הורים שכולים לחללי מבצע "צוק איתן" תובעים מהממשלה ומראשה הקמת ועדת חקירה ממלכתית, שתחקור את המבצע הצבאי ואת נושא המנהרות, שיש הרואים בו מחדל. גבי גזית שוחח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם אלוף משנה במילואים ארז וינר, מאבות התוכנית של צה"ל לפעולה נגד המנהרות לפני "צוק איתן", שאמר "אני מאמין שוועדת חקירה, מהסוג שמי שמדבר עליה כרגע מכוון אליו, יש לה רק מטרה אחת, מטרה פוליטית", אמר וינר. "את הלקחים ברמה הצבאית הצבא הפיק ועשה. על הלקחים ברמת התנהלות הדרג המדיני יש כרגע דו"ח מבקר המדינה שנמצא בשלב שבין טיוטה לדו"ח סופי. לא מזה נלמד ולא מזה נשתפר. להפך. מזה ניכנס למלחמת גרסאות ועמדות ורק נשקע עוד יותר איפה שאנחנו לא צריכים להיות".



"עמדתי היא לא מהגובה של ראש ממשלה וקבינט", הבהיר וינר. "במסגרת שירותי במילואים פיקדתי על התכנון האופרטיבי בפיקוד הדרום. בתקופה של כשנה וחצי לפני 'צוק איתן' ידענו על איום המנהרות והוטרדנו ממנו. אז גם גילינו את המנהרות הראשונות, שנחשפו בתקשורת מספר פעמים. היה לנו אז מושג כללי על המנהרות והיה לנו מודיעין שהיה מכוון בצורה טובה. ידענו על 28 צירים שנחפרים לשטח ישראל, ברמה כזו או אחרת. ב'צוק איתן' התגלו כ-32 צירים בסך הכל, כלומר היה לנו מודיעין לא רע. הפער, שלא נפתר עד היום - למרות שהייתה התקדמות מאוד משמעותית גם אחרי 'צוק איתן' - זה איך מטפלים במנהרות. פיקוד דרום רצה לפעול נגדן עוד קודם לכן".



"למה לא פעלנו לפני זו תמיד שאלת השאלות", ציין וינר. "למדינות דמוקרטיות יש נטייה מוזרה לא ליזום מלחמות. אולי בעבר הרחוק זה היה אחרת, אבל מאז מלחמת לבנון ישראל בוודאות לא יזמה מלחמות, גם כשיש איומים מהצד השני. אני הייתי בלשכת הרמטכ"ל במבצע 'עופרת יצוקה', שהתחיל בהתקפה והחלטה צה"לית, בעקבות תקופה של החמרה בירי מעזה, כתוצאה מהעובדה שצה"ל פעל נגד מנהרה התקפית בגזרת חאן יונס.

"החלטנו, מי שהיה אז ראש ממשלה, אולמרט, אחרי התלבטויות, לפעול נגד אותה מנהרה, פעלנו נגדה, ואז חמאס התחיל בירי נרחב, שכתוצאה ממנו צה"ל פתח במבצע 'עופרת יצוקה'. אני לא נגד לפעול בצורה יזומה והתקפית, אבל אומר שלמדינה דמוקרטית קשה להחליט על כך".


עריכת תוכן 103FM: אסף נבו