אשר אברג'ל, ראש המועצה האזורית שפיר ויו"ר איגוד ערים לאיכות סביבה נפת אשקלון, פנה היום (שני) אל השר להגנת הסביבה אבי גבאי, בדרישה להוצאת צו מחייב לחברת החשמל לצמצום השימוש בפחם בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון. דרישתו באה בעקבות צו דומה שהוציא אתמול המשרד להגנת הסביבה לתחנת הכוח אורות רבין בחדרה. 

בפנייתו לשר להגנת הסביבה בירך אברג'ל על ההחלטה והדגיש כי יש להרחיב את הצו גם לתחנת הכוח רוטנברג באשקלון, כך שגם בתחנה זו יצומצם באופן מידי השימוש בפחם לייצור חשמל. במכתבו לשר הוא ציין: "בדומה לתחנה בחדרה, גם בתחנת הכוח רוטנברג חברת החשמל איננה עומדת במחויבותה להתקנת סולקנים אשר יפחיתו משמעותית את כמות המזהמים הנפלטים לאוויר מהארובות. יתרה מכך, לאחרונה ביקשה חברת החשמל שוב, בפעם השלישית דחייה לשנת 2019 – שמשמעותה, דחייה של שלוש שנים מהמועד המקורי להתקנת הסולקנים כפי שנקבע על ידי המשרד להגנת הסביבה, בקשה לה האיגוד מתנגד באופן קטגורי". 

"התושבים חשופים לזיהום"
אברג'ל הדגיש בפנייתו כי "חייהם ובריאותם של כ-330,000 תושבי נפת אשקלון, חשופים מדי יום לזיהום האוויר מארובות תחנות הכוח", ודרש מהשר גבאי לפעול באופן אקטיבי ובלתי מתפשר מול חברת חשמל לצמצום היקף הפליטות מתחנת הכוח רוטנברג.

אתמול נכנסו לתוקפן ההוראות החדשות שמפעיל המשרד להגנת הסביבה לצמצום זיהום האוויר מתחנות הכח של חברת החשמל. לראשונה, המשרד הפעיל את סמכויותיו ודרש מהחברה לצמצם את השימוש בפחם בתחנת הכח הממוקמת בחדרה ולהגדיל את השימוש בגז טבעי. הדרישות לצמצום הפליטות והזיהום הגיעו בעקבות העיכוב של חברת החשמל בהתקנת הסולקנים (מתקנים לצמצום זיהום האוויר) והן ניתנו כתנאי לאישור הדחיה הנוספת שביקשה חברת החשמל במועד סיום התקנת הסולקנים ביחידות אלה. 
על פי התנאים החדשים שהציב המשרד לחברת החשמל, יצומצם השימוש בפחם בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה בשנת 2016 בכ-8-10%. המשרד דורש עוד מחברת החשמל להפחית את השימוש בפחם ולצמצם את הפליטות לאוויר עד לרמה שוות ערך לזו הנדרשת באיחוד האירופי. 

פעילי גריניס הפגינו: "התקדמו לאנרגיה סולרית"
בתוך כך, פעילי ארגון הסביבה גרינפיס מחו היום על מה שהם מגדירים "מדיניות משרד האנרגיה בהעדפת דלקים מזהמים על פיתוח אנרגיות מתחדשות". הפעילים ירדו מגג אולם כנס "תחזיות משק האנרגיה" בחסות מכון הנפט בתל אביב ופרסו שלט ענק: "התחזית: אקלים קיצוני, התקדמו לאנרגיה סולרית". לאחר מכן מספר פעילים עוכבו לחקירה.
"יומיים בלבד אחרי פרסום הסכם האקלים בפריז, בו התחייבו 195 מדינות לצמצום גזי החממה באמצעות מעבר לאנרגיה מתחדשת, משרד האנרגיה בראשות השר שטייניץ ממשיך לחבל בתכנית להפחתת הפליטות", אומרים בארגון ומוסיפים: "בסטירה מצלצלת להסכם פריז ולהתחייבות ישראל, משרד האנרגיה נכנע לתכתיבי התאגידים המזהמים כשהוא מתהדר כלפי חוץ ביעדי ישראל לקידום אנרגיה מתחדשת, אבל בפועל מסכל את מאמצי המשרד להגנת הסביבה להגיע לתוכנית ממשית, דוגל בהמשך השימוש בפחם להפקת חשמל, ומערים חסמים בירוקרטיים לקבירת האנרגיה הסולרית ובמילים אחרות כובל את ישראל בעידן האבן".