האם המונופול של הרבנות הראשית על היתרי הכשרות בישראל עומדים להסתיים?



היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, השיב למרכז הרפורמי לדת ומדינה כי מעתה בעלי מסעדות יוכלו להציג עצמם כמושגחים על ידי גופים פרטיים, זאת חרף העובדה כי ההשגחה בפועל אינה מטעם הרבנות הראשית לישראל.



ממכתב שנשלח מלשכתו לעו״ד ריקי שפירא רוזנברג, מהמרכז הרפורמי, עולה כי נוסף על ההחלטה, וינשטיין הודיע כי קנסות שכבר הוטלו על בעלי מסעדות שנהגו כך יבוטלו.



במכתב צויין כי ״לא יוגשו במצב החקיקתי הקיים, הודעות תשלום קנס או כתבי אישום, נגד בעלי בתי אוכל שיציגו מסמך בו יצויין כי המקום מפוקח או מושגח על ידי גורם פלוני״. במכתב סייג חשוב - ״יובהר בצורה מפורשת, ברורה ובולטת, באופן שאינו עלול להטעות את האדם הסביר, כי מסמך זה אינו מהווה תעודת הכשר מטעם הרבנות הראשית לישראל, או מטעם גורם אחר המוסמך לתת תעודת הכשר".



מיקי גיצין, מנכ"ל ישראל חופשית, הפועלת בתחום, אמר בעקבות ההודעה כי "אני רוצה לברך על קביעתו של היועמ"ש שמאפשרת למסעדות את החירות להיות כשרות ובאותה נשימה לא להיות שבויות של הרבנות הראשית. בסופו של יום זו צריכה להיות בחירתו החופשית של האזרח האם לאכול במסעדה עם תעודת כשרות מגוף פרטי, זו בטח לא צריכה להיות ההחלטה של הרבנות בשבילו. ככל שיקומו אלטרנטיבות מן הסוג הזה בנושאי דת ומדינה והאזרחים יבחרו לעשות בהן שימוש, כך לא יהיה ניתן להתעלם מהן והאזרחים במדינת ישראל ירוויחו".