בית המשפט העליון הודיע היום (שני) למשרד החינוך שעליו להסדיר את נושא סוגיית גביית התשלומים של השימוש בטאבלטים בבתי הספר עד ה-15 בספטמבר, ואף לקבל את אישורה של ועדת החינוך בכנסת, זאת לאחר שהוועדה דנה בנושא לפני כשנה, הביעה את התנגדותה לאופן בו בוצעה התוכנית על ידי משרד החינוך ואף קראה למשרד החינוך, להפסיק את פרוייקט הטאבלטים לאלתר.



כזכור, בחודש ספטמבר 2015 הגישו חתן פרס ישראל פרופסור גבריאל סלומון ז"ל, פרופ' יוסי יונה ולמעלה מ-100 הורים מכ-10 רשויות עתירה נגד משרד החינוך  כנגד גביית תשלומים בגובה אלפי שקלים עבור רכישת אמצעי קצה (טאבלטים, מחשבים ניידים וכו'). בעתירה נטען כי חל איסור בדין על גביית התשלומים או לכל הפחות נדרש אישור ועדת החינוך של הכנסת לגביית התשלומים על פי חוק. בעתירה אף נטען כי התכנית מובילה ל"הצמדה מוסדית" של ילדים למכשירים סלולריים שונים, דבר המוביל לבעיות רפואיות, פסיכולוגיות, חברתיות ועוד. 
 
בנוסף, טענו העותרים כי התכנית מובילה לחוסר שוויון ולמריבות בתוך כיתות הלימוד - ילדים המסתכלים מאחורי גב חבריהם במהלך הלימוד, ילדים הלומדים עם ספרים וכאלו שלא, ילדים שנאלצים לחכות לאמצעי קצה בעגלות ללא לימוד סדיר, כלומר למחשבים ניידים וטאבלטים שיחולקו מדי שיעור בעגלות לתלמידים שלא רכשו אותם. עוד נטען, כי התכנית מקדמת חוסר שוויון בין רשויות חזקות לחלשות.
 

לקראת הדיון בעתירה שהתקיים היום, הגישה המדינה תגובה לפיה העתירה הוגשה מוקדם מדי, היות והמשרד מתכוון להוציא חוזר מנכ"ל חדש בנושא.
עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה, המייצג את העותרים מסר כי "החלטת בית המשפט קבעה מסר ברור לפיו המדינה אינה יכולה להתעלם מהוראות החוק בדבר חינוך חינם ועליה לפעול לקידום מערכת ציבורית שוויונית לכל". 
 
משרד החינוך מסר: "בית המשפט העליון קיבל את עמדת המשרד ונתן אור ירוק למיזם הטאבלטים. המשרד ימשיך להצעיד את מערכת החינוך למאה ה-21, במסגרת המיזם יינתן דגש מיוחד לפריפריה ויודגש שבמסגרתו לא נגבים כל תשלומים מהורים שאינם נתנו את הסכמתם לכך. בהתאם להחלטה, המשרד יפרסם חוזר מנכ"ל בנושא ויעדכן את כל הנוגעים בדבר".