לאחר שפורסם לפני כשבועיים כי חלה עלייה במקרי התחלואה בליסטריה במחוז הדרום במיוחד בקרב נשים הרות במגזר הבדואי, נרשמו ארבעה מקרי תחלואה נוספים. האחרון שבהם היה לפני שבוע. כמו כן, שתי הידבקויות נרשמו אף בקרב צעירים בריאים וללא מחלות רקע, בני 17 ו־32 שחלו בדלקת קרום המוח, דבר שאינו אופייני לחיידק הליסטריה.



מתחילת שנת 2017 התגלו 19 מקרים בדרום. 17 מתוכם רק החל מחודש יוני, והחל מספטמבר – חמישה מקרים. מעל 50% ממקרי התחלואה בקרב עוברים הסתיימו בהפלה (בחיידק נדבקו 13 נשים, אחת מהן נשאה ברחמה תאומים, ובסך הכל מתו שמונה עוברים), לפי המרכז הרפואי סורוקה, שם טופלו החולים.



"בדרך כלל מדברים על שלושה מקרי תחלואה בשנה", אמרה ל"מעריב־השבוע" ד"ר יעל יגל, מומחית למחלות זיהומיות בסורוקה ומי שדיווחה במקור למשרד הבריאות על המקרים יוצאי הדופן. "כעת מדובר אצלנו על 13 נשים בהריון בשלושה חודשים, כך שמדובר פה בהתפרצות בסדר גודל שלא נראה בנגב קודם לכן. אנחנו לכל הפחות יודעים להגיד שהדבר הזה לא הולך ונעלם. כשאנחנו מדברים על תחלואה שנובעת ממזון, התחלואה נגמרת לאחר שאוכלים את המזון המזוהם. אבל פה במשך יותר משלושה חודשים רואים תחלואה שנמשכת, ולא נראית האטה בקצב התפשטותה, והדבר מטריד מאוד".



במשרד הבריאות ממשיכים במקביל לפעול לאיתור המקור, בשיתוף סורוקה וקופות החולים באזור, וכן נמשכים מאמצי ההסברה. ואולם, לאחר לא מעט סיורי דגימות רצופים בשלושת החודשים האחרונים, טרם נמצא המקור.



ד"ר מיכאל גודביץ, רופא במחוז הדרום במשרד הבריאות, לא נשמע אופטימי אתמול, לאחר שקיבל הודעה ממהנדסת המזון המחוזית ולפיה הדגימות שנלקחו במקומות החשודים לא הניבו פרי. "לא הצלחנו לעלות על המקור, אף שהייתה ציפייה שכבר נמצא אותו עד עכשיו", אמר. "זה אירוע מסובך מאוד, אבל כמובן נמשיך לחפש. אנחנו מתחקים אחר הרגלי הקנייה והצריכה בקרב בני המגזר הבדואי בדרום. בדקנו במקומות שבהם צורכים מזון ובפריטים רלוונטיים, במכולות ובמרכולים. אפילו בשטחים בדקנו, בהר חברון. דגמנו כל מה שרלוונטי ושלחנו למעבדה".



ד"ר גודביץ הוסיף: "הקושי בזיהוי הוא שגם אם עלינו על המקור הנכון, אין זה אומר בהכרח שהחיידק נמצא בכל פריט מזון. וגם אם הוא מופיע באחד מכמה מוצרים שדגמנו, צריך שזה יצמח במעבדה, ואפילו במעבדה זה לא מדע מדויק. רק כשכל הגורמים הנכונים יתמזגו, נוכל להגיד שעלינו על שורש הבעיה, ושם נוכל לעבוד על הפתרון. הסברה היא חלק משמעותי מקו ההגנה שלנו עכשיו. יש להקפיד על הפרדת מזון גולמי ממזון מוכן וכן על שטיפת הידיים".