דוח המבקר: חיילים קרביים לא מרוצים מהטיפול הרפואי שהם מקבלים

עומסים גדולים, תורים ארוכים וחריגה מהנהלים. חיילי צה"ל לא מקבלים את השירות המירבי מחיל הרפואה. שפירא: "סגן הרמטכ"ל צריך להנחות על הפקת לקחים"

משה כהן צילום: מעריב אונליין
לא מקבלים יחס מספיק טוב. לוחמי צה"ל.
לא מקבלים יחס מספיק טוב. לוחמי צה"ל. | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

למעלה ממחצית מהחיילים הקרביים בצה"ל אינם שבעי רצון מהשירות הרפואי אותו הם מקבלים בצבא. כך העלה סקר מיוחד שערך משרד מבקר המדינה בקרב 801 חיילים, בהם 52 חובשים, המהווים מדגם מייצג של חיילים בגדודים בזרוע היבשה, ששהו בתעסוקה מבצעית או אימונים. כ-60% מהחיילים שהשיבו שאינם מרוצים ציינו בעיות בזמינות השירות הרפואי.

עוד עולה מהביקורת, כי חיילים לוחמים ושאינם לוחמים המתינו למפגש עם רופא מומחה ימים רבים מעבר לתקן שקבעה מפקדת קצין רפואה ראשי - 14 ימים בממוצע לחייל לוחם ו-21 יום בממוצע לחייל שאינו לוחם. מבקר המדינה מתריע עוד שבפגישות שהתקיימו עם מפקדי מרפאות הקריה ותל השומר התברר, כי גם זמן ההמתנה הממוצע לתור אלקטיבי לרופא ראשוני הוא ארוך ונמשך כשבועיים עד שלושה שבועות.

"הזכות לבריאות היא זכות בסיסית הנתונה לחייל כאדם. חיילי צה"ל מקבלים שירותי בריאות מחיל הרפואה על פי חוק. בשונה מאזרחי המדינה, הם אינם יכולים לקבל טיפול רפואי בקופות החולים על פי בחירתם", מסכם מבקר המדינה – "לכן, מעבר לחובתו של צה"ל לספק שירותי רפואה, יש לו גם אחריות ערכית ומוסרית לטיב השירות הרפואי הניתן לחיילים ובין היתר לזמינותו". סגן הרמטכ"ל צריך להפיק לקחים מדו"ח זה".

"באשר לטענה לפגיעה בשכרם של הרופאים הצבאיים נציין כי בשנה האחרונה נחתם ומומש הסכם שכר משמעותי לאוכלוסיית הרופאים אשר הביא עימו שיפור משמעותי בשכר הרופאים, תנאיהם הסוציאלים, ימי החופשה ועוד".

תגיות:
דוח מבקר המדינה
/
חיל הרפואה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף