"התנהלות רשלנית לכאורה היא שגרמה להדבקת 12 אנשים בהפטיטיס C במכון הסי-טי של 'משגב לדך' בירושלים", כך טוענת היום (שלישי) רופאה בכירה ממשרד הבריאות, המצויה בפרטי החקירה. במכון הסי-טי השייך לקופת חולים מאוחדת, הייתה על פי דברי הרופאה התנהלות לא נכונה בעת ההזרקה של חומר הניגוד בנבדקים: "כל 12 הנבדקים שנבדקו באותו יום בבדיקות הסי-טי נדבקו בהפטיטיס C", מסרה. עוד ציינה הרופאה, שהחשד הוא לגבי תנאים לא ראויים של היגיינה והשטיפה של הציוד וככל הנראה גם בגלל עבודה לא נכונה בעת ההזרקה של חומר הניגוד.



בתחילת מאי השנה הודיע משרד הבריאות על חשד שהנבדקים שכולם עברו ב-17 במרץ השנה בדיקת CT במכון הסי-טי בבית חולים 'משגב לדך' והוזרק להם חומר ניגוד במכון, נדבקו בנגיף צהבת מסוג C מההזרקה הזו. ללשכת הבריאות ירושלים התקבל, סביב מועד הבדיקה, דיווח על חמישה נבדקים שנדבקו בנגיף, מספר נדבקים שכאמור טיפס בתלילות ל-12 חולים.



המכון נפתח מחדש


למרות שעדיין מתנהלת חקירה פלילית בפרשה, ולמרות שבמשרד הבריאות מודים שמדובר במקרה חמור במיוחד, אישר היום (שלישי) משרד הבריאות את פתיחתו מחדש של מכון הסי-טי בירושלים. לדברי מקור בכיר במשרד הבריאות, הסיבה לעליית מספר הנבדקים שנדבקו בהפטיטיס הוא זמני הדיווח השונים, כאשר חמישה נבדקים דיווחו מידית על הופעת סימני מחלה זמן קצר לאחר הבדיקה במכון, ואילו שבעה נבדקים נוספים שנבדקו במכון באותו יום הראו סימני הדבקות מאוחר יותר. כמו כן ציין המקור שאם חקירת המשטרה לא תסתיים בכתב אישום, צפויה לקום ועדת בדיקה של משרד הבריאות לבירור נושא האחריות האישית לגבי המחדל.



מכשיר CT, אילוסטרציה. צילום: אינגאימג
מכשיר CT, אילוסטרציה. צילום: אינגאימג



היום כאמור, נמסר ממשרד הבריאות שמכון הסי-טי ישוב בהדרגה לפעילות, זאת בכפוף לפיקוח מנהלת מכון הדימות בבית החולים שערי צדק. בשלב זה יפעל המכון ללא הזרקת חומר ניגוד. כמו כן, מונתה ועדה מקצועית מטעם משרד הבריאות, בראשות ד"ר זיו רוזנבוים, לפרסום המלצות לגבי הזרקת חומר ניגוד במערכת הבריאות. המלצות אלו אושרו במועצה הלאומית לדימות וללוגיסטיקה ונבחנות כעת על ידי הנהלת המשרד לשם יישומן בשטח.



המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, הממונה על חקירת המקרה מסר ל"מעריב אונליין" כי "הליקויים שגילינו בבקרה שערכנו במקום היו שהנהלים שם לא היו תקינים ולא הייתה שרשרת אחריות מלאה במכון. כל זה תוקן ונדאג שהמסקנות שלנו ייושמו לא רק במכון הזה אלא בכל מערכת הבריאות. לגבי עניין הציוד והשימוש בציוד: יש חקירת משטרה ואנחנו מנועים מלהתייחס".



קופת חולים מאוחדת הביעה התנצלות על הפרשה והודיעה על הקמת ועדה חיצונית בלתי תלויה שתציע לנדבקים פיצוי כספי על נזקיהם. עם זאת, טוענים בקופה שאצל מרבית הנבדקים נעלם הנגיף ורק אצל שניים נותרו מה שהקופה מגדירה כעקבות של הנגיף. עוד ציינה הקופה שהמטופלים שיהיו מעוניינים בכך יוכלו להופיע בפני הוועדה שהוקמה בליווי של עורך דין מטעמם. "מערך ניהול הסיכונים ומערך מניעת הזיהומים בבית החולים פורקו וגובשו מחדש, על מנת לשדרג את הבקרה היומיומית הצמודה אחרי כל פעילות בבית החולים. גובשו נהלים ותהליכי עבודה חדשים במכון הסיטי – הן רפואיים והן אדמיניסטרטיביים ואלו הועברו לבחינת פרופסור עירית הדס, מנהלת מכון הדימות בשערי צדק".