דירות מוזלות תמורת פרס הוקרה? בדיון שנערך אתמול בוועדה לביקורת המדינה בנושא הדיור הציבורי, חשפה חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס כי בכנס ירושלים ה-14 של ערוץ 7 שייערך בשבוע הבא בהשתתפותם של שרים, חברי כנסת ומובילי דעה רבים - עתידה חברת עמידר לקבל פרס על עשייתה החברתית.



דבר הפרס הגיעה לחה"כ לוי אבקסיס באמצעות הפורום לדיור ציבורי. "חברת עמידר", כך נכתב בהזמנה לכנס ירושלים "הינה אחד הכלים המשמעותיים של ממשלת ישראל לשיכון עולים חדשים ומשפחות נזקקות". עוד מצוין בהזמנה כי "עמידר פועלת באופן היעיל ביותר לניהול מאגר הדיור הציבורי." במקביל, חשף הפורום לדיור ציבורי כי חברת עמידר מאפשרת לערוץ 7, רשת תקשורת המזוהה עם המגזר הדתי לאומי ומשדרת ביהודה ושומרון ולישיבה שנמצאת בזיקה איתו, לרכוש במחיר מוזל שבע דירות ולשכור 24 דירות, חלקן לשימוש כאולפני הקלטות או בתי מדרש.



ניגוד העניינים לכאורה של חברת עמידר עם ערוץ 7 נחשף במסגרת הדיון שקיימה הוועדה לביקורת המדינה בראשותה של חה"כ קארין אלהרר ועניינו היה מעקב אחר תיקון הליקויים שחשף מבקר המדינה במתן פתרונות לזכאי משרד הבינוי והשיכון הממתינים לדירות ציבוריות. חה"כ לוי אבקסיס, יו"ר משותף בשדולת הדיור בכנסת, מנהלת מאז 2009 מאבק חורמה למען זכאי הדיור הציבורי וחשפה כי בתקופתו של שר השיכון אורי אריאל הועברו דירות ציבוריות לשימושן של עמותות דתיות שונות ללא עמידה בתנאי זכאות.



"עשרות דיירים גרים בתנאי טחב, עובש ונזילות"



בדיון אתמול התעמתה חה"כ לוי אבקסיס עם מנכ"ל עמידר, ראובן קפלן. הלה טען כי "24 דירות הושכרו על ידי ממשלת ישראל לישיבה בשם "סוכת עובדיה" הנמצאת בבית אל. הישיבה הקצתה ככל הידוע לי דירה אחת לטובת ערוץ 7 והדבר נמצא בדיון משפטי כבר שנים רבות." שאלתה של חה"כ אלהרר, האם דיירת עמידר בתל אביב יכולה להשכיר בשכירות משנה את דירתה, נותרה ללא מענה. עוד אמר קפלן כי "הוא גאה על הפרס שמקבלת עמידר". "לפי המקורות שהגיעו אלי, טוענת לוי אבקסיס, אין שחר לטענה שיש רק דירה אחת. כפי שאמר מנכ"ל עמידר, הדירות מושכרות לערוץ בשכירות משנה ולכן אין בידינו את המידע הוודאי הנוגע למספר הדירות, אך יש בסיס להניח כי מדובר לכל הפחות בחמש-שבע דירות אותן הסבו לצורכיהם". 



"עד מתי הדיור הציבורי ימשיך להיות קופה קטנה? עשרות דיירים גרים בתנאים של טחב, עובש ונזילות אינסופיות. אם רוצים לזכות בפרס על פעילות קהילתית מבורכת אני חושבת שמוטב שעמידר תתחיל בשיפוץ דירות והכשרתן למגורים עם תנאים מינימאליים, אמרה חה"כ לוי אבקסיס.



על פי חוות הדעת של משרד המשפטים שהתגלגלה לידי, 3140 מחוסרי דיור זכאים ממתינים לדיור ציבורי. חלקם בין שבע לעשר שנים. על פי אותו דו"ח, כ-1400 דירות מושכרות לגורמים שאינם זכאים לדיור ציבורי, ומשרד השיכון באמצעות החברות המשכנות תובע חזרה רק כ-60 מהם.



למרות המחסור בדיור ציבורי והתנאים הקשיחים שמציבה המדינה לזכאות, עמידר מבזבזת כספים לא מבוטלים על פעילות יח"צ. לאורך החודשים האחרונים מממנת חברת עמידר כתבות באתר ynet המתארות את פעילותה. חלקן נעדרות שם של כתב. לפני כשלושה חודשים שודר בערוץ 2 במסגרת התכנית "אנשים" ראיון עם שר השיכון גלאנט וזאת במסגרת עסקה עם חברת עמידר.



חברת עמידר היא חברת השיכון הגדולה בישראל. מתוך מלאי של 60 אלף דירות ציבוריות (לא כולן מאוכלסות) היא אחראית לשיכונן של 40 אלף. ממידע שהגיע למשרדה של חה"כ לוי אבקסיס, תקציבה של עמידר עומד על 190 מיליון שקלים, בעוד תקציב יחסי הציבור שלה מגיע לכאחוז מתקציב זה. כלומר, כ-1.9 מליון שקלים.