עוזריו של אחד מגדולי האדמו"רים בישראל לא ישכחו את שהתחולל בחדרו של הרב הנערץ בערב ראש השנה האחרון. לחדרו של הרבי נכנסה משפחה חרדית מבני החסידות כדי להתברך בברכת "שנה טובה ומתוקה". אלא שהמשפחה הזאת לא הייתה משפחה רגילה: אחד מילדיה התגייס לא מכבר לגדוד הקרבי-חרדי החדש בגבעתי, שהקמתו נחשפה לראשונה ב"מעריב-סופהשבוע".

כשהגיע תורו לעמוד אל מול האדמו"ר, נשאל הבחור הצעיר למעשיו בימיםאלו. כשסיפר לרבי שהפך ללוחם בשירות צה"ל, עלה חיוך על פניו של האדמו"ר. "שתזכה להצלחה מרובה", אמר לו הרבי וגם התעניין בשגרת יומו בטירונות.

בתחילה זה נראה כמו שיגעון. מח"ט גבעתי, אל"מ עופר וינטר, ועסקנים בכירים במגזר החרדי החליטו לקדם את הקמת הגדוד החרדי-קרבי החדש, אח לגדוד הנח"ל החרדי הוותיק. הנחישות של וינטר ועמיתיו, שלא זנחו את המהלך גם בימי צוק איתן, הייתה עזה יותר מכל המכשולים והפכה את החזון לעובדה מוגמרת.

עד כה, למעט חייל אחד שנשר, 40 המגויסים הטריים ממשיכים במסגרת הצבאית בבסיס הטירונים בהר קרן. מדובר, יש לזכור, בחיילים ממשפחות חסידיות הארד-קור, שלא מעוניינים להתפרק מחרדיותם אלא לשלב אותה עם השירות הצבאי. 

גורם צבאי בכיר סיפר לנו השבוע כי הכשרת הלוחמים החרדים הראשונים בחטיבת גבעתי מתנהלת בינתיים על מי מנוחות. תוכני סדרות החינוך עברו התאמה מיוחדת, האוכל כשר למהדרין מן המהדרין, וזמני התפילות מעוגנים בפקודה, כחלק אינטגרלי מסדר היום של הלוחמים.

בבסיס הטירונים נבנה מקווה מאולתר כדי לאפשר לחייל חב"דניק לקיים את מנהג הטבילה החסידי מדי בוקר. בתפילת ליל שבת ניתן לראות חלק מהחיילים לובשים את הכובעים החסידיים והחליפות השחורות המסורתיות מעל המדים, כדי ליצור אווירה שמזכירה להם רגעים קטנים מהווי הישיבה שבה למדו ומבית אבא.


חרדים בכניסה ללשכת הגיוס בירושלים. אוספים מודיעין למחזור חדש צילום: מרק ישראל סלם
(למצולם אין קשר לכתבה)


ההתארגנות הצבאית להקמת הגדוד החלה בחודש אפריל השנה. בעלון הגיוס של היחידה נכתב: "בחור יקר, אתה בטח מתלבט. זה ברור, זה הגיוני, זה סביר. נכון, את הישיבה עזבת. היה לך קשה, לא התחברת מספיק אל לימודי הגמרא, היה לך קשה עם המשגיח, הכללים לא ממש הלמו את המרץ שלך ומצאת את עצמך בסופו של תהליך מחוץ לישיבה".

העלון פרט על רגשות האשם של כל צעיר חרדי שעזב את הישיבה. "אתה רוצה להישאר קשור. אתה לא רוצה להתנתק מבית אבא, אתה רוצה להישאר חלק מבית המדרש, אתה רוצה לבוא שוב לטיש אצל הרבי, אתה רוצה להקים בסופו של תהליך בית על אדני האמונה והיהדות.

"הגדוד החרדי החדש בגבעתי זה המקום בשבילך. קבוצה איכותית של חברים כמוך, שאומנם כבר לא בישיבה אבל בהחלט רוצים להישאר יהודים טובים. בוא לבנות לעצמך חיים בריאים מלאי סיפוק, מלאי עשייה, מלאי מימוש עצמי".

השורות הבאות במכתב המחישו עד כמה רחוק מוכן הצבא ללכת. "במסגרת הגדוד תקבל מעטפת חיים יהודית מלאה הכוללת: שירות בהפרדה מלאה, אוכל כשר למהדרין מן המהדרין, תפילות ושעת לימוד, הווי חיים חרדי, טרינקים, זיצים והתוועדויות אל תוך הלילה".

"טרינקים" "זיצים" ו"התוועדויות אל תוך הלילה" הם המקבילה החרדית לפיקניקים ולערבי הווי של לוחמים בשטח. והם אכן עושים אחלה זיצים, בין השאר באמצעות חמישה מלווים חברתיים שעובדים כרכזי גיוס בפרויקט ועוקבים אחר השתלבות הטירונים במסגרת הצה"לית, תוך מתן סיוע לאלו המתמודדים עם קשיים חברתיים ומשפחתיים.

חיילים שבגלל גיוסם נקלעו לקושי מול המשפחה הגרעינית, מוזמנים לשהות בבתיהם של המלווים החברתיים ולסעוד את ארוחות השבת על שולחנם. המלווים מסבירים לחיילים כי הניסיון מוכיח שגם הורים שלא עודדו את התהליך בתחילתו, הופכים בסופו של דבר לתומכים ומעורבים.

בערב ראש השנה, בטקס מרגש בבסיס שדה תימן בדרום, העניק אל"מ וינטר תעודות הוקרה מיוחדות למעורבים בקידום הפרויקט, שלפי שעה נשארים מאחורי הקלעים. בעוד מספר שבועות יתקיים טקס ההשבעה של חיילי המחזור הראשון של הגדוד ולאחר מכן ישולבו החיילים בפעילות השוטפת של גבעתי, כחלק אינטגרלי מהחטיבה.

המגייסים של הגדוד כבר שוקדים על איסוף המודיעין למחזור החדש. בינתיים הוחלט לגייס מחזורים קטנים, שיאפשרו לבנות את הגדוד באווירה מגובשת, איכותית ובעיקר חרדית.

ועדיין, לכולם ברור שרק רצף של מספר מחזורים מוצלחים יסייע להם לחדור למיינסטרים של הציבור החרדי, בדומה ללגיטימיות שניתנת כיום לצעירים חרדים נשואים לשרת במסלולי שח"ר השונים. 

בינתיים בממסד הרבני-חרדי מגבים את הניסיון לבסס את הגדוד החדש באמצעות שתיקה והתעלמות כמעט מוחלטות. גם בדרג המדיני עוקבים אחר הניסיון הרציני הראשון לממש חזון של שירות חרדי משמעותי. הדרך עדיין ארוכה, אבל נראה שחטיבת גבעתי נחושה לנצח גם בזירה הזאת.