רק לאחרונה החליטו מספר חיילים טבעוניים להגיש קבילה נגד הצבא מכיוון שאינם זוכים לארוחות טבעוניות בהתאם לאמונתם. התשובה של הצבא, מסתבר, באה הרבה לפני שהקבילה הונחה על שולחן קצין הקבילות.

בצבא אומרים כי מבחינת הציוד והלבוש נעשו התאמות על מנת להקל את השירות עבור החיילים הטבעוניים. כיום, חייל טבעוני זכאי לכומתה שאינה מצמר ולנעליים שאינן עשויות מעור, כשהמטרה היא לא לחייב אותו ללבוש ציוד הנוגד את אמונתם. אם בעבר כדי לקבל את הציוד הטבעוני נדרשו החיילים להסדיר את הליך ההכרה כטבעונים שכלל הבאת הצהרה חתומה על ידי עורך דין, ביקור משקי"ת ת"ש בביתו ואישור המפקד הישיר שהחייל חי כטבעוני, כיום מספיקה הצהרה ביום הגיוס.

"כל מיועד לשירות ביטחון שמצהיר בלשכת הגיוס כי הוא טבעוני מקבל את הציוד המתאים", אומר גורם בצה"ל. אם בעבר חיילים נדרשו להוכיח כי הינם טבעוניים כיום אין צורך מלבד הצהרה. החיסרון: הכומתות ה"טבעוניות" מגיעות רק בשני צבעים - ירוק ושחור. השאלה היא אם חייל טבעוני בצנחנים יאלץ לוותר על הכומתה האדומה והיוקרתית.


מה יהיה עם הכומתה האדומה? צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בסוגיית האוכל, חייל שהוכר כטבעוני היה זכאי לקבל דמי כלכלה מכיוון שלא סופק לו אוכל טבעוני. הדבר גרם לכך שחיילים טבעוניים לא יכלו להיכנס לחדר האוכל בפקודה. בחלק מהמקרים הם הוצאו על ידי המפקדים שחס וחלילה לא יחשפו לאוכל שאינו טבעי וכדי למנוע הונאות מצד החיילים שזכו מצד אחד לדמי כלכלה על טהרת הטבעונות ומצד שני אכלו בחדרי האוכל. בצבא הבינו כי מדובר בהחלטה שאינה שוויונית וכעת חייל טבעוני יוכל לחזור ולבלות עם חבריו בחדר האוכל גם אם חס וחלילה "יגנוב" תפוח על הדרך.

בצבא מודים כי ההחלטה להקל על הטבעונים באה בעקבות פניות רבות למרכז פניות הציבור בצה"ל, אשר קיבל פניות רבות מאזרחים, ממלש"בים, מחיילי החובה והקבע וגם מאנשי מילואים. "אנחנו צריכים לתת מענה לכולם. גם לאלן שהחליטו ביום אחד לסגל אורח חיים כטבעוניים", מבהיר גורם צבאי, "ולכן ההוראות יחולו לא רק על מתגייסים חדשים אלה גם על חיילים בקבע ובמילואים".

בשלב הבא אומרים בצבא יבחנו אפשרויות של הזנה מיוחדת בתוך הצבא לחיילים טבעוניים.