"היחסים בין טורקיה וישראל לא ישתפרו כל עוד יימשך המצור על עזה" - כך אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. הוא אמר זאת בתשובה לשאלה שהפנה אליו כתב "מעריב-השבוע" בתדרוך לעיתונאים שערך במכון הצרפתי ליחסים בינלאומיים, במהלך ביקור עבודה בפריז.

"על ראש הממשלה בנימין נתניהו להחליט", הוסיף הנשיא הטורקי, "אומרים שהוא מוכן לחתום על ההסכם איתנו, אבל הוא תקף את עזה ואת פלסטין. איננויכולים לקיים יחסים טובים עם ישראל כל עוד ממשלתה ממשיכה במדיניותה הנוכחית. היחסים בינינו ישתפרו רק כשיוסר המצור על עזה. לישראל היו היחסיםהטובים ביותר באזור עם מדינה מוסלמית, עם טורקיה, אבל זה כבר לא המצב היום. היחסים הטובים נפסקו כשישראל תקפה והרגה את הפעילים ההומניטריים באונייה מאווי מרמרה".

לטענת ארדואן, ארצו הציבה שלושה תנאים לפני ישראל תמורת שיפור היחסים ביניהן: התנצלות, הענקת פיצויים למשפחות נפגעי המרמרה והסרת המצורמעזה. "ההתנצלות בוצעה, הגענו להסכמות גם על פיצויים, אבל לגבי עזה - ישראל אינה עומדת בהבטחותיה", תקף הנשיא הטורקי, "דרשנו להסיר את המצור מיד. הפלסטינים אינם צריכים לקבל את הסכמת ישראל כדי להיכנס ולצאת מארצם. ישראל הרגה תושבים, הרסה עשרות מבנים של האו"ם, והיא מקימה התנחלויות בגדה בניגוד לחוק הבינלאומי. וכל זה נמשך".


ארדואן והולנד במסיבת העיתונאים. צילום: רויטרס

עם זאת ארדואן הכחיש כי כמה מהתבטאויותיו האחרונות נגועות בשנאת יהודים. "אין לנו בעיה עם העם הישראלי או עם יהודי טורקיה החיים איתנו. יש לנו בעיה עם ממשלת ישראל. אבל למרות זאת, טורקיה כמעצמה אזורית יכולה לפעול לפתרון המשברים במזרח התיכון".

בהמשך המפגש השתלח ארדואן במנהיג נוסף באזור, מנהיג השנוא עליו במיוחד - נשיא מצרים, המרשל א-סיסי. "הוא ביצע הפיכה נגד נשיא שנבחר כחוק", האשים הנשיא הטורקי, "הציעו לי להיפגש איתו לארוחה, אבל סירבתי. מהגישה של מנהיגי המערב הבנתי שהם תומכים בהפיכה".

לעומת מצרים, טורקיה אינה מסתירה את תמיכתה בהתקרבות לאיראן. בעת שיחה שערך ארדואן בסוף השבוע עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, דנו השניים במאבק הבינלאומי בטרור האסלמי בסוריה ובתהליך המתמשך של בקשת טורקיה להצטרף לאיחוד האירופי, תהליך שאותו נשיא טורקיה מוצא "משפיל במיוחד", כהגדרתו. הוא שמע מעמיתו הצרפתי כי הוא מסכים לדרישתו ליצור אזור חיץ הומניטרי בגבול סוריה-טורקיה, וכי יש להמשיך ולהילחם במשטר אסד.

ארדואן הבהיר כי הוא מתנגד לכל שינוי בגבולות מדינות האזור כפי שנקבעו בהסכמי סייקס-פיקו בשנת 1916, בין היתר בגלל חששו מהקמת מדינה כורדית עצמאית בגבול טורקיה. מנגד, ארדואן טען בכל תוקף כי אינו תומך בדאע"ש, כפי ש"מייחסים לי אמצעי התקשורת", אבל הבהיר שעבורו ארגוני הבדלנים הכורדים בטורקיה ובסוריה הם "טרוריסטים בדיוק כמו דאע"ש".

הוא הוסיף ושאל, "מדוע המערב מתעניין כל כך בעיר קובני והקואליציה מפציצה רק שם? הרי נשארו שם בסך הכל כמה מאות לוחמים, בעוד שאזרחים נמצאיםבסכנה בערים רבות אחרות? מתעניינים בה כי היא בגבול טורקיה. אבל אם כבר, אז היא בעיה ביטחונית שלנו, לא של המערב. אנחנו קלטנו מיליון ושש מאותאלף פליטים, האיחוד האירופי קלט רק מאתיים אלף. אנחנו שילמנו ארבעה וחצי מיליארד דולר, והסיוע הבינלאומי הגיע למאתיים אלף בלבד".