הודעת הממשלה בינואר השנה על הפחתה משמעותית בתעריפי הנסיעות בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ הצליחה לקומם את המורים והמורות בארץ, שרבים מהם טוענים כי החלטה זו פוגעת ישירות בכיסם. 


"משרד החינוך מחזיר למורים הוצאות נסיעה לעבודה לפי כרטיס 'חופשי חודשי'. סכום זה אינו מכסה את ההוצאות הריאליות של המורים, שברובם מגיעים לעבודה ברכב פרטי", טוען יו"ר ארגון המורים, רן ארז, ששלח לאחרונה מכתב בנושא למנכ"לית משרד החינוך. במכתבו דורש ארז ממשרד החינוך לפצות את המורים בגין הזמן שיצטרכו לבלות בדרכים או לחילופין לשלם החזר הוצאות נסיעה "ריאליות".
 
נועם, מורה להיסטוריה המלמד בתיכון בעמק חפר, מתגורר בכפר סבא. אתמול הוא הסביר כי בעקבות ההחלטה לקצץ בתעריפי הנסיעות, הפגיעה בכיסו תהיה משמעותית: "עד היום קיבלתי החזרי נסיעות עבור 80 ק"מ, הלוך וחזור ממקום מגורי לבית ספר, בסכום של בערך 1,600 שקל. כעת, אחרי  השינוי שהממשלה תעשה בנושא, ככל הנראה אקבל בסביבות 200 שקל החזר על 'חופשי חודשי'. נסיעה ברכב אורכת כ־35 דקות ואם אסע באוטובוסים, אבלה בדרכים בערך שעתיים בכל יום. עד כה הסתפקתי בהחזר ההוצאות שניתן לי אבל בעקבות ההחלטה לקצץ בתעריפים, פשוט לא אוכל להרשות לעצמי לנסוע ברכב פרטי".
 

טענות דומות נשמעות גם מעלי, מורה המלמד בפזורה הבדואית סמוך לקיבוץ רביבים בדרום: "אני גר בבאר שבע", סיפר עלי והוסיף, "מדובר במרחק של יותר מ־40 ק"מ לבית הספר. יש אצלנו מורים שמגיעים מערד - מרחק של כ־150 ק"מ לשני הכיוונים. הקיצוצים אצלנו כבר נכנסו לתוקף לפני כמה חודשים. זה מקשה על המצב הכלכלי, שבלאו הכי קשה מאוד".
 
יו"ר התאגדות מנהלי בתי ספר, מנשה לוי, הסביר כי "הפחתת החזר הוצאות הנסיעה למורים מהווה עבור חלק מהם למכה קשה, בעיקר באזורי הפריפריה, שם מדובר בהפסד חודשי ממוצע שמגיע אפילו לאלף שקל".
 
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "החל בינואר השנה צעדי הממשלה הובילו להפחתות משמעותיות ביותר בתעריפי התחבורה הציבורית, הן בהפחתה אחידה של 14.5 אחוזים, והן בהכנסת כרטיסי מנוי חדשים בכל חלקי הארץ המשקפים הנחות נוספות. כתוצאה מכך עלויות הנסיעה בתחבורה הציבורית ירדו בכל רחבי הארץ, ובהתאם ירדו גם החזרי הוצאות הנסיעה בתחבורה הציבורית". 
 
ממשרד החינוך נמסר: "כחלק ממלחמתה ביוקר המחיה, החילה ממשלת ישראל רפורמה בתחבורה הציבורית, וכמו יתר משרדי הממשלה, נדרש המשרד להתאים את רכיב ההוצאה המדובר. בכוונת משרד האוצר לקיים דיון בנושא, כדי להנחות את משרדי הממשלה השונים ובכללם משרד החינוך, על אופן היישום בשכר".