הגשמים הרבים שירדו במהלך הלילה ושעות הבוקר (שישי) הביאו לזרימה מוגברת בנחלים באגן הכינרת. מלבד השלגים שצבעו בלבן את החרמון וצפון רמת הגולן צפת ובית ג'ן והרים הגבוהים בגליל, גם ירדו מתחילת המערכת החורפית שהחלה אתמול כמויות מרשימות של משקעים. החזאי התורן בשירות המטארולוגי בבית דגן, נחום יודוביץ, מסר שהכמות הגבוהה ביותר נמדדה עד כה בראש הנקרה - 122 מ"מ. בחרשים נמדדו 120 מ"מ. בנהר הירדן, הספיקה מגיעה עתה ל-50 קוב/שנייה. מדובר בספיקה החזקה ביותר בשנתיים האחרונות, אם כי ממש לא ספיקה חריגה, שכן בשנה ממוצעת הספיקה מגיעה בקלות ל-100. 

בשירות המטארולוגי ציינו כי מזג האוויר הגשום והסוער יימשך גם אחר הצהריים והערב, במהלך הלילה תחל המערכת להיחלש ומחר בבוקר צפויים גשמים מקומיים בעיקר בדרום ובמרכז הארץ. ביום ראשון מזג האוויר יהיה מעונן והמערכת החורפית הממושכת תצא להפוגה עד הפעם הבאה. מפלס הכנרת עלה הלילה בעוד סנטימטר, לרום של 214.12-, וסך הכל ב-3.5 ס״מ מאז יום חמישי. כעת, המפלס נמצא כ-1.12 מטר מתחת לקו האדום התחתון, וחסרים עוד 5.32 מטרים בשביל להגיע למצב של כינרת מלאה.

כמו כן, שלג יורד באתר החרמון וביישובים הסמוכים, וכעת המפלס בהר עומד על 35-40 ס"מ, במפלס התחתון. הטמפרטורה באתר היא 2-, והוא יהיה סגור למבקרים. שלג החל לרדת בנווה אטיב, הסמוך לחרמון, והטמפרטורה בו עומדת על מעלה אחת. כמו כן, בקיבוץ מרום-גולן, וביישובים נוספים בצפון הגולן החל לרדת גם כן שלג. הפתיתים לא הצליחו להתפס על הקרקע, והתושבים שואפים שהדבר יקרה בהמשך היום וסוף השבוע. 
שלג בנווה אטי"ב. צילום: מיקי ענבר

הרכב ששקע בנחל ליד נווה ירק. צילום: כבאות והצלה
הרכב ששקע בנחל ליד נווה ירק. צילום: כבאות והצלה
 
 
הירדן עלה על גדותיו. צילום: אוריה שדה





לאחר יממה שכללה פקקים בצירים מרכזיים בעקבות כמויות הגשמים גדולות במיוחד, שירותי ההצלה והביטחון מתכוננים לעוד יום סוער. החזאי התורן בשירות המטאורולוגי בבית דגן, אורן דוידוף, דיווח כי צפויה להימשך ירידת גשמים לסירוגין במשך היום והלילה, וכי יתלוו אליהם לעתים סופות רעמים וברד, כאשר בחרמון ימשיך לרדת שלג ובלילה אף צפוי שלג כבד.



במהלך היום יירדו משקעים לסירוגין מצפון הארץ עד הנגב ומידות החום יירדו ב־3־2 מעלות ויהיה קר מהממוצע לעונה. בשל המערכת הקרה הנכנסת לאזור צפוי מחר שלג לא רק בחרמון אלא גם בפסגות הגבוהות בגולן ובגליל. לעומת זאת, בהרי המרכז ייתכן שלג בפסגות ההרים הגבוהות מ־1,000 מטר, אולם הצפי הוא שבירושלים לא יירד שלג אלא ברד בלבד.



הגשמים יימשכו גם בשבת, אך לקראת צאת השבת המערכת תיחלש בהדרגה. ביום ראשון כבר תהיה המערכת הגשומה מאחורינו וייתכנו טפטופים וגשם מקומי קל, אך ימשיך להיות קר מהרגיל.




שלג ראשון בסאסא שבגליל העליון. צילום: מיכל צורן
שלג ראשון בסאסא שבגליל העליון. צילום: מיכל צורן



שלג בנווה אטי"ב. צילום: מיקי ענבר
שלג בנווה אטי"ב. צילום: מיקי ענבר







טרגדיה בצפון



במהלך הלילה מטייל בן 41, שאותר בתחילה במצב אנוש בתום כשבע שעות של חיפושים, נפטר לאחר שמאמצי ההחייאה בו כשלו. כוחות רפואה מיחידת חילוץ 669 שהגיעו למקום האירוע העניקו לו במקום טיפול רפואי, ופינו אותו לבית חולים "פוריה" בטבריה באמצעות מסוק חיל האוויר כשהוא סובל מהיפותרמיה, ושם, כאמור, נקבע מותו. מוקדם יותר חולץ מטייל נוסף ברמת הגולן ללא פגע.



חיפושים אחר מטיילים בצפון. צילום: דוברות המשטרה
חיפושים אחר מטיילים בצפון. צילום: דוברות המשטרה



בתוך כך, גשמי זלעפות שירדו במשך כשלוש שעות ברציפות הציפו אתמול בבוקר צירי תנועה מרכזיים בצפון ובמרכז הארץ וגרמו שיבושי תנועה קשים ונזקים. בתל אביב קרס בבוקר מערך התנועה בשל הצפות בצירים המרכזיים של העיר. בין הכבישים שהוצפו היו דרך רוקח מתחת לגשר בר יהודה ודרך נמיר. שלוליות ענק נוצרו גם ברחובות אבן גבירול, ויצמן וסוקולוב. "כבר עשרה חודשים העירייה עושה כאן עבודות תשתית וניקוז, אבל אחרי שעה של גשם, כל האזור מוצף", אמר בכעס יהושע, תושב צפון תל אביב.



בחולון הוצף רחוב יותם, ונגרמו נזקים לרכוש ולכלי רכב. "אנחנו גרים ברחוב קטן. הבית שלי, שסיימתי לבנות לפני ארבע שנים, נמצא בקצה הרחוב, והמים חדרו למרתף והציפו אותו. גם הרכב היה שקוע בשלולית והמים הגיעו עד לטמבון. רציתי להזיז את הרכב לפני שיהיה טוטאל לוס, אבל נפלתי לבור ונפצעתי ברגל", סיפר אמיר שאול, המתגורר במקום.



לדבריו, הרחוב הוצף כי מערכת הניקוז לא ערוכה לקלוט את כמויות המים הרבות שזרמו ברחוב. בעבר, לטענתו, הגיש תביעה בנושא נגד עיריית חולון, ולפני כחצי שנה אף קיבל פיצוי כספי. הוא סיפר: "מאז הגיעו עובדי העירייה והרחיבו את בורות הניקוז, אך זה לא מספיק. כל פעם שיש גשם של שעה, הבית טובע. זה פשוט סיוט, אני כבר מחכה שלוש שעות שיבואו לטפל בניקוז הרחוב, שבינתיים הפך לעיסת בוץ. בינתיים אני לא יוצא מהבית. הפסדתי יום עבודה, אבל לא זה מה שמפריע לי, העיקר שהבעיה תיפתר. זה כל מה שאנחנו מבקשים".







פקקים בלי סוף


הצפות היו גם בבני ברק, שם נחסם המעבר מאזור התעשייה לכביש 4. רחוב ז'בוטינסקי, בין דרך בן־גוריון לרחוב רבי עקיבא, נסגר לתנועת כלי רכב למשך כשעה, בשל גושי בטון שעפו לכביש מאתר העבודות של הרכבת הקלה.



בשל ההצפות סגרה משטרת התנועה גם צירי תנועה בין־עירוניים. כביש 2 לכיוון דרום, מחיפה לג'סר א־זרקא, נסגר בחלקו בשל שלוליות גדולות. שיבושים קשים היו גם בכביש 4 לכיוון צפון, בעקבות שלוליות סמוך לתחנת הדלק הסיירים.



הגשמים החזקים וסגירת צירי התנועה גרמו לשיבושים קשים במערך התחבורה ברחבי הארץ. פקקי תנועה ענקיים נוצרו לאורך קילומטרים, ונהגים נאלצו להמתין שעה ואף שעתיים בפקקים. "היה סיוט אחד גדול. התייבשתי שעה וחצי בפקק בין צומת אל על לצומת מסובים", סיפר דרור.



הצפות בחיפה. צילום: דוברות מד"א
הצפות בחיפה. צילום: דוברות מד"א



גם באזור הצפון נוצרו שיבושים קשים בצירי תנועה מרכזיים. ברחוב בר יהודה בנשר, בקריית מוצקין ובקריית חיים נוצרו שלוליות ופקקי תנועה ארוכים.


שיבושים קשים היו במקומות נוספים בצפון, ושירותי כבאות והצלה הוזנקו כדי לסייע בחילוץ נהגים שנתקעו ברכביהם בכבישים שהוצפו. במושב לימן פרצה שריפה בבית מגורים בעקבות פגיעת ברק בקו מתח גבוה.



ממעבדת הברקים של חברת החשמל דווח כי נרשמו כ־280 פגיעות ברקים ברחבי הארץ. גם באילת ירד גשם, אומנם במשך זמן קצר אבל בעוצמה רבה, וכמה רחובות בעיר הוצפו. עובדי כבאות והצלה בסיוע אנשי העירייה עסקו בניקוז המים.



מי שהיו מרוצים ממזג האוויר הסוער היו החקלאים וחובבי הטבע, נוכח כמויות המשקעים הגדולות שיצרו זרימות חזקות בנחלים ובמפלים.


גם באתר החרמון מרוצים, שכן הצטברו בו כמויות נכבדות של שלג, שהגיעו ליותר מ־35 ס"מ ברכבל העליון. נוכח התחזית לסופות שלגים, גם מחר צפוי שבאתר יצטבר שלג שיאפשר, לראשונה העונה, גלישת סקי.



אזהרה למטיילים


רשות הטבע והגנים שבה וקוראת לציבור המטיילים להקפיד על כללי בטיחות חשובים במהלך הטיולים בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים. חל איסור מוחלט להיכנס לכל המסלולים באפיקי נחלים ובאגני הניקוז שבהם קיים חשש לשיטפון, מאחר שהדבר כרוך בסכנת חיים של ממש. אסורה כניסה וחציית אפיקי הנחלים ברגל וברכב, עד לירידה מוחלטת של מפלס המים. אין להתקרב בזמן שיטפון לשפת הנחל מחשש להתמוטטות הגדות, שכן לזרם כוח עצום והמים עלולים לסחוף את הגדה במהירות וללא כל סימנים מוקדמים.



סייעו בהכנת הכתבה: יובל בגנו, משה כהן,יונתן הללי, אלון חכמון ויאסר עוקבי