אתמול (שלישי) חשף שר האנרגיה, יובל שטייניץ, את מתווה הגז לאחר הסערה שהתעוררה בנושא. בשיחה עם חגי גולן ברדיו ללא הפסקה, פרופסור ירון זליכה, ראש בית הספר לראיית חשבון בקריה האקדמית אונו, הביע את דעתו על מתווה הסכם הגז שפורסם ויצא בקריאה דרמטית לחברי הכנסת.



"פרסום מתווה הגז חידש לי בשתי סוגיות", אמר פרופסור זליכה, "סוגיה ראשונה היא ההתעקשות חסרת הפשר של נתניהו ושריו שלא להוריד את מחיר הגז שכבר היום הוא כפול מהמחיר הנורמטיבי שצריך להיות. ההפרש הוא עשרות רבות של מיליארדי שקלים, שלא לומר מאות, שגורמים, גרמו וימשיכו לגרום נזקים אדירים לכלכלה הישראלית. הסוגיה השנייה היא שהם מנסים לעשות פה תרגיל לדעתי לא מוסרי, כלומר לא זו בלבד שמדובר בהסכם קניה אלא שהוא גם הסכם שמנסה לכבול את הממשלות הבאות. לכן במובן הזה עדיף שהמתווה לא יעבור".




בעייתיות נוספת במתווה היא מחיר הגז הצפוי, פרופסור זליכה התייחס לעניין: "המחיר יעלה מהר מחמישה דולרים וחצי לשישה-שמונה דולרים. לא זו בלבד שבאירופה משלמים פחות אלא שהמחיר המופחת הזה כולל בתוכו עלויות הובלה אדירות. כשאתה מנטרל את מחיר ההובלה מהמחיר שיש באירופה אתה מגיע מאוד קרוב למחיר בארה"ב. לעומת זאת פה יש מאגרי גז שנמצאו שני מטרים מהחוף שלנו ולכן עלויות ההובלה שלהן שוליות לחלוטין. החוק במדינת ישראל מאפשר להטיל פיקוח על המחיר כך שהמחיר ישקף מחיר של תחרות משוכללת ולכן יש לנו את האפשרויות החוקיות שנתניהו מתעקש להתנער מהן".



הפרופסור ניסה בהמשך להסביר את הגורמים שמניעים את ראש הממשלה: "זו האידיאולוגיה הקפיטליסטית ניאו ליברלית שמרנית שלו, אם אנחנו נשפוך את המשאבים של המדינה על ראשם של הטייקונים זה יביא לצמיחה שמתישהו במאה הבאה אולי תחלחל לציבור הישראלי, אידיאולוגיה בכלכלה זה דבר מאוד מסוכן".



"המתווה שהייתי חי איתו בשלום הוא מתווה שכולל בסך הכל שורה אחת: פיקוח על מחירי הגז". אמר פרופסור זליכה והוסיף: "אני קורא לכנסת לא לאשר את המתווה, שהגז יישאר בים עד הממשלה הבאה. זה הרבה יותר טוב מהמתווה הזה שגם כולל כבילת ידיים לשנים הבאות וגם לא כולל פיקוח על המחירים. עדיף לנו שהגז יישאר בים עוד כמה שנים, בינתיים מאגר תמר מספק את כל צורכי המשק הישראלי גם בקדנציה הזאת של הממשלה וגם בקדנציה הבאה".



ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי