ועדת פרס הנובל היושבת בנורבגיה תכריז היום (ב') על הזוכה או הזוכים בפרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה, ובהמשך השבוע יוכרזו הזוכים בקטגוריות פיזיקה,כימיה, ספרות וכמובן פרס נובל לשלום, שיוכרז ביום שישי.

רשימת המועמדים לפרס היוקרתי מכולם היא חשאית וכוללת כ-200 שמות, אך שמותיהם של כמה מהמעומדים המובילים כבר ידועים. בין היתר בולט שמו של האמריקאי אדוארד סנואודן, איש הסוכנות לביטחון לאומי לשעבר שאחראי להדלפת המסמכים המסווגים הגדולה בהיסטוריה.

מועמדים בולטים נוספים הם האפיפיור פרנציסקוס, נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון והפעילה למען חינוך בנות, הנערה הפקיסטנית מללה יוספזאי. גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מועמד לפרס, בשל פעילותו למניעת תקיפה אמריקאית בסוריה במהלך משבר הנשק הכימי בתחילת השנה שעברה.

זאת אף שהוא זוכה לביקורת בינלאומית נוקבת על מעורבות רוסיה במשבר באוקראינה. מועמד נוסף הוא ד"ר דניס מוקווגה מקונגו, ששנים רבות הקדיש אתזמנו לטיפול בנשים שעברו אונס.

חברת ההימורים פאדי פאוור נתנה לראש הכנסייה הקתולית את הסיכוי הגבוה ביותר לזכות בפרס נובל לשלום, ורבים מהמרים כי סנודן לא יקבל את הפרס מחשש לפגיעה בכבודם של האמריקאים. גם לנשיא ארה"ב לשעבר קלינטון מיוחסים סיכויים טובים יחסית, בשל פעולות הצדקה שלו בארה"ב וברחבי העולם.


קלינטון, סיכויים טובים לעמוד על הבמה. צילום: רויטרס