הקרב על בית הספר:שנת הלימודים תשע"ז נפתחה הבוקר (חמישי) כסדרה במרבית מוסדות החינוך בארץ. בבית הספר "שבח מופת" בתל אביב התלמידים לא פקדו את הכיתות, אלא הפגינו יחד עם ההורים והמורים, בשל הכוונה לסגור את בית הספר במטרה להפוך אותו למוסד חינוכי המיועד בין היתר לילדי פליטים. המפגינים הניפו שלטים בהם נכתב: "לא נוותר על עתיד ילדינו".



חברת ועד ההורים בבית הספר, אלוירה קוליחמן, התראיינה הבוקר בגלצ והביעה את אכזבת ההורים: "במקום לקחת ולהעתיק את המודל הייחודי ולשכפל אומרים לנו 'תתפזרו בערים אחרות'. הילדים שלנו הם לא בובות, אי אפשר לשחק בהם ולהזיז אותם. הילדים שלי במגמת חיל הים, אין דבר כזה באף מקום אחר. אי אפשר להגיד לילד 'בוא תהיה חלק מהאליטה של חיל הים' ואחרי שנתיים לנפץ לו את החלום. הילדים מגיעים מכל המדינה החל מאבר שבע, אשקלון ולוד. מדוע הם מצליחים להגיע? כי בית הספר נמצא בציר מרכזי ליד תחנת רכבת".



על ההפגנה אתמול נגד ראש העיר, רון חולדאי, בה נשרפו תמונותיו, אמרה קוליחמן: "אין לנו קשר להפגנה בה נשרפו תמונות של חולדאי תושבי הדרום הביעו רצון לתמוך במאבק שלנו אבל אנחנו נגד אלימות. אנחנו נלחמים על בית הספר שלנו. אנחנו מקיימים הפגנה בתוך חצר בית הספר מאמינים בהדברות ובדרך השלום".



אירה סיימון, אם ליהונתן שעולה לכיתה ח' ב"שבח מופת" וחברה בוועד ההורים הסבירה מדוע ההורים מוחים: "באנו להפגין על עתיד הילדים שלנו. שמענו על זה ביום חמישי, אף אחד לא אמר לנו שום דבר, שמענו על זה בתקשורת. הפתיע אותי מאוד, חשבתי מה הלאה, יש לי ילד שהיום עולה לכיתה ו' והכוונה שלי הייתה שבשנה הבאה יעלה לכאן לכיתה ז' - אז אני שואלת מה איתו? רוצים לנעול את השערים בפני ילדי חוץ, אז אם ככה מה זה תיכון על אזורי אני שואלת? כשמו כן הוא - תיכון שקולט ילדים מכל האזורים, למה להפסיק מפעל חיים שהמורים בנו פה במשך 25 שנה?".



מסרבים לקבל את ההחלטה. צילום: עפר לבנת
מסרבים לקבל את ההחלטה. צילום: עפר לבנת



רכזת פדגוגית בביה"ס, ברוריה קאופמן, סיפרה על החשש התמידי מפני סגירה: "רוצים את השטח כי יש לנו בניין מפואר, מעבדות, סדנאות. יש פה כ-900 תלמידים בכיתות ז'-יב' והנדסאים יג'-יד'. מנהל ביה"ס חזר מהחופשה והודיע לנו שמשנת הלימודים הבאה העירייה מעוניינת בתהליך הדרגתי של סגירה ומכאן זה החל להתגלגל. לא הופתענו, תמיד ביה"ס היה באיזושהי סכנת סגירה כי אנחנו לא נחשבים בית ספר של העיר למרות שאנחנו נמצאים בת"א, אנחנו כל הזמן בסוג של מאבק, תמיד היה חשש לקיומנו".



גיל נמוי, תלמיד העולה לכיתה יא' מפתח תקווה, אמר כי הוא מקווה לשינוי: "אנחנו מקווים שבית הספר לא ייסגר כי אנחנו מאוד אוהבים ללמוד פה, הוא נתן לנו הרבה, רמת החינוך פה גבוהה". אלינור זלוגן שעולה גם היא עולה יא', הוסיפה: "אנחנו מפגינים בגלל שרוצים לסגור את ביה"ס ולהעביר לכאן מסתננים מהתחנה המרכזית. לא ציפינו לזה כי זה בית הספר ברמה גבוהה עם קרוב ל-100% בגרות. אנחנו רוצים להילחם למענו, כולם רוצים לשמור עליו".



חברת הכנסת קסניה סבטלובה הגיעה להביע את תמיכתה במחאה ואמרה כי "חבל שאלו שגיבורים בפייסבוק ובהצהרות לא הגיעו לכאן: לא ראש הממשלה, לא ראש עיריית תל אביב ולא שר החינוך. אסור לסגור את תיכון 'שבח מופת', תיכון שכשמו כן הוא. בנוסף לכך שבית הספר מצטיין בקליטת עלייה ובשילובם החברתי של תלמידים עולים בחברה הישראלית , אחוזי הזכאים בו לתעודת בגרות נושקים ל-100%".




נתניהו וליברמן נגד בנט


בערב פתיחת שנת הלימודים, ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב בתחום סמכותו של שר החינוך נפתלי בנט. בהצהרה לתקשורת הבהיר נתניהו כי הוא מתנגד לסגירת בית הספר שבח מופת בתל אביב, המאכלס ילדי עולים, "והפיכתו למוסד לימוד לילדי מסתננים", בלשונו. "אני מצפה מכלל הגורמים – החינוכיים, הממשלתיים והעירוניים – לתמוך בהשארתו במתכונתו הנוכחית".



נתניהו הוסיף בהודעתו כי לבית הספר הישגים גבוהים והוא מצטיין בבחינות הבגרות. הוא מוערך גם בשל שיתוף הפעולה שלו עם יחידות צה”ל, ובהן חיל המודיעין וחיל הים. לצד הישגיו המקצועיים, מורשתו של שבח מופת נטועה בלב ההוויה הישראלית כבית ספר ששבעה מתלמידיו נרצחו בפיגוע בדולפינריום בשנת 2001. מכל הסיבות הללו מתנגד ראש הממשלה בתוקף לסגירת בית הספר.



אמש, בראיון לחדשות 2, סירב בנט להגיב לדברי נתניהו. “שבח מופת ייפתח כרגיל”, הסכים השר לומר. “נגמור לפתוח את שנת הלימודים בצורה חלקה ונתפנה לזה. מי שרוצה לתקוף התקפות פוליטיות – זה לא הזמן”.



סוגיית סגירת בית הספר עלתה מוקדם יותר השבוע בישיבת הממשלה. בסוף דבריו של בנט על פתיחת שנת הלימודים התפרץ ליברמן ואמר כי שמע בכלי התקשורת על אודות ההחלטה של עיריית תל אביב לסגור את בית ספר שבח מופת בעיר, שאותו הגדיר “ספינת דגל בקליטת עלייה” ולפתוח במקומו “בית ספר לילדי פליטים”. אחרי שהוצאו המצלמות מהחדר העיר נתניהו לליברמן: "זו לא במה לטוקבקים".



בתגובה להערתו של ליברמן אמר בנט: "החוק כרגע מחייב חינוך חובה. וזו החלטה של ראש עיריית תל אביב. כל השאר זה פופוליזם".



גיבוי מפתיע קיבל אתמול בנט דווקא מראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שהשתלח בנתניהו: "על אף פניותיה של העירייה לראש הממשלה, בוחר האחרון להוציא הודעות כאחרון הטוקבקיסטים, במקום לטפל בבעיית הזרים שהוא עצמו היה שותף ביצירתה. בית הספר שבח מופת הוא המבנה הקיים היחיד שבסביבתו מרוכזים רוב ילדי העובדים הזרים. העירייה מבינה את חששם של ההורים. ממילא בית הספר שבח מופת אינו עומד להיסגר בשנים הקרובות, והוא יאפשר את סיום לימודיהם של כל התלמידים הלומדים בו כיום. אין מניעה שבית הספר ימשיך לפעול גם במיקום אחר.



בנימין נתניהו ורון חולדאי. צילום: רויטרס, מגלן
בנימין נתניהו ורון חולדאי. צילום: רויטרס, מגלן



"נשמח אם ראש הממשלה יתגייס לעזרת שר החינוך למצוא את המימון ואת הפתרון להפעלתו של שבח מופת במקום אחר במסגרת רשת עמל. שוב נעשה סיבוב פוליטי ופופוליסטי על גבם של תושבי דרום תל אביב ושל עולי מדינות חבר העמים במקום לטפל בצורה עניינית בבעיה שכולה בעת הזאת בית ספר אחד".



במענה לדברי חולדאי נמסרה אמש מלשכת ראש הממשלה תגובה חריגה: "ראש העיר ועיריית תל אביב צריכים להתבייש על סגירתו של מוסד חינוכי מעולה שכזה, כמו גם על הסגנון הלא ראוי של תגובתם".