שר הבריאות יעקב ליצמן דן הלילה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר העבודה חיים כץ בפתרון משבר עבודות הרכבת בשבת. השלושה ניסו להגיע להסכמה בניסיון לפתור את המשבר, המאיים על שלמות הקואליציה ועלול ליצור כאוס תחבורתי, אך בסופו של דבר לא הושגו תוצאות מהפגישה והשיחות יחודשו במהלך הבוקר.



על פי ההערכות, כמחצית מהעבודות המתוכננות לשבת יבוטלו, אבל שני הפרויקטים המובילים – טיפול במערכת האיתות של הרכבת בכל המסילות ועבודות תשתית במסילה באיילון יתבצעו ובכך יימנעו שיבושי תנועה כבדים ביותר בשבוע הבא ובמקביל, תימנע דחייה של כשלושה חודשים בהפעלת הרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים.



העבודות שיבוטלו צפויות לגרום לשיבושים נקודתיים. מחר לא תהיה תנועת רכבות בין באר שבע לדימונה ותנועת זו תחודש ביום ראשון בשעה 5.00 בבוקר. במסגרת העבודות, חלק מהמסילה יוחלף. על פי ההערכות, יהיו עבודות נקודתיות נוספות שיביאו בימי חול לשיבושים בתנועת הרכבות, אך ככל הנראה לא במרכז הארץ.
 

הטיפול במערך האיתות של הרכבת מצריך את השבתתו למשך כ-20 שעות ואם העבודות היו נדחות לאמצע השבוע, תנועת הרכבות בכל הארץ היתה משותקת לכיממה ומערך התנועה היה עלול לקרוס.
 
גם האפשרות של דחיית העבודות במערך האיתות ככל הנראה ירדה מהפרק, מכיוון שהדבר היה גורם לעיכוב של כשלושה חודשים בתחילת הפעלת הקו המהיר תל אביב-ירושלים, שאמור לצאת לדרך בחודש מרץ.
 
מנסים לפתור את המשבר, כץ וליצמן. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
מנסים לפתור את המשבר, כץ וליצמן. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

 
החשש הגדול גם היה מפני דחיית העבודות במסילה באיילון ליום חול, דבר שהיה עלול לגרום לשיבושי תנועה כבדים ביותר בגוש דן, כפי שקרה באוגוסט 2016, כאשר מערך התחבורה הציבורית קרס ביום ראשון בבוקר, כשהעבודות שאמורות להתבצע בשבת נדחו ברגע האחרון, כאשר חלק מהמסילות כבר פורקו.
עם זאת, ביטול חלק מהעבודות עלול לגרום לשיבושים בלוחות הזמנים של פרויקטים אחרים, כמו בחיבור מסילת הרכבת לאורך כביש 531 (השרון) לרשת הארצית.


"הולך עד הסוף"




משבר השבת החדש-ישן העסיק היום לא מעט גורמים בממשלה. השר חיים כץ ישב במהלך כל היום עם הנהלת הרכבת במטרה לנסות ולמצוא פתרון שיצמצמו את העבודה בשבת הקרובה. מנגד, באותה העת התראיין שר הבריאות יעקב ליצמן בתחנות הרדיו והודיע "אני הולך עד הסוף". על אף העובדה כי האיום של ליצמן להתפטר מהממשלה אם תהיינה עבודות בשבת לא זכה לגיבוי מש"ס או ממפלגת דגל התורה החברה ביהדות התורה, לקח ראש הממשלה והחליט לקחת ברצינות את דבריו והוחלט כי העבודות יצומצמו. 
 
"זה חלק מההסכם הקואליציוני ואני דורש שיקיימו אותו", אמר ליצמן בראיון לגלי צה"ל. "אני לא כזה שמאיים כל חמש דקות - לא רוצה חילול שבת. גם אני וגם נתניהו לא רוצים בחירות". ליצמן גם דחה את הטענות שהושמעו לפני יומיים בקרב גורמים בקואליציה כי הוא פועל לבדו ללא תמיכת שאר החרדים. על כך אמר "אני לא מכיר את זה". יו"ר ש"ס השר אריה דרעי צייץ בחשבון הטוויטר ציוץ תמיכה במאבק השבת של ליצמן: "כשפוליטיקאים פוגעים בשבת ומתנשאים על הנלחמים עליה, הם מזלזלים ברוב נשות ישראל שמקפידות על הדלקת נרות שבת ואכפת להן מקדושתה. הם גם מתעמרים בעובדים שנאלצים לעבוד בשבת, במקום לנוח עם משפחתם יום אחד בשבוע. בושה". לצד התמיכה, דרעי נמנע מלהצטרף לאיומי הפרישה מהממשלה.