ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קיימה הבוקר (חמישי) דיון בנושא טיפול משרד הביטחון בחייל יהודה הישראלי, שנפצע אנושות במהלך מבצע 'צוק איתן', בעודו מנסה לחלץ את החייל הדר גולדין ז"ל. לאחר שעבר הישראלי שיקום אינטנסיבי, הוא ביקש לשוב לביתו שבעופרה, אך משרד הביטחון התנגד לבנות את יחידת הדיור המותאמת לצרכיו, כיוון שמדובר באזור הנתון בהליך של הקפאת בנייה. זאת למרות שוועדה של משרד הביטחון קבעה כי צריך להקים יחידת דיור חדשה צמודה הוריו של יהודה, על מנת שתהיה נגישות ללוחם הפצוע.



הבוקר ביקשה הוועדה למצוא פתרון לנושא, אך בתום הדיון הוחלט כי תועבר בקשה לדרג המדיני לאפשר לחייל להשתקם בביתו. עוד סוכם כי הוועדה תדון שוב בנושא בחודש הבא. אמו של החייל, איריס הישראלי, אמרה במהלך הדיון: "אני יושבת כאן וכואבת. לבן שלי מגיע לחזור הביתה. הלב שלי מתפוצץ''.


בתום הדיון מסרה האם ל"מעריב": "יש בי הרבה מאוד כאב על האבסורד שעולה מהמקרה של ביתי, של בני. זה ממש לא יאומן. מצד שני, אני מאוד מעריכה את עבודת הוועדה ומקווה שיצא פתרון אמיתי, עמוק וטוב מהבעיה הזאת, ומהמאמצים של חבריה. נראה שהם מאוד 'חמים' על הנושא, ורוצים באמת ובתמים לפתור אותו".




אבי דיכטר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90




יו"ר הועדה ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), אמר בדיון: "האם יעלה על הדעת ש-100 אלף חיילים מאשקלון מטופלים ללא בעיה, ומאה האלף האחרים מיו"ש עומדים בפני שוקת שבורה? יש כאן פרדוקס. כמו כן, היועמ"ש של משרד הביטחון, אחז בן ארי אמר כי "משרד הביטחון היה מוכן לממן אבל זה לא אושר בוועדת ל' (לפנים משורת הדין-א.ב) משום שאין היתר בנייה, הבקשה לא חצתה את הסף. היא לא יכולה לחצות את הסף. אנחנו לא יודעים לעשות את זה, אין לנו פתרון משפטי".




"חובה מוסרית"

ח"כ מוטי יוגב (המחנה הציוני), שנכח גם הוא בדיון, אמר כי "מערכת הביטחון שלחה את יהודה לקרב והוא חזר פצוע. ידעתם לפתור את זה אצל אחרים, תפתרו את הבעיה כאן. ראש הממשלה ושר הביטחון יכולים לפתור את הבעיה אבל הם ניזונים ממה שמעבירים להם הפקידים והיועצים בשטח. תשבו שעתיים ותמצאו פתרון לסיפורר, ותסדירו את כל עופרה- כי יש חיילים שמשרתים עכשיו בצה''ל ועלולים להיפצע בכל רגע". יוגב הוסיף כי "המדינה יודעת לפתור בעיות בנייה כשהם נוגעות לפלסטינים, אבל אצל חייל צה"ל לא עושים את מה שצריך לעשות. חובתכם המנהיגותית והמוסרית למצוא את הפתרון לחזרת יהודה הישראלי לביתו".



בהמשך הפציר יוגב: "המנהל האזרחי יכשיר את כל הישוב עפרה, גם אם מדובר בקרקע פרטית. תפתרו את הבעיה המוסרית הזאת, ואם לא תפתרו אותה יהיו אחרים שיפתרו אותה. אני דורש מכם לפתור זאת כמו שעשיתם במקרה של חגי בן ארי בביתו שברמת הגולן. אתם צריכים ללמוד ולהחריג כמו שאתם עושים עם האוכלוסייה הפלסטינית". בסיכום הדיון אמר כי "האמירה 'אין פתרון' כמוה כאמירה של המערכת המבצעית לחייל ששוכב פצוע בקרב שאין לה יכולת לחלצו. שתי האמירות לא מקובלות על הדעת. כמו כן, העלה יו"ר הוועדה הצעת החלטה שאושרה ע"י חבריה, לפיה 'הועדה מבקשת מהדרג המדיני לאפשר ליהודה הישראלי להשתקם בביתו. הועדה תדון שוב בנושא בחודש הבא'.





יוזם הדיון. ח"כ אמיר אוחנה. צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90



"משרד הביטחון התבלבל"


יוזם הדיון, חבר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ אמיר אוחנה אמר לפני תחילתו: "הישראלי היפה התגייס למען הישראלי הפצוע - אך הפעם זו חובתה של המדינה. עלינו לעשות הכל - כדין ולפנים משורת הדין - כדי לסייע למי שהקריב את חייו למעננו ונפצע קשה מאוד אגב כך. התגייסות ישראלים רבים למטרה זו היא האחווה הישראלית במיטבה - אך צריך לומר ביושר - זהו תפקידה של המדינה".



ח"כ אוחנה התייחס בתום הדיון לקמפיין גיוס ההמונים שהתקיים ברשת למען החייל, ואמר: "המקרה הזה שסחף מדינה שלמה הוא מקרה שבו הישראלי היפה התגייס למען הישראלי הפצוע. אכן מחווה מחממת לב אך יש לומר בקול ברור - זהו תפקידה של המדינה ושל משרד הביטחון בפרט". לדבריו,  "זכינו שיהודה נשאר איתנו, כחוט השערה היינו מלאבד אותו. אחרי שסיכן חייו למעננו, עלינו לעשות הכל כדי שיוכל לחיות את חייו באופן המיטבי עבורו. משרד הביטחון התבלבל ועליו לטפל במקרה הזה בדחיפות המרבית - בין אם כדין ובין אם לפנים משורת הדין".