיומי ואת התקשורת הבין־אישית עם הקשיש".



ספינת הדגל של המהפכה


בין הפיתוחים הטכנולוגיים שהפכו במרוצת השנים לספינת הדגל של המהפכה הטכנולוגית בקרב הדור השלישי, נמצא בראש ובראשונה, כמובן, הטלפון החכם, על מערכת ההפעלה והממשק המתקדמים ועל האפליקציות שפונות ישירות אל האוכלוסייה המבוגרת ומטפלות בצרכים הייחודיים שלה.



אליו מצטרפת מערכת ניטור ביתית חכמה, שמזהה מצבי חירום שונים בחיי הקשישים, כמו נפילות, ומתריעה עליהם באופן אוטומטי. בכך היא מחליפה את לחצני המצוקה המסורתיים. עבור חולים הסובלים מדמנציה ולוקים בחוסר התמצאות, פותח שעון יד הפועל כ־GPS ומסייע במקרה הצורך לבני משפחת הקשיש לאתר אותו.



הטכנולוגיה יכולה לסייע לקשישים גם בהפגת הבדידות, למשל במקרה של מכשיר טלוויזיה המחובר למרכזי היום. הקשישים המוגבלים בתנועתם יכולים לצפות דרכו בהרצאות ובתכנים שונים המועברים במרכז. נוסף על כך, המכשיר מאפשר להם לשמור על קשר עם בני משפחותיהם באמצעות שיחות וידיאו.


"אנחנו פועלים לטובת הגשמת החזון: לסייע לקשישים ולבני משפחותיהם, כדי שאיכות חייהם לא תיפגע גם כאשר האתגרים הגופניים והמנטליים לא פשוטים", מבהיר שטרסברג. "מסיבה זו יזמנו את הפרויקט".