רבות דובר על בעיית כוח האדם במערכת הרפואית בישראל, שנעוצה בין היתר בקושי בהזרמת דם חדש לשירות הציבורי ובחוסר שוויון הזדמנויות לרופאים הצעירים שנכנסים למערכת. מה שפחות ידוע הוא שקיים פתרון שהממשלה יזמה לפני שלוש שנים, אולם הוא לא מיושם בגלל מחלוקת תקציבית.



לפני יותר משלוש שנים, באוקטובר 2014, התקבלה החלטת ממשלה שנועדה להגביל את קדנציות הבכירים במערכת הבריאות. אולם מבדיקה שערך המרכז להעצמת האזרח, נמצא שמאז הגיע המשא ומתן למבוי סתום באמצע הדרך בשל התנגדותה של ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י), ולא נעשה דבר כדי לקדם את הנושא מחדש.



החלטת הממשלה לקציבת כהונה בתפקידי ניהול רפואיים בכירים ומנהלי מחלקות במערכת הבריאות הממשלתית (החלטה מספר 2029), התקבלה מתוך תפיסה כוללת שלפיה תהליכים שנועדו לרענון שכבת ההנהלה הבכירה במערכת יביאו לשיפור הניהול הציבורי, ימנעו סטגנציה ויאפשרו לקדם עובדים מצטיינים, לעומת המצב הנוכחי, שבו כהונה של מנהלי מחלקות ובכירים עשויה להימשך כ־20 שנה.



ההחלטה קבעה שיש לאמץ את ההמלצות והעקרונות לקציבת קדנציות לרופאים, על בסיס מתווה שגיבשו יחד עוד קודם לכן נציבות שירות המדינה ומשרד הבריאות. אלא שהמשא ומתן, שנוהל בין משרד הבריאות, אגף התקציבים במשרד האוצר והר"י, עלה במאי 2016 על שרטון בשל דרישתה של הר"י להוסיף כ־250 תקנים בדרגת מנהלי יחידות (בדרגה נמוכה ממנהלי מחלקות) כדי לאפשר למנהלי מחלקות שסיימו קדנציה של 12 שנה לחזור ולתפקד כמנהלי יחידה בתנאים של מנהלי מחלקה. מנגד, באוצר טענו שלדרישות אלה השלכות תקציביות מרחיקות לכת.



מאז ועד היום, כך מצא הדוח של המרכז להעצמת האזרח, לא התקיים עוד דיון אחד או ניסיון לפתרון המשבר ולחידוש המשא ומתן, והתהליך נתקע. בדוח מרומז כי הדבר עשוי להתפוצץ בשנת 2020, אז יגיע לסיומו ההסכם הקיבוצי שמונע מהרופאים להכריז היום סכסוך עבודה.



"הממשלה אינה יכולה להסתפק בקבלת החלטות ובהצהרות על שיפורים והתייעלות, אלא מחויבת גם לוודא כי החלטותיה מיושמות בפועל", אומרת עו"ד עינת פישר־לאלו, מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח. "ראוי היה כי בשנים שחלפו מאז ההחלטה יפעלו משרדי הממשלה למצוא את הפתרונות הנדרשים לקשיי היישום ויוודאו כי השינויים הנדרשים במערכת הבריאות אכן מתבצעים".



משרד הבריאות מסר בתגובה: "משרד הבריאות בעד יישום קדנציות למנהלי מחלקות ומנהלי בתי חולים. לצערנו המשא ומתן לא הבשיל לכדי הסכם. אנו מקווים שנגיע לכך בהמשך".



משרד האוצר מסר בתגובה: "כלל גורמי הממשלה ובכללם משרד הבריאות, נציבות שירות המדינה, אגף השכר ואגף התקציבים פעלו ליישום מנגנון של קדנציות עבור מנהלי בתי חולים ומנהלי מחלקות, מתוך מטרה לשפר את איכות הניהול והשירות במערכת הבריאות הציבורית. יחד עם זאת, מהלך זה צריך להיעשות במסגרת מגבלת המקורות התקציביים ובשימוש מושכל בכספי ציבור, וזאת תוך הסכמה עם ההסתדרות הרפואית".



מהר"י לא נמסרה תגובה.