שובן של ההפגנות מול בית היועץ המשפטי לממשלה: אחרי שבשבוע שעבר נעצרו מארגני ההפגנות בשכונת כפר גנים ג', מני נפתלי ואלדד יניב בדרכם לכיכר גורן, ולאחר שבג"ץ אישר את קיום ההפגנות הסמוכות לביתו של היועמ"ש אביחי מנדלבליטבאופן מצומצם, הגיעו אמש קרוב לאלפיים מפגינים סמוך לביתו של מנדלבליט.


מני נפתלי בהפגנה

משהגיעו 500 אנשים המשטרה עמדה ומנעה כניסת אנשים נוספים לתוך המתחם, אולם אנשי המחאה, שהגיעו בכמויות גדולות יותר ולא התאפשר להם להיכנס, עמדו בסמוך למחסומים. אסתי לוי, תושבת ת"א שהגיעה להפגנה מדי שבוע בשבועות האחרונים סיפרה: "אנחנו בשבתות האחרונות מתמידים להגיע לכאן כדי להפגין נוכחות. דרשו ממני שלא להיכנס למתחם אז עמדתי כאן בחוץ. אני לא מבינה מה תפקיד המשטרה כאן, ההפגנה היא נגד שחיתות ולא נגד שום דבר אחר. הגעתי כדי להגן על טוהר המידות של המדינה". בתוך כך, המפגינים במקום קראו: "הון-שלטון, עולם תחתון".
 
מני נפתלי, ממארגני ההפגנה, התייחס מוקדם יותר לגודל האירוע ואמר: "אנחנו עומדים בהחלטת בג"ץ ועושים כל מה שהמשטרה אומרת לנו. אני קראתי ל-500 איש, לא יותר. אם לדעת המשטרה הגיעו יותר אנשים - שתנתב אותם לאן שהיא רוצה".
 מפקד משטרת פ"ת, סנ"צ ברק מרדכי, מנע ממפגינים לעבור לצידה השני של הכיכר והנחה אותם לעזוב את השטח. לאחר מכן קיימו עשרות מפגינים תהלוכה קצרה לכיוון מקום סמוך כדי לערוך שם הפגנה נוספת.
 
המפגינים בפ"ת הערב. צילום: אבשלום ששוני
המפגינים בפ"ת הערב. צילום: אבשלום ששוני

 

קבוצה נוספת, של כ-150 מפגינים התמקמה במקום סמוך להפגנה המקורית ואף התאחדה עם קבוצה נוספת. המשטרה תיעדה את כל האירועים ובעת ההפגנות אמרה עורכת הדין סיגלית וקסלר: "בואו לא ניתן למשטרה להביא לבג"ץ חומר כאילו אנחנו מפרים חוק". מנגד הפגינו מספר אנשי ליכוד בודדים.

אלדד יניב אמר מוקדם יותר הערב: "אנחנו לא נעצור, בכל מקום שהמשטרה תחסום את דרכם של המפגינים נקים קבוצות מחאה". כמו כן, בשעות אחר הצהריים החלו ההכנות להפגנה, ועמן המלחמות עם תושבי המקום, שטוענים שההפגנה פוגעת באיכות חייהם. פוסטים שהפיצו נפתלי, יניב ואייבי בנימין, וכן חברי "צדק חברתי" הבהירו כי אין בכוונתם להסתפק בכמות המפגינים שאישר בג"ץ וקראו להמונים להצטרף להפגנה.

בשעות הלילה הקטנות הגיעו לכיכר גורן כמה מאנשי המחאה, שמתחו ערסל בין שני עצים הדליקו גזיה ונרות ונשכבו על הדשא למורת רוחם של התושבים . רק סמוך לשעה 02:00 לפנות בוקר הגיעו למקום שוטרים שפינו את אנשי המחאה שהתמקמו במקום. מנגד גם תושבי כפר גנים שביקשו להתארגן ולהפגין מול ביתו של שופט העליון יורם דנציגר, שאמר במהלך הדיון בחמישי האחרון "הזכות של תושבי השכונה לשקט לא מתקרבת לזכות חופש הביטוי ולזכות להפגין. במסגרת האיזונים היא נמצאת במקום מאד נמוך למטה", הביעו מחאה על כך שכתובת מגוריו של השופט הנה חסויה. "מול ביתנו מותר להפגין אבל מול ביתו של השופט אסור. זו דמוקרטיה במיטבה " טוענים השכנים.

אלדד יניב ומני נפתלי בהפגנה הערב. צילום: אבשלום ששוני
אלדד יניב ומני נפתלי בהפגנה הערב. צילום: אבשלום ששוני


יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, אמר אמש: "כשאנחנו ננהיג את המדינה מפגינים ששומרים על הסדר הציבורי יוכלו להפגין בכל מקום ובכל עת. בלי מכלאות, בלי מגבלות ועם משטרה שתשמור עליהם ולא מפניהם".

"נהיה בכיכר אחרת או בכמה כיכרות, עד שיתחננו שנחזור לגורן"

בפוסטים שפרסמו אנשי המחאה טרם ההפגנה הם קראו להמונים להגיע לפתח תקווה וציינו כי המשטרה תמנע את כניסתם בטענה שהכמות הוגבלה מראש. עם זאת, הם דרשו שלא יסוגו לאחור, אלא יתעדכנו באמצעות האתר לגבי מיקום נוסף של הפגנה. "נהיה בכיכר אחרת, או בכמה ככרות אחרים וככה יסבלו עוד שכנים , עד שיתחננו שנחזור לגורן המבודדת יחסית שיכולה להכיל גם 20,000. אתם לא מבינים שלא תעצרו אותנו", נכתב בפנייה, כביכול, אל תושבי כפר גנים ג' שהגישו את העתירה ומתנגדים לקיומה במרכז גנים.

"אנחנו לא מתכוונים לעזוב עוד הרבה זמן, ואתה מוזמן שעתיים בשבוע לטייל בגוש דן או לכבד את הדמוקרטיה". אלדד יניב הוסיף בפוסט אחר. "שימו כיכר גורן פ"ת בוויז ותהיו שם ב-20.00. אם המשטרה עוצרת מלהתקדם. חכו עם כולם בלי להתעמת עם שוטרים ושם תתחיל עוד הפגנה. להיות עם חופשי בארצנו".

בפוסט של צדק חברתי נכתב: "זכרו חוקי להתכנס במרחב הציבורי ללא רישיון בכל מספר אנשים כל עוד אין תהלוכה ולא נישאים באירוע נאומים מדיניים. לכן גם 5,000 או 50,000 אזרחיות ואזרחים יכולים להגיע לכל מקום אחר בפתח תקווה על פי חוק. והכי חשוב צאו לרחובות לנקות את המדינה משחיתות, לקרוא ליועמ"ש לעשות את עבודתו בשירות הציבור, ולהפגין עוצמה אזרחית דמוקרטית אדירה ונחושה!".