ערב יום השנה לפתיחת מבצע צוק איתן ובבית העלמין בהר הרצל התאספו הערב (שני) בני המשפחות השכולות, הפצועים והלוחמים לטקס האזכרה הרשמי הראשון לזכרם של 67 חללי המבצע ועוד חמישה אזרחים שנהרגו במהלך המבצע מירי רקטות לעבר שטח ישראל.

הטקס שנערך במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין שר הביטחון משה יעלון, יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, עמד כולו בסימן המשפחות והן לקחו חלק בכל תכניו.

את נר הזיכרון הדליקה עדי קפלן, אלמנתו של סרן צבי (צביקה) קפלן ז"ל, קצין המבצעים בגדס"ר גולני שנהרג בקרב מול מחבלים בשכונת סג'אעיה שבמזרח עזה. רגע מרגש במיוחד נרשם בזמן שסא"ל שי סימן טוב, מפקד גדוד 12 של חטיבת גולני, הוזמן לקרוא את תפילת היזכור בטקס. סא"ל סימן טוב נפצע באורח קשה בזמן המבצע בשכונת סג'עייה בזמן שנלחם עם חייליו, בפעילות לחשיפת מנהרות של החמאס. את תפילת הקדיש הקריא דוד דרעי, אביו של סמל דור דרעי ז"ל, לוחם בחטיבת כפיר.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בטקס: "אני עומד בהר בגעגועים של ירושלים. העין דומעת והלב עצוב. שנה חלפה מאז הקיץ הקשה בו איבדנו 67 חיילים מהטובים שבילדינו לצד אזרחים יקירם ואהובים. הם חסרים לכן משפחות שכולות ולנו מאד מאד".

ריבלין שב והדגיש את צדקתה של ישראל ביציאה למבצע: "זאת היתה מערכה צודקת של מדינה ריבונית המבקשת להגן על אזרחיה"

הנשיא לא שכח לדבר על פצוועי המבצע: "יש כאלה שעבורם המלחמה לא נגמרה. בנקודה סיומה החלה מלחמה אחרת. אלה הקרבות שאין בהם עיטור לשבח. אין הפסקות אש ואין הפוגות. עדיין יש פצועים שנלחמים על חייהם בביתי החולים. חלקם טרם שב להכרה ואנו מחזקים את משפחותיהם. גם המשימה של מדינת ישראל טרם הושלמה. עדיין לא השבנו שניים מבנינו - סמ"ר אורון שאול וסגן גולדין. לא ננוח ולא נשקוט עד שנביאם לקבר ישראל".

על המצב הביטחוני אמר הנשיא: "בשבועות האחרונים שוב חווינו ירי לעבר יישובי הדרום וגל של פיגועים. לא אנשי מלחמה אנו, אך לא נהסס להרים את הנשק אם נאלץ לעשות זאת. מדינת ישראל לא תוכל לחיות לצד אויב שבז לחוק הבינלאומי ולדמוקרטיה".

ריבלין התייחס לעימות אשפרי עם חמאס ואמר כי הוא עלול להיות קשה יותר מקודמו והוא יחייב הכרעה קשה וברורה. "מדינת ישראל לא תקבל מצב בו האזור שהוא אסם התבואה שלה ועליו גאוונתנו, יהיה נתון להתקפות חוזרות ונשנות. באין שגרה בעוטף עזה - לא תהיה שגרה בעזה".

נתניהו: "קבורתם של הבנים הצילה חיים רבים בישראל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "בכל מפגש ושיחה שקיימתי עמכם, בני המשפחות השכולות, עלה שוב ושוב משפט אחד - יש לנו כאב עצום בלב ולא פחות מכך, גאווה אדירה. אני יודע היטב שאין שיעור ליגונכם, שאין מזור לייסורכם. בצד זה, נטועה בכם ההכרה שקבורתם של בניכם ואהוביכם הצילה חיים רבים בישראל".

"יהודה היימן, שאיבד את אביו במלחמת העצמאות ואת נכדו יובל במבצע צוק איתן, אמר על נפילת נכדו: "אנחנו הלומי כאב, אבל גאים לכך שהדור שלנו זכה למה שלא זכו דורות אחרים, להקריב למען עתידו של עם ישראל".

"גיל ברסאנו, סיפר על בנו הדר: "'הוא ליווה אותי 20 שנה, תמיד התגאתי בו. גיבור ישראל שלי נפל בהיתקלות עם מחבלים, במלחמה כל כך צודקת לעם ישראל'".

נתניהו אמר כי ירי הטילים חסר האבחנה ומנהרות הטרור, "שני אלה חייבו אותנו לצאת למלחמת מגן ולהשיב מלחמה שערה. חמאס חטף מכה שלא ידע מאז הקמתו. אנחנו עוקבים מקרוב בדרום ונערכים לפעול בעוצמה שנידרש לכך. אני אומר לחמאס, לחיזבאללה, לאיראן ודאעש – מי שינסה לפגוע בנו, דמו בראשו".

עוד אמר ראש הממשלה, כי ההחלטה לשגר כוחות למערכה היא הקשה ביותר מכל ההחלטות. "היא כרוכה בהתלבטות ארוכה, בשיקול דעת מירבי ולאחר שבוצעו כל האפשרויות האחרות. אני רואה כל אחד מחיילי צה"ל והנופלים כאילו היה בני".

נתניהו סיפר כי שמע דברים מרגשים על הבנים, על אישיותם הייחודית, על מהלך חייהם, על שירותם הצבאי, על רגע נפילתם ויותר מכל, על גודל האבידה. "איננו ששים אליי קרב, אבל לא נהסס לפעול. מערבולת דמים במזרח התיכון, מולה מתייצב עם חזק ואמיץ, עם מוסרי. אנחנו שואפים לשלום, אבל נכונים לקרב כדי להגן על עצמנו, על עתידנו, על ילדינו. אנחנו מקדשים את החיים, הם את המוות. אנחנו אוחזים בלפיד הנאורות, אויבנו ברבריות חשוכה. הם רוצים הרס, אנחנו חדורי רצון לחיים. בנינו יצאו למלחמה הקשה, כשאהבת העם מפעמת בליבם".

ראש הממשלה דיבר על ההתלכדות הפנימית והערבות ההדדית, שנתנו לחיים כוח נוסף ללחום נגד אויבנו. "הם עשו זאת תוך כדי הקפדה יתרה על חוקי המלחמה במערכה, כשאויבנו מבצעים פשע על גבי פשע. אויב שירה על ערינו והתחבא בתוך האוכלוסיה. מול זה פעלו בגבורה עילאית חיילנו. במנהרות, בפרדסים, בכל מקום, במוסריות שאין שנייה לה".

נתניהו התייחס גם הוא לנעדרים: "נעשה הכל להחזיר הביתה את אורון שאול, הלוחם האהוב, ואת סרן הדר גולדין, המפקד הנערץ, שסחף אחריו את לוחמיו. זוהי חובתנו הבסיסית. הלוואי והייתי יכול לאחל החלמה, בריאות טובה לכל חייהם, לחיילנו הפצועים, שאהבת העם עוטפת אותם וגם את המשפחות שלהם".

ראש הממשלה הזכיר אחיי ואחיותיי, בני המשפחות היקרות, כששוחחתי איתכם במהלך הקרבות, אמרתי שאינני מדבר אליכם רק כראש ממשלה, אלא גם כחלק ממעגל השכול. אמרתי לכם שאני מכיר את השכול שלכם, אימהות ואבות, אחים ואחיות, בנים ובנות, בנות זוג ואלמנות. אבל גם הוספתי שהחיים הם נהר איתן, שסוחף אותנו קדימה. שעוד תדעו ימים של תקווה".

"תמיד יישאר הגלד הנורא, תמיד נזכור את יקירנו שנפלו. חיילי צוק איתן הם חוליות בשרשרת האמיצים, שנוכל לחיות זקופי קומה בארצנו. אין קץ לגעגוענו, אין גבול לגאוותנו", סיים ראש הממשלה את דבריו.

יעלון: "לכל אחד מהנופלים היו תכניות לשנים הבאות"

שר הביטחון, (משה בוגי) יעלון ספד לחללים: "הבנים שנפלו בקיץ החולף לא ששו אלי קרב ולא שאפו לסיים בו את חייהם. הם אהבו את החיים והיו מלאים בהם. הם אהבו את המשפחה והחברים, ולכל אחד מהם היו תוכניות מרגשות לשנים הבאות. הבוגרים יותר שביניהם עסקו בדאגות היומיום, במשפחה שהקימו, ברעיה, בילדים".

גם השר יעלון הזכיר את שני החללים שגופותיהם נמצאות עדיין בידי החמאס: "שני לוחמים נותרו על אדמת רצועת עזה, סמל ראשון אורון שאול וסגן הדר גולדין זכרם לברכה. אנו, כקברניטים אשר שלחו אותם אל הקרב, מחויבים להשיבם לישראל. איננו נחים לרגע, ופועלים ללא ליאות כדי שכך יהיה. זו חובתנו להוריהם, זהבה והרצל שאול ושמחה ולאה גולדין ושאר בני ובנות המשפחות. זו חובתנו לחבריהם לנשק. זו חובתנו למדינת ישראל".

עוד אמר יעלון: "שורת הנופלים במערכה, 67 לוחמים וחמישה אזרחים, היא פסיפס מרגש של מדינת ישראל ועם ישראל. חיילים בשירות חובה, סדיר ומילואים, בני כל העדות והמגזרים; מצפון ומדרום, ממזרח וממערב, ואף מעבר לים. מי שנולדו כאן ומי שבחרו לעלות לישראל, חלקם כחיילים בודדים, ולקיים בה את חייהם. מהערים והיישובים, הקיבוצים, הכפרים והמושבים. חילוניים ודתיים. עולם ומלואו, מגלמים את כל הטוב והנאצל שיש בנו. בהתגייסותם ובמעשיהם, סללו הנופלים וחבריהם לנשק גם את הדרך לגילויי ערבות הדדית יוצאי דופן ונדירים בעוצמתם בקרב אזרחי ישראל בימי המבצע, כלפי חיילי צה"ל ויישובי הדרום, שם גילו התושבים ומנהיגיהם עמידה איתנה ועוצמות אנושיות וערכיות שאין שניות להן. כך באו לידי ביטוי חוסנה של מדינת ישראל ואחדותם של אזרחיה ברגעי מבחן. כפי שנכתב בספר שופטים, פרק כ', פסוק י"א: 'וַיֵּאָסֵף כָּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל אֶל הָעִיר כְּאִישׁ אֶחָד חֲבֵרִים'".

למשפחות השכולות אמר השר: "חייכן השתנו באחת בקיץ החולף. אין מזור לתחושת היגון ולחלל העצום שנפער. מילים אינן מקלות, ודברי התנחומים לא משיבים את האיבר שנקרע מגופכן. אתן פוסעות בצעדים ראשונים לחיים שלא ציפיתם להם. במהלך הדרך ישנם, ועוד יהיו, רגעים קשים. הגעגועים, ועימם תחושת ההחמצה והשאלה איפה היו היום, לא ירפו לעולם. דעו כי אינכן לבד. אנו כאן בשבילכן, נכונים להעניק את כל הסיוע הנדרש כדי שתוכלו להמשיך בחיים של עשייה ויצירה על אף הקושי הכבד. זו חובתנו לכן. זו חובתנו לבנים שלא ישובו עוד".