שתי רשויות בנות היו למשרד לביטחון הפנים. הבכירה - תכנית "עיר ללא אלימות", פרויקט חובק מדינה שידע בשנים האחרונות התפתחות מרשימה בהשקעה הממשלתית ובהתרחבות לרשויות מקומיות בכל חלקי הארץ בתחומים מהסברה וחינוך למניעת אלימות ועד תכניות עתירות טכנולוגיה ומעורבות חברתית של סיוע למשטרת ישראל במיגור האלימות במרחב הציבורי. השנייה, ותיקה הרבה יותר - הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול. בעבודת מטה שנערכה במשרד לביטחון הפנים הוחלט לאחרונה לאחד את שתי הרשויות מתוך מחשבה שיש לתת דגש נוסף דווקא למאבק באלימות לסוגיה ובפרט במרחב הציבורי, כשתופעת ההתמכרויות מביאה גם להתגברות האלימות ומכאן ההיגיון של יצירת רשות אחת. אך ההיגיון הזה נדחה הערב (ראשון) לחלוטין על ידי הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול שיוצאים לקרב מאסף נגד החלטת הממשלה שהבוקר אישרה את היוזמה לאיחוד הרשויות.




אנשי הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול: "לא הוזמנו לדיונים"



בשיחה עם "מעריב" אומר תנ"צ (בדימוס) עו"ד איתן גורני, מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול: "הגישה הרווחת בעולם היום היא שאין לראות במכורים עבריינים אלא אנשים חולים שזקוקים לשיקום ולטיפול. אנחנו קרובים יותר לפיכך לבריאות, לרווחה ולחינוך מאשר לאכיפה. מה שעושה השר ארדן הוא מחיקת הרשות מהיותה גוף עצמאי, רשות סטטוטורית וישות משפטית שתפקידה להיאבק בסמים וצריכת יתר של אלכוהול. אנחנו לא גוף אכיפתי במהותו, צריך להבין את זה, האכיפה היא חלק שולי מהפעילות שלנו. אנחנו רשות שנאבקת בנושאי רווחה, שיקום ומניעה, חינוך ובריאות ואילו 'עיר ללא אלימות' ו'מצילה' הם גופים אכיפתיים בעיקרם". 27 שנים קיימת הרשות מכוח ועדה ציבורית, ועדת מן, שהוקמה בזמנו ובחנה את תופעת ההתמכרויות במשך ארבע שנים ארוכות של דיונים עם עשרות מומחים לפני שהחליטה להקים גוף על-משרדי שמוקם אז במשרד ראש הממשלה. את איחודה, ולמעשה ביטולה של הרשות, קבע צוות מצומצם במשרד לביטחון הפנים בראשות סמנכ"ל המשרד ולטענת אנשי הרשות הם עצמם כמעט ולא זומנו לדיונים וטענותיהם התבטלו.



עובדת היותה של הרשות חלק מהמשרד לביטחון פנים היא מקרית לחלוטין וראשיתה ב'ישראל ביתנו' שב-2009 ביקשה במו"מ קואליציוני את הרשות עבור השר לביטחון פנים לשעבר איציק אהרונוביץ'. הטענה שלהם הייתה שבמגזר הרוסי תופעות ההתמכרות רחבות והם רוצים אחריות על הנושא, ואכן אהרונוביץ' ראה ברשות נכס והשקיע בה רבות. בתקופתו של השר ארדן חל פיחות במעמד הרשות ותחומי אחריותה במשרד, אבל גורני מבקש רק להותיר את הרשות עצמאית ומסביר: "ברגע שמכניסים אותנו לגוף אחר, כל התפקוד של הרשות כגוף מתאם בין משרדי ממשלה שונים ורשויות מקומיות ייפגע מאד ואף יעלם. כך גם שיתופי הפעולה הבינלאומיים הרבים שלנו בתחום המאבק בסמים ואלכוהול, שבהם אנחנו מחליפים מידע יקר ערך עם קולגות בעולם ובאו"ם. מה שאנחנו עושים בקנה מידה לאומי, הרשויות שאיתן מבקש ארדן למזג אותנו עושות בקנה מידה מקומי ולכן זה כמו לזווג חמור וגמל".



כאמור, הממשלה אישרה הבוקר רפורמה שגיבש השר גלעד ארדן, לפיה תוקם רשות לאומית אחת שתאגד תחתיה את כל הגופים הפועלים למניעת אלימות ולמאבק בסמים ובאלכוהול. הגופים שייכללו ברשות החדשה הם הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובשימוש לרעה באלכוהול שהוקמה כתאגיד סטטוטורי, תוכנית "עיר ללא אלימות" שפועלת במשרד לביטחון הפנים ותכנית "מצילה" של אגף חברה ומניעת פשיעה המפעיל תכניות מקצועיות למניעת אלימות במרבית הרשויות המקומיות בישראל ובכפרי נוער.




ארדן: "הקמת הרשות החדשה תחזק את היכולת שלנו להיאבק באלימות" 



השר ארדן אמר היום: "הקמת הרשות החדשה תחזק את היכולת שלנו להיאבק באלימות ולמנוע התנהגות אנטי חברתית. בשנים האחרונות אנו עדים לתופעות קשות של אלימות בחברה הישראלית וכן, שימוש מוגבר בסמים ובאלכוהול בקרב צעירים. לפני שמגיעים לאכיפה וענישה חשוב להתמקד במניעה. אני מאמין שהרשות החדשה תוכל להציל בני נוער רבים מעבריינות ותביא לשיפור משמעותי בתחושת הביטחון האישי של הציבור".



השר ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



הרשות תוכל לקבוע וליישם מדיניות לאומית אפקטיבית בכלל הנושאים הללו ולטפל בהם באופן מקצועי ויעיל, כך שעיקר תקציב הרשות יופנה לפרויקטים משודרגים עם הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה למאבק באלימות, כך אומרים במשרד לביטחון הפנים ולמעשה מאשרים בכך את טענות הרשות למאבק בסמים ואלכוהול, כי הדגש בגוף המאוחד יהיה על הקשר בין סמים ואלכוהול לאלימות, פלח מאד מסוים וקטן בפעילות הרשות היום. כעת לאחר אישור מליאת הממשלה, צפויה הצעת החוק להגיע לאישור ועדת השרים לחקיקה אבל ברשות למלחמה בסמים ובאלכוהול עוד מקווים כי ההחלטה תשתנה.