הממשלה תדון היום (שלישי) בהקמת ועדת שרים לעניין קידום שילובם בחברה הישראלית של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי. בראש הוועדה יעמוד ראש הממשלה בנימין נתניהו. סמכויות הוועדה יכללו טיפול וקידום ענייניהם של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי, לרבות בתחומי התעסוקה, הרווחה, החינוך והבריאות.
בטקס האזכרה הממלכתי שנערך שלשום לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, התייחס נתניהו לנושא ואמר: "לפני כשבועיים נפגשתי עם כמה מכם. זה היה מפגש מרגש, הרשו לי לומר - מטלטל. שמעתי תלונות על גזענות, על אפליה, על קיפוח, על הפעלת כוח עודף. שמעתי על החשש ללכת ברחוב בגלל צבע עורך. אינני יכול לקבל זאת. לא במדינתנו, לא במדינת היהודים. השבוע אקים ועדת שרים מיוחדת בראשותי לטפל בכל הנושאים הללו. נביא לממשלה תוכנית מקיפה לסייע לכם בכל דרך. אבל מעבר לתוכנית והתוכניות והמשאבים והפרויקטים, יש עיקרון אחד חד וברור - אין מקום לגזענות ולאפליה בחברה שלנו. אין. נילחם בכל הכוח בתופעות הפסולות הללו, פשוט נעקור אותן מחיינו. נהפוך את זה לדבר נחות, לדבר בזוי. יש חברות שהצליחו להתעלות מעל הרפש הזה. אנחנו הבאנו את כבוד האדם לתרבות האנושית - אנחנו היהודים - ונדאג שכבוד האדם יתבטא כאן במדינתנו האחת והיחידה".
גם מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, התייחס אתמול למחאת יוצאי אתיופיה בכנס לשכת עורכי הדין באילת. "יש לנו דו־שיח פורה ומפרה שמטרתו לקרב ולחזק", אמר המפכ"ל וסיפר על פרויקט מפגשים בין בני נוער לאנשי משטרה שמטרתו סגירת תיקים פליליים. "כ־7,400 נערים ונערות כאלה נמצאים בפרויקט, 1,000 מתוכם יוצאי קהילת אתיופיה", המשיך דנינו, "זו מדיניות שצריך להמשיך לנקוט אותה". בהקשר להפגנות האחרונות הוסיף כי "יש להם טענות, בחלקן מוצדקות. העיקריות שבהן נוגעות לשיטור היתר. המדיניות הארגונית שדרכה התמודדנו עם האירועים הייתה מתן אפשרות לכל ביטוי ומחאה לגיטימיים, תוך הפגנת מדיניות אכיפה נחושה".

דנינו הדגיש כי ההפגנה היחידה שהוגשה לגביה בקשה לרישיון הייתה גם היחידה שלא ניכרה בה אלימות. "השתיים האחרות יצאו לגמרי משליטה ונאלצנו להפעיל כוח כדי לשמור על החוק והסדר", אמר.
לדבריו, ראש הממשלה אומנם הבטיח שהמצב ישתנה, אבל זה לא מספיק. "אנחנו רוצים לראות בחינה מחודשת של כל התוכניות לקליטת יוצאי אתיופיה", הדגיש, "למשל, פתרונות דיור מיידיים לבני הקהילה שחיים בגטאות ולעולים שחיים במרכזי הקליטה כבר יותר מעשור".