סממן נוסף לכך שהחמאס לא מעוניין בהסלמה הגיע היום (א') בדבר מעצר חמישה פלסטינים שנעצרו בחשד שביצעו את ירי הרקטה בערב שבת לעבר המועצה האזורית אשכול.

גורמים ביטחוניים מסרו כי לאחר ירי הרקטה הועברו מסרים חריפים לארגון החמאס מראש הממשלה בינימין נתניהו ומשר הביטחון משה (בוגי) יעלון. חלק מהמסרים כללו פעולות בשטח ובנוסף, מעברי הסחורות נסגרו.

בחמאס כאמור לא רצו שהמצב יסלים ובשעה האחרונה הועברו מסרים בחזרה לישראל לפיהם חמאס עצר היום חמישה חשודים בירי וכרגע הם בחקירה. עוד מסרו הגורמים הביטחוניים כי המסרים משר הביטחון ומראש הממשלה היו חד משמעיים, ועוד בערב שבת חמאס עדכן דרך מתווכים שלא הוא ירה ושהוא מחויב להפסקת האש וללכידת היורים. יצוין כי השיוך ארגוני של החוליה עדיין לא ברור.

ביום שישי נורתה רקטה מרצועת עזה ונפלה בשטח המועצה האיזורית אשכול, וזאת אף שלא נשמעו אזערות באיזור. היה זה הירי השני במספר מאז הושגה הפסקת אש בין ישראל לחמאס לאחר מבצע "צוק איתן". באירוע לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

בעקבות ירי הרקטה ביום שישי הודיעו גורמים בטחונים על סגירתם של מעברי כרם שלום ומעבר ארז עד להודעה חדשה, למעט מקרים הומניטרים. גורמים מטעם מתאם הפעולות בשטחים עדכנו את הפלסטינים בדבר החלטת הדרג המדיני לסגור את המעברים.