לא הזינוק במספר האירועים הביטחוניים ולא הקור שהגיע לפתע מנעו מירושלים להמשיך באורח חייה הרגיל. עבור מרבית התושבים וגם עבור התיירים שהגיעו, החיים נמשכים. המתיחות מורגשת בעיקר בשכונות התפר, על ציר הרכבת הקלה בין מערבה של העיר לצפונה ומזרחה.

הדעה הרווחת היא שאנחנו לא בדרך לאינתיפאדה שלישית, אבל בעלי העסקים כבר מתלוננים על ירידה במכירות וחוששים מהגזרה המתקרבת: תגבור האבטחה, שעלותו צפויה ליפול על כתפיהם. "בעלי עסקים משקיעים את כל מה שיש להם כדי ליצור מקומות עכשוויים ואטרקטיביים", מספר אחד מהם, "ביום חמישי האחרון עבר סיור משטרתי והודיע לנו בברים שיהיו הסדרי אבטחה חדשים. המשמעות היא מכת מוות לעסקים רבים".

במערב העיר האווירה שלווה, כמו בועה. "מבחינתי האירועים רחוקים", אומר גיא סלוק (43), בעל עסק, "אני לא חושב שתבוא עוד אנתיפאדה, אבל נכון שמי שבא מבחוץ מקבל את הרושם שיש מהומות בירושלים. אם ימשיכו בהפחדה בתקשורת, תהיה פגיעה משמעותית בעיר ובעסקים. "בעבר שילמנו מכיסנו עשרות או מאות אלפי שקלים על אבטחה. אני מקווה שהפעם העירייה או הממשלה ייקחו אחריות למצב. שנים אנחנו חוטפים על זה שאנחנו נשארים בעיר, ואנחנו לא מוותרים, אבל הגיע הזמן שאת האחריות הזו יחלקו איתנו".

שוק מחנה יהודה היה מלא שלשום עד אפס מקום. גם בתי הקפה והברים שלידו שקקו חיים. "זה לא מזרח העיר", הסביר אחד התושבים, "אף אחד לא חושב שזה יגיע גם לכאן. ברור שיש סיכוי שזה יקרה, אבל לא שונה ממה שהיה לפני שנה".

בעלי הדוכנים לא שכחו את האינתיפאדה השנייה, שרוקנה את השוק. "אם חלילה יהיו שוב מחבלים מתפוצצים, הכל ישתנה״, הם אומרים. "בסוף זה מגיע לכולם", מסביר אורי ענבר, שיחד עם שני שותפיו, תומר קיסר וניצן קידר, מחזיק מספר מקומות בילוי, בהם הבר לסטודנטים "חדר וחצי" ובית קפה ברחוב בצלאל, שנפתח השבוע למרות המצב הביטחוני. "זה משפיע על העבודה כשמישהו מפחד או לא יכול להגיע לעבוד, בין אם הוא ערבי או יהודי", ממשיך ענבר, "מאז הקיץ האחרון יש ירידה דרסטית בתיירות לעיר".

קצת נתונים: בספטמבר 2014 נרשמו 205 אלף כניסות של מבקרים בירושלים, 20% פחות מספטמבר 2013. 179 אלף מהן היו כניסות של תיירים - 15% פחות מספטמבר 2013. הנתונים מצביעים על כך שאחרי שנה של עלייה חדה בתיירות הנכנסת, מבצע צוק איתן והמהומות בירושלים עלולים לפגוע קשות בתיירות בעיר. "אני שומע אפילו על תיירים ישראלים שחוששים להגיע", אומר ענבר.

בשבת בצהריים בתי הקפה כמעט מלאים. "יש נוכחות גבוהה של משטרה", מציין דניאל אוזר (21), אין ספק שאם אתה רואה עכשיו ערבי אז אתה חושש. אני לא פרנואיד אבל מודע למציאות. כל שני וחמישי יורים פה במישהו, ערבי או יהודי".

בעלי החנויות והדוכנים בעיר העתיקה מתלוננים על תנועת התיירים שהידלדלה. "ביום שבת רגיל קשה לעבור פה מרוב צפיפות", מספר שוויקי, פלסטיני בעל דוכן, "אלה שזורקים אבנים ומתפרעים, אצלנו ואצלכם, לא מבינים שיש מי ששולח אותם ורוצה שהשנאה תימשך". שוויקי מזהיר שאינתיפאדה עלולה להגיע. "רק הסכם ימנע עוד הידרדרות", הוא אומר. יום הזעם שעליו הכריזה הרשות הפלסטינית שלשום עבר ללא אירועים קשים.

באותו עניין קרא ראש הממשלה בנימין נתניהו לחברי הכנסת ולשרים להפגין אחריות ולפעול להרגעת הרוחות. נתניהו שוחח אמש עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וביקש שיפעל מול חברי הכנסת. אדלשטיין ישוחח עם ח"כ משה פייגלין, המרבה לעלות להר הבית, עם יו"ר ועדת הפנים מירי רגב, עם אחמד טיבי ועם ח"כים נוספים, כדי לנסות ולהוריד את גובה הלהבות. פייגלין הבהיר אמש כי בכוונתו לעלות הבוקר להר הבית. 

אמש אמרה יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב, כי תקיים היום ישיבה של הוועדה בנושא הר הבית, שאליה זומנו המפכ"ל יוחנן דנינו וראש עיריית ירושלים ניר ברקת. "איזה איפוק דורשים מאיתנו?" אמרה אמש, "מה זה איפוק, לא לאפשר ליהודים לעלות להר הבית? או שיש חוקים לכולם או שאין. או שיאפשרו גם ליהודים לעלות או שלא יאפשרו לאף אחד".

בהכנת הידיעה השתתף אריק בנדר