ראשי הארגונים החברתיים המפעילים מעונות יום, התכנסו הבוקר (שני) בלשכת שר העבודה והרווחה, חיים כץ, על מנת לקדם פתרונות מידיים למשבר החמור בענף וכדי להימנע מהשבתת מעונות היום בהחל מיום שלישי. מדובר במעונות היום הציבוריים לגיל הרך, כשאת המעונות מפעילות, בין היתר, הרשתות ויצו, נעמת, אמונה, נשי חירות ונאות מרגלית.



בתחילת היום נדהמו ראשי הארגונים לגלות כי משרד האוצר חזר בו מהסכמים חתומים בכתב, לטענתם. אך כאמור, בהמשך היום הגיעו הצדדים, בתיווך כץ, להסכם לפיו המדינה תוסיף לתקציב מעונות היום 60 מיליון שקלים באופן מיידי לצורך שיפוצים ושיפור הבטיחות במעונות, ו-40 מיליון שקלים נוספים בשתי פעימות, בשנים 2017 ו-2018 עבור המשך שיפור מבני מעונות היום והבטיחות בהם.



בנוסף לכך, החל מחודש ינואר הקרוב, תינתן תוספת ישירה למשכורות הסייעות. סייעות בעלות ותק של עד שלוש שנים יקבלו תוספת שכר של כ-400 שקלים לחודש למשרה מלאה, על חשבון אוצר המדינה. בנוסף אליהן, תוספת בסך של 300 שקלים בממוצע תינתן ליתר המטפלות ובשנת 2019, תינתן תוספת נוספת של 400 שקלים. 



בנוסף לכך, הוסכם כי החל מינואר הקרוב תינתן לסייעות בעלות ותק של עד שלוש שנים תוספת ישירה לשכר בסך 400 ש"ח לחודש למשרה מלאה, כאשר התוספת תהיה ישירה לשכר הסייעות ותועבר להן מאוצר המדינה באמצעות תקנת תמיכה ייעודית למפעילי מעונות היום שיתקין שר העבודה והרווחה, והעלויות בגין התוספת יהיו על חשבון האוצר.




"הסכם ערכי מוסרי והוגן"





השר כץ ברך על ההבנות ואמר כי "המטפלות נותנות לב ונשמה ואנו מחוייבים לתגמל אותן בהתאם. בכוונתי להמשיך ולפעול לחיזוק המערכת באמצעות הקצאת משאבים לבניית מעונות ותגבור המערכת בכוח אדם איכותי". גם בהסתדרות בירכו על ביטול איום השביתה ותקצוב המעונות, ויושב ראש ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ביקש לציין את |הבגרות והאחריות שהפגינו לאורך הדרך יו"ר נעמת גליה וולוך וועדי העובדים, נציגות ויצ"ו ואמונה, אנשי משרד האוצר ושר העבודה והרווחה חיים כץ אשר הוביל את המגעים בין הצדדים".



שר האוצר, משה כחלון, אמר כי "מדובר בהסכם ערכי, מוסרי והוגן ששם במרכז את המטפלות הצעירות שמחנכות את הילדים שלנו בתחילת דרכם. ההסכם שם דגש גם על דבר חשוב לא פחות - בטיחות הילדים במעון. אני שמח שהצלחנו להגיע להסכם מבלי שהגענו לשביתה אשר ממנה היו נפגעים ההורים והמשק".



השר חיים כץ ונציגי מעונות היום. צילום: דוברות משרד העבודה והרווחה
השר חיים כץ ונציגי מעונות היום. צילום: דוברות משרד העבודה והרווחה





קריסת מערך המעונות



לפני שהגיעו הצדדים להבנות, הארגונים המפעילים את המעונות איימו כי הם יפתחו בשביתה בשל מה שהגדירו כקריסת מערך המעונות בשל מצוקת כוח אדם אדירה וחוסר תקצוב. דרישות הארגונים הן נקיטת צעדי חירום לפתרון מצוקת כוח האדם, הגדלת מספר הילדים במעונות וזאת כדי לתת מענה מיידי וזמני למצוקת המחסור במסגרות לגיל הרך. בנוסף הם דורשים הסרת חסמים בירוקרטיים לפתיחת כיתות ומעונות נוספים והגדלת התקציב להפעלת המעונות.



לדברי ראשי הארגונים, המצוקה היא כה קשה עד כי בחלק מהערים הביקוש למעונות הוא פי שלושה ממספר המקומות, כך שעל כל ילד שמתקבל נדחים שלושה אחרים. בנושא המחסור בכוח האדם הם טוענים כי שכר המטפלות במעונות הוא נמוך ולכן קשה לשמר עובדות במערכת. ישנו קושי באיתור כוח אדם ובשימורו והמחסור נובע בין השאר, בהעדר תקצוב הולם של המעונות. תקצוב זה מאלץ מתן שכר נמוך לעובדות והשכר הנמוך מוביל למחסור ותחלופה של כוח אדם חינוכי-טיפולי וליצירת פערי איכות בין מענה ראוי, במיוחד לאוכלוסיות בסיכון, לבין המענים הקיימים. בארגונים מציינים כי מטפלת מתחילה ללא ניסיון תרוויח שכר מינימום, לאחר ותק של עשר שנים היא תשתכר 6,400 שקלים ומי שיש לה ותק של 20 שנה תרוויח 7,000 שקלים בלבד.



יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, התייחס למשבר המעונות בסוף השבוע ואמר כי "אם משרד האוצר לא יחדש את המגעים עם הסייעות ביום שלישי תהיה שביתה בכל מעונות הילדים, אני לא מתחנן לאוצר. הקלפים אצלם". עוד אמר ניסנקורן כי "יש אלפי סייעות שמרוויחות שכר רעב. במציאות בישראל, אם אתה לא צועק, לא תרוויח. צריך להעלות את שכר הסייעות. אם לא יהיה פתרון, ולא יהיה סוף לפתרון, בלית ברירה תהיה שביתה".



"אני לא מתחנן לאוצר. הקלפים אצלם". ניסנקורן וכחלון. צילום: משרד האוצר
"אני לא מתחנן לאוצר. הקלפים אצלם". ניסנקורן וכחלון. צילום: משרד האוצר



למרות השביתה הצפויה, החברה למתנ"סים הבהירה שמעונות היום מבית החברה הפרושים בכל הארץ אינם לוקחים חלק בהשבתה המתוכננת ויפעלו כסדרם, למרות שהם מדגישים שטענות הארגונים המפעילים נגד התנהלות משרד האוצר הן נכונות.



מהחברה למתנ"סים הארצית נמסר: "לא נשתתף בהשבתה כיוון שתפישת הפעולה של מעונות היום היא קהילתית והשבתתם זמן קצר כל כך לאחר השיבה מחופשת הקיץ תפגע בעיקר בהורים העובדים ובהסתגלות של הפעוטות למסגרות. עם זאת נדגיש שמאבק הארגונים האחרים הוא מוצדק ואנו שותפים לחששות מפעילי מעונות יום נוספים ולאכזבתם מהתנהלות משרד האוצר וקוראים למשרד האוצר למלא אחר כל התחייבויותיו במועדן".



רשת נוספת שלא מתכוונת לקחת חלק בשביתה היא "יובלים", רשת מעונות היום הארצית. משה סוויסה, מייסד ומנכ"ל רשת יובלים: "החלטנו לא להצטרף לשביתה מחר מכיון שאנחנו מאמינים שהשביתה תפגע בעיתוי הזה קודם כל בהורים ובפעוטות. רק לפני מספר ימים החלה שנת הלימודים, ואלו ימים קריטיים להסתגלות הילד למסגרת חדשה. ניתוק של הפעוטות מהמסגרת עלולה לפגוע בהתאקלמותו. אנו סבורים כי מאבק הארגונים נכון וצודק, אך חולקים על שיטת הפעולה. יש לטעמנו לכנס בהקדם שולחן עגול של הידברות וגישור מחלוקות, ולתת קרדיט לשר הרווחה שרק לאחרונה קיבל לאחריותו את תחום מעונות היום".



ח"כ איציק שמולי, ממובילי מאבק המעונות בכנסת, כבר הודיע כי במידה והאוצר לא יחזור בו מהפרת התחייבויותיו מול הארגונים והשביתה תתארך ידרוש לכנס באופן בהול את ועדת העבודה והרווחה של הכנסת במטרה לאכוף זאת: "המעונות זה לא כלי משחק והסייעות הן לא יויו של משרד האוצר. אין מאבק מוצדק מזה - סייעות לא צריכות לעבוד בתנאי רעב עם אחריות ככ גדולה על הכתפיים. חייבים גם להגדיל את מס המקומות במעונות כי היום בחלק מהאזורים רק מקרי סעד מצליחים להיכנס בגלל הביקוש הגבוה. לדברים האלו היו התחייבויות מאוד ברורות של משרד ראש הממשלה והאוצר שניתנו גם מולנו בכנסת ועכשיו הם פשוט מתנערים מהכל. יש כאן ניסיון ציני של האוצר ליזום משבר על גב ההורים והילדים כדי לחסוך עוד כמה שקלים; אם המשבר לא ייפתר תוך זמן קצר אדרוש לכנס את ועדת הרווחה כדי לכפות זאת על הממשלה".