משרד הבריאות והמכון לרפואה משפטית באבו כביר חוקרים זה תקופה ארוכה את תופעת ה"מוות בעריסה" אצל תינוקות. לשם כך הוקמה ועדה מיוחדת, שחוקרת את העניין בעזרת נתיחות שלאחר המוות.



בעקבות ריבוי מדאיג של מקרי מוות בעריסה בישראל, בעיקר בחודשי החורף, דרשה חברת הכנסת ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לשלום הילד, להגביר את ההסברה ולהעמיק את הבירור של מקרי מוות של תינוקות, מה שגרם לחשיפת הנתיחות המבוצעות באבו כביר. ח"כ שאשא ביטון אמרה ל"מעריב־השבוע": "כרבע ממקרי המוות של תינוקות הם כתוצאה ממוות בעריסה, וחשוב לבדוק כל מוות פתאומי של תינוק".



מבדיקת "מעריב־השבוע" עולה שחקירה כזו מתקיימת זה תקופה ארוכה במכון לרפואה משפטית, ובשיתוף גורמי רפואה מטעם משרד הבריאות. החקירה לא נחשפה לנוכח הרגישות הציבורית לנתיחות שלאחר המוות.



ממשרד הבריאות נמסר ל"מעריב־השבוע": "שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות והמכון הלאומי לרפואה משפטית מנסים זה זמן מה לקדם את בירור מקרי המוות כדי לספק תשובות למערכת הרפואית ולהורים. ככלל, אנו מדינה שיש בה מיעוט של ניתוחים לאחר המוות. אם המשטרה אינה חושדת בפלילים, היא אינה מחייבת ביצוע חקירה מלאה. בירור חוזר של תוצאות סקר יילודים עבור התינוק שמת ונטילת ביופסיה של עור הנפטר עבור בדיקות גנטיות יכולים לסייע בבירור המקרים".



על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בין 2008 ל־2014 נרשמו בישראל 409 מקרי מוות פתאומי לא מוסבר של תינוקות, מתוכם 165 בחודשים דצמבר־פברואר. בשאר העולם המערבי נבלם הזינוק של מקרי מוות בעריסה בחודשי החורף, אך ישראל עדיין רושמת שיאים.



ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת עתיד לחקר ולמניעת מוות פתאומי בתינוקות, מסרה ל"מעריב־השבוע" שגורמי הסיכון זוהו. "חימום יתר של סביבת השינה, הלבשת התינוק בשכבות ביגוד עודפות וזיהומים בדרכי הנשימה תורמים לעלייה במספר התינוקות המתים לפתע בחורף", היא מסבירה ומוסיפה: "בחורף הסיכון למוות פתאומי של תינוק שישן על בטנו גבוה פי חמישה מאשר בקיץ. תינוקות כאלה מתקשים לווסת את חום גופם, נושמים אוויר שבו פחות חמצן, חווים ירידות בלחץ הדם והפחתה בזרימת הדם במוח ומתקשים להתעורר במצבי מצוקה.



"מחקרים הצביעו על קשר בין הורים מעשנים לתחלואה מוגברת בדרכי הנשימה אצל ילדים. כמו כן, שמיכות, כובעים וחפצים רכים בסביבת התינוק עלולים לכסות את פניו, למנוע מעבר אוויר ולגרום לחנק. ההורים יכולים למנוע חלק גדול ממקרי המוות הפתאומי בקרב תינוקות".