בשעה זאת מתקיימת ישיבה מיוחדת לזכרו של הנשיא לשעבר, שמעון פרס ז"ל במשכן הכנסת. משפחתו של שמעון פרס ז"ל, ילדיו חמי פרס, צביה ולדן ויוני פרס הגיעו למליאה יחד עם ילדיהם ובני זוגם ואף השתתפו טרם פתיחת המליאה בהתכנסות במשרדו של יושב-ראש הכנסת, בהשתתפות: רה"מ, יושב-ראש הכנסת, נשיאת ביהמ"ש העליון, ראש האופוזיציה. המליאה מתקיימת על פי נהלי הזיכרון ופרוטוקול הכנסת לראשי ממשלות ונשיאים שהלכו לעולמם. 



"שלושה מעברים נזקפים לזכותו מגולה לארץ ישראל, מיישוב חסר עצמאות לקיום לאומי ריבוני, והמעבר מהמאה ה-20 למאה 21. המעבר הראשון ההתנתקות מהגולה וההתבססות בארץ עבור שמעון הגולה סימלה חורבן", אמר בנאומו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, "הוא דיבר על איש העיירה היהודית בבלרוס, שנדמה כי בתופת הנאצית כאן בארץ פתח בחיים חדשים ורצה לתרום לבניין הבית היהודי. המעבר השני מיישוב למדינה היה לא פחות דרמטי - שמעון היה כמעט נער צעיר לצד בן גוריון, ושקד על ביסוס קיומנו ועצמתנו. לזכותו נזקפים הישגים בוטים וחשובים אלה היו חשובים בשעתם וחלקם חשובים מאוד גם היום חשובים לדורות".
 
"לאחר פטירתו, הייתה לי הזכות להוביל את היוזמה לקרוא על שמו מרכז פרס למדעי הגליל - במקום השם קריית המדע. ראותו הנועזת קיבלה ביטוי בפעולת החילוץ באנטבה. מאז צה"ל התעצם מאוד והפך לכוח מוביל. אני מנצל את ההזדמנות לשלוח לאיזנקוט איחולי הצלחה בטיפול הרפואי שהוא מקבל", הוסיף נתניהו, "פרס טבע את חותמו בתחומים נוספים הרחבת הקשרים הבינלאומיים: חתירה לשלום וטיפוח החדשנות. העשור האחרון של המאה ה-20 שם קץ לעימות בין המזרח למערב מדינות התפרקו ואחרות נולדו".

"פרס דיבר על מזרח תיכון חדש שבו השלום - הוא הביטחון"
 
ראש הממשלה ציין כי "שמעון דיבר על מזרח תיכון חדש שבו השלום הוא הביטחון. הוא ייחל לעידן של רציונליות, קידמה, סובלנות והבנה. לצערנו המגמה לא התממשה, כי המעבר השלישי למאה 21 לימד אותנו שגלי הקנאות ממשיכים להיות גבוהים. האסלאם הקיצוני התחזק והוא מתפשט ליבשות אחרות. לי ולשמעון היה ברור שבצד השאיפה לשלום יש לבצר את כוחנו למנוע פגיעה בריבונותנו עלינו לחזק את כוחנו כל הזמן, ולחסל איומים על הביטחון". 
 
"שמעון לא אמר נואש למאמצי השלום, והצביע על מדינות ערב שקצו בקיצוניות, ואנחנו מטפחים בהתמדה יחסים עם מדינות שונות באזור גם בביטחון וגם בחדשנות, שהייתה בבת עינו", הסביר ראש הממשלה, "הידע הטכנולוגיה וכושר ההמצאה הם גם גשר לידידות". לדבריו, השינוי הגדול באזורנו מבוסס על מערכות יחסים כאלה שיעזרו. "עלינו לגאול את העולם הערבי והפלסטיני מתעמולת השטנה נגד ישראל והיהודים, זה יקח זמן, אבל האפשרות הזאת של לרקום במקביל התקדמות בינינו לפלסטינים, זה אפשרי יותר מתמיד. השלום לא יושג בכפייה ומלמעלה. הוא יושב במשא ומתן ישירים, בין הצדדים, שיכול לקבל רוח גבית מהתקדמות כלכלית וטכנולוגית וחברתית", אמר.
 
נתניהו סיפר על הדברים שאמר פרס ביום הולדתו ה-90. "בילדותי ישראל הייתה יותר אגדה ממציאות ועכשיו בקעה מחלומה", ציין, "הוא ביקש שמרכז פרס יהיה חלון הראווה של העתיד - וישראל היא כבר היום חלון הראווה של עתיד האנושות. המדינה ממשיכה לשאוף מעלה לממש מטרות ויכולות, ורוחו של שמעון תוסיף לדרבן אותנו". 
הוא ציין כי "שמעון דיבר על מזרח תיכון חדש שבו השלום הוא הביטחון. הוא ייחל לעידן של רציונליות, קידמה, סובלנות והבנה. לצערנו המגמה לא התממשה, כי המעבר השלישי למאה 21 לימד אותנו שגלי הקנאות ממשיכים להיות גבוהים. האסלאם הקיצוני התחזק והוא מתפשט ליבשות אחרות. לי ולשמעון היה ברור שבצד השאיפה לשלום יש לבצר את כוחנו למנוע פגיעה בריבונותנו עלינו לחזק את כוחנו כל הזמן, ולחסל איומים על הביטחון".

"ללא ספק הוא הוא היה מגדולי המדינאים"

יושב ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג,  אמר: "מגילת חייו הייתה כל כולה שיר אהבה גדול למדינת ישראל. פרס חיזר אחר המדינה, אחר עמה, נופיה ואתגריה, ואהבת חייו הייתה המדינה". הוא הוסיף כי "שירת חייו הוקדשה לשגשוגה הצלחתה ועתידה. הוא היה ללא ספק מגדולי המדינאים של האומה, ובדורות האחרונים בזכות מעשים פורצי דרך את תפיסתו את בניין הכוח ומעשיו לביסוסו ובזכות החתירה לשלום ופועלו למען בניית שמה הטוב של ישראל כפי שראינו בהלוויתו". יושב ראש האופוזיציה ציין כי "פרץ היה ממקימי מערכת הביטחון, ממעצבי תפיסת הביטחון, מאדריכלי צה"ל, המצביעים והמתכננים הגדולים של קליטות העלייה, ומציל הכלכלה. אין כמעט תפקיד שר שלא מילא, או התרחשות לאומית שלא היה שותף לה". לדבריו, כל מה שצמח במדינה - צמח כשידיו של פרס מלוות אותו.
 
הרצוג סיפר כי "בן גוריון אמר לפרס: 'עם ישראל לא יודע כמה הוא חייב לבחורצ'יק הזה'. תרומתו של פרס למדינה בתחומים רבים ייזכרו לטובות יותר, ומכל ייזכר כמי שהביט למציאות בעינים ובמקום להירתע מפניה - הוא בחר להכתיב אותה, ולשנות אותה, למען הדורות הבאים". לדבריו, פרס היה מנהיג אופטימי וזה דבר קשה, כי תמיד קל למנהיג לצייר חזיונות אפוקליפטים. "הרבה יותר קשה לסמן יעדים ולהעניק תקווה", אמר, "הוא הוכיח לכולנו שתפקידו של המנהיג זה לדבוק באמת שלו ולא להתקל בתקופות קשות".
 
"אני נושא כל כך הרבה זכרונות לדמות שהייתה עבורי דמות אב פוליטית", הוסיף יושב ראש האופוזיציה, "עוד משחר ילדותי הוא היה חבר קרוב של הוריי. היו לי אלפי שעות פרס, וזכיתי בזכות גדולה לעבוד איתו ולכהן לצידו. ראיתי אותו מקרוב ברגעים קטנים וגדולים חדותו והכרותו עם המציאות היו ללא התרחקות". 
 
הוא סיפר עוד על דמותו של פרס: "ב-96' נתניהו הגיע עם ליברמן ללשכת פרס להחלפת השלטון, לאחר מכן יצא פרס מהחדר בפנים חתומות. היינו אבלים וחפויי ראש, אבל הוא ביקש מאיתנו להתייצב בלשכתו למחרת והתווה את העתיד. לא היה מנהיג כמותו שקם כל פעם מחוזק יותר, מעולם לא הרים ידיים וויתר, לימד אותנו שהמסע הפוליטי רב תהפוכות". הרצוג סיכם: "הוא לימד אותנו שאסור לאבד את התקווה לחיי שלום לחברה מוסרית ודמוקרטית".


למרות שאמש דרש חבר הכנסת אורן חזן מיושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, בבקשה שלא יאפשר לחברי הרשימה הערבית המשותפת, להשתתף בישיבה, אחד מהם, ח"כ יוסף ג'ברין, הגיע, אך יצא במהלך נאומו של נתניהו. "לא יעלה על הדעת שמי שביזו את כבודו של פרס, נמנעו מלהשתתף בהלוויה ותקפו אותו במילים קשות עוד בטרם הובא למנוחות, ישתתפו בישיבה לזכרו שמקיימת הכנסת". הדגיש ח״כ חזן. לדבריו, ״אני מציע לחברי הרשימה המשותפת לעלות לקברו של הנשיא התשיעי בהר הרצל, בזמן שהכנסת תתכנס לישיבה המיוחדת, כדי לבקש סליחה ומחילה משמעון פרס ז"ל על שפגעו בכבודו ובכבודן של הכנסת והמדינה״.