לאחר שהורשע לפני פחות משלושה שבועות, הדיון השני בשלב הטיעונים לעונש של הרב יאשיהו פינטו החל הבוקר (ראשון) בבית המשפט המחוזי בתל אביב.


הפרקליטות ביקשה עונש מאסר, והרב הציג חוות שעת לפיהן עונש מאסר יקשה עליו מבחינה בריאותית וכי אשתו וילדיו לא יוכלו להתקיים בלעדיו. הרב פינטו הורשע במסגרת הסדר טיעון שאושר בבג"צ ועל יסוד הודאתו של הרב פינטו. 

הדיון החל כשהוא מתנהל בדלתיים סגורות ולאחר מכן נפתח מחדש. חסידי קהילת שובה ישראל שליוו את הרב לבית המשפט לא נכנסו לאולם  וטענו כי הם לא מעוניינים לשמוע את טיעוני הפרקליטות.



התביעה התייחסה למעשיו של הרב פינטו: ״מדובר בשיבוש חמור, חוזר ונשנה של פעילות מערכת אכיפת החוק, באמצעות שימוש ציני בכוחו, בזכות מעמדו וההערצה אליו״. 

על תקרת העונש אמרה הפרקליטות: "היה מו״מ על הסדר הטיעון ארוך וממושך שהושפע מאירועים שונים שהתרחשו מסביב. הוא מסר את גרסתו במח״"ש וטען, בין היתר, כי הציע ונתן, בעצמו או באמצעות אחרים, לניצב מנשה ארביב".

נציגת הפרקליטות רמזה שהנימוקים לעונש כללו גם התחשבות במצבו הרפואי של פינטו וביקשה להטיל עונש של שנת מאסר בפועל: "זה העונש הראוי ולא פחות ממנו".
 
השופט, ד״ר עודד מודריק, התייחס לאישור הסדר הטיעון עצמו ואמר: " מה בכלל היחס בין פסיקת בית המשפט העליון לשיקול הדעת שלי? אולי אני מיותר בכלל"? נציגת הפרקליטות התייחסה ואמרה: "להבנתנו את החלטת בג״צ, לבית המשפט שיקול הדעת האם לאשר או לא את הסדר הטיעון".

מודריק הוסיף: "אני חושב שצריך לבדוק איך הוא יודע את כל הדברים האלה. איך חקירה סמויה של המשטרה מגיעה לידיעת אדם שמעורב ואף עשוי להחקר. התובעת, רחלי חזן ענתה: "אין ספק שאתה צודק, אך אני מנועה מלפרט (עדיין קיימת חקירה נגד ניצב ארביב- א.ז)

"לא שמענו דברי חרטה מהנאשם"

הפרקליטות התייחסה לנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה: "סברנו כי דווקא בגלל מעמדו הציבורי של הנאשם, יש חשיבות רבה ללקיחת אחריות. עד כה, להוציא הודאת הנאשם בבית משפט, לא שמענו לקיחת אחריות מהנאשם. עד כה לא הושמעו דברי חרטה. אנו מודעים לטענות שהודאתו נעשתה על מנת שאשתו לא תעמוד לחקירה". עו״ד רוזובסקי ענתה: "מאיפה את לוקחת את זה"?

בפרקליטות הוסיפו כי "העובדה שהנאשם תרם מאוד לתעשייה לנזקקים זו עובדה ראויה ואני לא אומרת את זה בציניות, אבל עובדה זו מקבלת את ביטויה בהסכם בין הצדדים".

נציגת הפרקליטות ביקשה להטיל קנס משמעותי על הרב פינטו, והתייחסה לסגירת התיק בחזון ישעיה: "הוא נסגר מחוסר ראיות. אין לדעת איזה ראיות היו נאספות בתיק".

עו״ד רוזובסקי, מצוות ההגנה של הרב פינטו, החל את שלב הסיכומים של ההגנה: "במסגרת הטיעונים לעונש הודגש על ידי הפרקליטות, חלק קטן ובפה רפה בלבד, לעניין התמיכה בהסדר הטיעון. עונש המקסימום הוא שנת המאסר והוא לא עונש מינימום. אני לא יודע איך טיעון כזה מגן, הוסכם שטווח הענישה הוא בין כל עונש שאנחנו נטען לבין שנת מאסר. אנחנו לא מבקשים הקלה, אלא לגזור את העונש בהתאם להסדר הטיעון שלו" רוזובסקי הוסיף כי "העונש הראוי הוא עונש שלא כולל מאסר בפועל בוודאי שלא מאחורי סורג ובריח".

בפתח הדיון בשבוע שעבר השופט מודריק דחה את בקשת הפרליטות לצרף לטיעונים את עדותו של תנ"צ אפרים ברכה, שקיבל את השוחד מהרב פינטו. אל הדיון ליוו את הרב פינטו עשרות של אברכים וחסידי קהילת ״שובה ישראל". כצפוי, הדיון עסק בנושא מצבו הרפואי של הרב, אבל כבר בתחילת הדיון הבהיר השופט כי הוא לא רואה בשאלה זו משקל מכריע בשיקולי הענישה. 

בין העדים שהופיעו בדיון הקודם היו שלום ירושלמי, שהעיד בדלתיים סגורות ועדי אופי נוספים. ראשון להעיד היה רואה החשבון מיכאל אוליאל, שעבד בעמותת ״אוצרות חיים״, והעיד על כך שכ- 35% מהתרומות הגיעו מהרב ותורמיו. שני להעיד היה רו״ח קובי סול, מעמותת מאור עיניים, עמותה שפועלת תחת מוסדות ״שובה ישראל״, קהילתו של הרב פינטו, ומספקת סלי מזון לנזקקים.

סול העיד כי הרב פעל רבות בעמותה, ממנה לא קיבל שכר, וכי העמותה כוללת תמיכה כספית קבועה לאלמנות ויתומים בסכום של כמאה אלף ש״ח בחודש. לבסוף העידה, לפני החלק החסוי של הדיון, גם אמו של בן וענונו ז״ל, שרית וענונו, שבנה נהרג במהלך מבצע צוק איתן. היא סיפרה בדמעות על הסיוע שקיבלה מהרב והליווי הצמוד, והרב החל לבכות. בעת עדותה לחש הרב באוזני כתב מעריב, ״הוא היה כמו בן בשבילי״, והמשיך למרר בבכי.

לאחריה העידו רופאיו של הרב פינטו ולבסוף, העיתונאי שלום ירושלמי, המקורב לרב פינטו, ומסר, כמו קודמיו, עדות אופי. לדבריו “(הרב פינטו הוא - א.ז.) אדם שרוצה לקרב בין אנשים ודאג מאד למעמד האישה, שזה לא דבר מקובל. הוא הביא קול אחר של עמדות ליברליות. זו לא הייתה רק חוכמתו ואישיותו המיוחדת, אלא גם היחס הטוב לכל אחד, בלי הבחנה בין אשכנזי לספרדי, דתי או חילוני.

על פי כתב האישום שבו הורשע הרב פינטו, במסגרת הסדר הטיעון, הרב ניסה, על רקע התלונות בפרשת חזון ישעיה, לתת שוחד לתנ״צ ברכה ואפרים על מנת שיגלה לו פרטים מהחקירה. ברכה, כך על פי הפרקליטות, סיפר למפקדיו והסגיר את הרב.