הממשל האמריקאי העביר הערב (רביעי) לאישור הקונגרס עסקה ביטחונית עם ישראל בשווי של 1.879 מיליארד דולר, אשר כוללת אלפי טילים מונחים ומאות פצצות חודרות בונקרים. "העסקה הזו תספק את צורכי ישראל להגנה עצמית", ציינו במשרד ההגנה.



בהודעה רשמית שהתפרסמה בוושינגטון נאמר כי הסוכנות לשיתוף פעולה ביטחוני בפנטגון העבירה ביום שלישי לאישור חברי הקונגרס את הבקשה לבצע את העסקה המקיפה, אחרי שמחלקת המדינה אישרה את הבקשה הישראלית.



לפי הפרסום, החבילה הביטחונית כוללת 50 פצצות חודרות בונקרים מדגם BLU-113 במשקל 2.3 טון, שכל אחת נושאת 300 קילוגרם של חומר נפץ שיכול לחדור שישה מטרים של בטון מזוין, ועוד 700 פצצות דומות מדגם BLU-109 עם חומר נפץ במשקל 240 קילוגרם שגם מסוגלות לחדור לעומק של שישה מטרים.



בנוסף, תקבל ישראל 4,100 פצצות מונחות טילים מדויקים מדגם GBU-39, שכבר נמצאות בידי ישראל ונעשה בהן שימוש במהלך "צוק איתן". כמו כן, יכללו בעסקה 12 אלף פצצות למטרות הפצצה כלליות יחד עם ערכות הנחיה שיאפשרו לכל מטוס לכוון כל פצצה למטרה ספציפית וערכות שמאפשרות לפצצות לפגוע גם במטרות נעות. החבילה גם צפויה לכלול 3,000 טילי הלפייר ו-250 טילי אוויר-אוויר AIM-120C לטווח בינוני.



בהודעת הפנטגון נאמר כי המכירה אמורה לסייע לישראל לשמור על הצרכים שלה להגנה עצמית. משרד ההגנה הדגיש: "התחמושת הזו תאפשר לישראל לשמור על יכולת מצבעית של המערכות הקיימות שלה ותחזק את שיתוף הפעולה המבצעי שלה עם ארצות הברית".



על אף שעיקר העסקה הביטחונית נועדה להשלים את המאגרים של חיל האוויר בעקבות הקיץ שעבר, ההערכה היא כי הממשל גם מבקש להרגיע את מקבלי ההחלטות בישראל לקראת השלב המכריע בשיחות הגרעין עם איראן.



מקור ביטחוני בכיר הגיב לפרסומים על עסקת הנשק: "העסקה הזו היא עדות נוספת ליחסים העמוקים וההדוקים בין מערכות המדינות של ארצות הברית וישראל. מדובר בחימושים איכותיים מאוד, שכוללים גם חודרי בונקרים וגם חימוש מדויק מאוד".



הפעם הקודמת שבה הועברה לאישור הקונגרס בקשה משמעותי לאספקת נשק מדויק לישראל הייתה בדצמבר 2012, מיד עם סיום מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה. העסקה, שהגיעה לסכום של 647 מיליון דולר, כללה את מרבית הפריטים בבקשה הנוכחית, אולם בכמויות קטנות יותר.