שנה לאחר צוק איתן, ובצה״ל מזהירים כי חמאס ממשיך להתעצם, אבל גם מגלים כי לישראל יהיה בקרוב אמצעי משמעותי ביותר לסיכול אחת הסכנות החמורות ביותר - מנהרות הטרור. גורם צבאי בכיר מסר: ״אנחנו בדרך להישג גדול. מערכת לאיתור מנהרות כבר מותקנת, וכדי להכריז עליה מבצעית ייעשה בה ניסוי מבצעי בשבועות הקרובים״. לטענת צה״ל, חמאס לא חופר מנהרות לתוך שטח ישראל.
אותו גורם הודה כי בהתמודדות מול בעיית המנהרות בצוק איתן לא הגיע צה״ל מוכן מספיק מודיעינית, ומסביר כי לדרג המדיני יוצג רעיון לפיתוח מערכות להגנה ממנהרות. "הרעיון הוצג השבוע בפני הרמטכ״ל ובקרוב יוצג גם בפני הדרגים המדיניים, וזה ידרוש תקציב", אמר. "המנהרות הן חלק מתשתית שבנה חמאס כדי לממש את ההישגים שלו. כיום היא משרתת אותו בתוך הרצועה כדי להסתיר אמצעי לחימה ולוחמים שייצאו משם לקרב".
בצה"ל אומרים כי אחד הלקחים הבולטים מצוק איתן הוא שאת העימות הבא, אם יבוא, יש לקצר באופן משמעותי. "נעשה הכל כדי שהמערכה הבאה תהיה קצרה יותר", אמר הגורם הצבאי, "נתחיל תהליך ארוך בשילוב המטכ"ל, השב"כ ופיקוד הדרום, והתוצאה תוצג בקרוב לדרג המדיני".

לדבריו, ברור שלמערכה הבאה יגיע חמאס ערוך יותר. "גם חמאס הפיק לקחים ואת המערכה הבאה הוא יפתח בהפתעה", אמר הגורם, "הוא ירצה להשיג את הניצחון ביום הראשון, בדמות חדירה של מספר גדול של אנשים לשטח ישראל, הרג וחטיפה. המטרה: הישג צבאי שיוביל להישג מדיני עבורו".
לקראת העימות הבא נערכו אימונים לכל מפקדי הגדודים ולמדו היטב את התווך התת־ קרקעי. לצורך כך הוקמו שני מתקנים, בצאלים ובשטח אוגדת עזה. "חמאס עמל קשות כדי להעתיק את המלחמה לשטח ישראל", הסביר הגורם הבכיר, "לא עוד ירי טילים, לא עוד קרבות מול לוחמים ברצועה. הוא עובד על תרחישים של הכנסת כוחות לתוך ישראל ותכנן פשיטה על מוצב, בצד השקעה בשיפור הירי תלול־המסלול שלו, והוא מנסה לשפר את אותו גורם סיפר כי חמאס הצליח לשקם את מצבת הטילים שהייתה לו ערב צוק איתן. את מערך הרקטות קצרות־הטווח הוא כבר שיקם. בטווח הבינוני הוא בדרך לשיקום, ובטווח הארוך הוא עוד רחוק. "ייקח לו עוד כמה חודשים והוא ישתקם באופן מלא", הסביר הגורם, "בעימות הבא ינסה חמאס לשמר את שגרת האזעקות ברציפות והוא יחפש שותפים בזירות אחרות, כמו למשל בסיני".
יצוין כי קצינים בצה"ל טוענים כי שיקום עזה והקלות בסגר על הרצועה הם תנאים הכרחיים למניעת ההקצנה. נוסף לכך נטען אתמול כי פעולת דאע"ש בסיני בשבוע שעבר נועדה לפתוח ציר הברחות לחמאס.